Item List
'Ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media'
Weet je welke vraag ik het meest krijg van (startende) ondernemers? 'Hoe vaak moet ik posten op social media?' En meteen daarna komt 'want ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media'. Herken jij die vraag? Ik snap de vraag en ook de angst om 'teveel' aanwezig te zijn op de socials. In dit artikel leg ik je uit waarom die angst onterecht is. Allereerst heb je te maken met het algoritme Wat is een algoritme? Niet meer dan een set regels die social media platforms gebruiken die bepalen wat elke specifieke gebruiker te zien krijgt. Maatwerk dus. Jij krijgt precies te zien wat jij leuk of interessant vindt. Hou je -zoals ik- van hondenvideo's dan krijg je veel hondenvideo's in je tijdlijn. En omdat iedereen weer iets anders leuk vindt, zien zij weer andere content in hun tijdlijn. Waarom gebruiken de socials een algoritme? Om jou de ultieme gebruikerservaring te geven, zodat je langer blijft 'hangen'. Hoe werkt een algoritme? Waar kijkt dat algoritme naar? Heel simpel: alles wat jij doet op dat specifieke social media platform. Likes, reacties, wat je deelt, opslaat, en vooral hoe lang je 'blijft hangen' bij een bericht. Om een video te bekijken of om een tekst te lezen. Leuk om te weten: de tijd dat je 'blijft hangen' wordt 'dwelltime' genoemd. Even terug naar die vraag: 'Hoe vaak moet ik posten?' en de opmerking 'Ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media als ik te vaak voorbij kom in de tijdlijn'. Mijn advies: laat die gedachte(n) los De Social Media tijdlijn (oftewel social media feed) = Geen Mailbox! Om je gerust te stellen: een tijdlijn is geen chronologische lijst zoals je mailbox, waarin ongelezen berichten staan te wachten tot dat je ze opent. De tijdlijn is continu in beweging. En omdat de algoritmes bepalen wat gebruikers (dus ook jouw volgers) zien, krijgt niet iedereen jouw posts in zijn/haar tijdlijn. En bovendien is niet iedereen de hele dag op social media bezig. Relax, jouw volgers zien niet al jouw berichten. Posten = Zichtbaarheid Waarom gebruik jij social media voor je bedrijf? Ik ga ervan uit dat je social media inzet om zichtbaar te zijn zodat (potentiële) klanten jou leren kennen. En jouw producten en diensten willen afnemen zodat je meer verkoopt. Het is heel eenvoudig: hoe meer je post, hoe meer je opvalt. Eens per week? No way! Dat bericht verdwijnt in de digitale chaos. Zonde van de tijd. Zorg er voor dat je minimaal 3 à 4 keer per post, ideaal is 5 - 7 keer per week. Wees consistent. Maarrrrr.... Volgers Willen Waarde Bang voor een overkill aan posts zodat 'iedereen' denkt 'heb je haar (of hem) weer'? Laat dat los. Als mensen al denken "daar heb je haar weer," komt dat waarschijnlijk door de kwaliteit van je posts. Denk hieraan voor je social media strategie: mensen zitten op social media om vermaakt en geraakt te worden. Niet om reclameachtige berichten te zien, naast alle gesponsorde links en advertenties die ze al van het kanaal zelf voorbij zien komen. Een voorbeeld: stel je hebt een kapsalon, en je deelt alleen maar foto's van de shampoos die je in de aanbieding hebt. Ja, dát gaat irriteren. Dat komt omdat het geen waarde toevoegt voor je volgers. Hoe pak je het dan wél aan? Zakelijk social media is serious business en zou voor elke ondernemer (ja, ook voor jou😉) een vast onderdeel moeten zijn van de marketingstrategie. Hoe zorg je er voor dat je wél berichten plaatst die worden gewaardeerd (en jou meer klanten en omzet opleveren)? 1. Verplaats je in de klant Denk als je volger. Wat vinden ze interessant? Bewaak je identiteit maar geef ze waardevolle content, geen 'advertenties'. Wat levert jouw post ze op? Is het grappig? Leren ze iets? Is het ontroerend? Is het herkenbaar? 2. Bied Kwaliteit Jouw posts (foto's dan wel video's) hoeven niet super gelikt en fancy te zijn. Juist niet, mensen houden van echte mensen. Leer je volgers iets, help ze. Bijvoorbeeld: als je een kapsalon hebt, deel eens reel waarin je laat zien hoe je eenvoudig lang haar opsteekt voor een feestje. 3. Zorg voor interactie Stel vragen, vraag om likes, suggereer om posts op te slaan. Maak het een tweerichtingsgesprek met je volgers. Mensen willen gezien worden. 4. Wees Sociaal Social media is geen eenrichtingsverkeer. Het heet niet voor niets sociale media. Reageer op ook andere accounts, wees betrokken en reageer altijd op comments onder jouw posts. Je krijgt er relevante volgers voor terug. Social Media berichten horen te inspireren, niet te irriteren Na het lezen van dit artikel is de angst 'Ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media' hopelijk verdwenen. Onthoud dit: zie zakelijk social media als een kans om waarde toe te voegen aan het leven van je volgers. En wat is er mooier dan dat? Post met consistentie, bied waardevolle inhoud, wees actief en sociaal. 'Ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media' ps. Heb je iets gehad aan dit artikel en/of ken je iemand die dit ook interessant vindt? Stuur 'm dan door of pin dit artikel op Pinterest . Dan help je mij ook aan een betere online zichtbaarheid. Dank je wel alvast, Mijn naam is Denise Stadman en met SocialSells help ik ondernemers om beter te worden in social media zodat ze meer en betere klanten krijgen. Wil je de (online) communicatie strategie van je onderneming optimaliseren, zoek je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of zoek je een social media training? Neem -vrijblijvend- contact op voor meer informatie. Ik spreek je graag,
3 tips om af te rekenen met brain pickers
Wat is een brain picker? Een brain picker is iemand die andermans kennis verzamelt door hem of haar te ondervragen. Klinkt onschuldig toch? Op zich wel. Totdat de ondervrager jou ondervraagt over het onderwerp waar jij je geld mee verdiend. Dan deel je dus waardevolle informatie waar jouw klanten normaliter voor betalen. Ik hoor je denken : 'Lekker belangrijk Denise, wat is er mis met anderen helpen? En trouwens, ik heb die dingen toch meteen door' Inderdaad, anderen helpen is prima. Maar dat is niet wat ik hier bedoel. Bij brain picking gaat het over wat anders. En heb je het door als het je overkomt? Nou nee. Niet meteen Niet echt en écht NIET Mijn ervaring met een brain picker Toen ik net klaar was met de opleiding Internet Marketing, beheerde ik social media accounts van ondernemers. Eén klant had mijn naam doorgegeven aan een andere ondernemer. Deze man wilde graag met mij in gesprek om te kijken naar de mogelijkheden voor een samenwerking. Ik was nog maar net bezig als ondernemer dus mijn ego en ik waren door het dolle. Eindelijk een openlijk tevreden klant, erkenning en dan ook eens kans op nóg een nieuwe klant. Yes! Mijn dag kon niet meer stuk! Dus, dag en tijdstip afgesproken. Gesprek ging prima. De man vertelt over wat voor ellende hij in de familie heeft en hoe hij in zijn huidige onderneming is geraakt. blablabla enz. En ik, ik luister, en verlies volledig uit het oog waarom we hebben afgesproken. Na drie kwartier vertelt mijn gesprekspartner eíndelijk waar hij tegenaan loopt met zijn onderneming (te weinig klanten, geen online zichtbaarheid etc.). Mijn instant reactie: 'oh ja, ik begrijp het, dat kun je oplossen door XYZ te doen. En dan moet je social media zus en zo aanpakken!' Hij schrijft enthousiast mee en vraagt een offerte aan. Want hij 'ziet een samenwerking zéker zitten'. Wat gebeurde hier? Ik heb -ongemerkt- een volledig adviesgesprek gevoerd, waar ik normaliter €85 per uur voor factureer. En daarna? Ik maakte een offerte. Wat is daar dan mis mee, denk je misschien?. Die vraag brengt mij naar de volgende blunder (ik durf het bijna niet te op schrijven) : Want, ik maakte niet alleen een offerte. Ik schreef een volledig adviesrapport. Om maar te laten zien hoe goed ik was. Je snapt hem inmiddels wel. Nooit meer iets van deze man gehoord. En inmiddels had ik al in de gaten dat mijn brein was 'picked', mijn ideeën en visie waren gejat. En ik was er met open ogen ingetuind. Ik voelde me zo ongelooflijk dom! Een paar weken later realiseerde ik me dat dit een hele wijze les was. Hoe voorkom je deze situatie? Het is een valkuil waar je makkelijk instapt, een echte beginnersvalkuil. Je voelt je gezien door zo’n aanvraag en je vergeet om jouw kapitaal te beschermen. In mijn geval was het met iemand die ik -bijna- niet kende. Gevaarlijker wordt het als een vriendin of familielid je iets vraagt over jouw expertise. Bijvoorbeeld dat ik, op een verjaardag met een vriendin die als voedingscoach werkt, begin over dat ik 13 kilo ben aangekomen na het stoppen met roken. En ik stel aan haar de vraag: 'hoe raak ik nou die extra kilo's kwijt? Ik heb alles al geprobeerd'. Dan vraag ik dus gratis advies, in plaats van dat ik naar haar praktijk ga. En daardoor loopt zij omzet mis. Dat kan niet te bedoeling zijn. 3 tips om af te rekenen met Brain Pickers 1. Bewustwording Realiseer je dat jouw kennis, kunde & visie, jouw moneymakers zijn. Dát is jouw business en daar verdien jij je geld mee. Dit geldt dus ook als familie, vrienden bij je komen voor advies. Want onthoud dit: Een stratenmaker die het straatwerk doet bij familie /vrienden/collega's, die doet het ook niet gratis. Die krijgt gewoon betaald . En JIJ verdient het om ook betaald te worden voor jouw kennis en kunde (en niet te vergeten de tijd die je besteedt). Wees je daar steeds van bewust. Elk moment dat jij gratis advies geeft, geef je geld weg. En daarom ben je niet gaan ondernemen toch? 2. Voorbereiding Wees voorbereid op de situatie dat een vriend/familielid jou om advies vraag (het zijn vaak dezelfde mensen, dus zet je Brain Picker-radar alvast maar aan) Bedenk een aantal -beleefde maar wel duidelijke- antwoorden. Bijvoorbeeld deze: ' Wat goed dat je deze vraag stelt. Ik ben gespecialiseerd in ....zelf invullen en heb over dit onderwerp een ... (hier invullen wat je verkoopt) ontwikkeld. Als je daar meer uitleg over wilt maak ik graag een afspraak met je. Je kunt ook alvast naar mijn website/podcast/YouTube kanaal gaan voor meer informatie.' 3. Reminder Als je een 1e (klant)gesprek hebt: schrijf op je intakeformulier of op je schrijfblok NBP of No Brain Picking en omcirkel het. Zo blijf je alert. Herken je dit? Heb jij je ook wel eens laten gebruiken zonder dat je het in de gaten had? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal. Schrijf hieronder je reactie of stuur me een bericht via de contactpagina van deze website. Hé hallo, Wil je eindelijk eens die social media voor je onderneming aanpakken? Of heb je advies nodig over online zichtbaarheid? Huur mij in! Neem contact op voor een afspraak
5 tips om je inspiratie weer te laten stromen
Vandaag wil ik het met je hebben over inspiratie. Je kent deze gedachten vast wel: "Ik moet ( vul zelf in ) doen maar ik heb geen inspiratie' of 'oh, ik ben zo geïnspireerd door die-en-die-weet-ik-veel- goeroe'. Maar wat is inspiratie eigenlijk? Inspiratie kent vele definities De betekenis van het woord ‘inspiratie’ komt van het Latijnse woord ‘in spirare’, dat letterlijk ‘inademen’ of ‘inblazen’ betekent. Van Dale geeft het woord ‘bezieling’ als betekenis. Ook is het woord ‘spiritus’ te herkennen. En spiritus betekent geest of ziel. Je kent het wel uit de kerk In Spiritus Sanctus – De heilige geest. Leuk om te weten, en verder? Maar nu. Hoe kom je aan inspiratie? Als ik ondernemers spreek over hun social media aanpak, is een van de excuses: gebrek aan inspiratie. "Ik weet niet wat ik moet posten”. Nu heeft iedereen zijn of haar eigen manier om aan inspiratie te komen. En ik zal je vertellen wat voor mij het beste werkt. Er zitten vast 1 of 2 bij waar je wat mee kunt. Ik kan je alvast wel verraden dat de inspiratie in ieder geval niet komt als je achter je laptop zit 😁. Een voorwaarde voor creativiteit (of inspiratie, ideeen) is dat je je hoofd leeg hebt. Als je je gestresst voelt staat je lichaam in de bekende ‘fight or flight’ modus en produceert je lichaam veel adrenaline en cortisol. Dit is funest voor je creativiteit. Want: het rationele deel van je hersenen gaat ‘uit’, hierdoor gaat je brein uit van the worst case scenario en ga je negatief denken. In de oertijd was dat noodzakelijk als je moest vluchten voor een wild dier, maar nu maakt het je alleen maar onzeker. Zorgt die modus ervoor dat je een tunnelvisie creëert. Onze hersenen zoomen 100% in op het probleem wat voor ons ligt en kunnen nergens anders meer aan denken. Dus bye bye creativiteit en inspiratie. (klopt helemaal, dat heb ik wel gemerkt tijdens/na mijn verhuizing. Er kon niks meer bij in mijn hoofd.😨) ik na de verhuizing ⬇️ Hoe maak ik mijn hoofd leeg? 1. In bed Echt waar, de allerbeste ideeen krijg ik op de zondagochtend in bed. Iedereen slaapt dan nog en ik lig naar het plafond te staren (ik heb in bed alle wereldproblematiek in 5 minuten opgelost, echt waar). 2. Dobberend in bad Zonder telefoon of boek bij de hand, alleen maar in bad liggen. Heerlijk! 3. Wandelen met mijn hond. Ik moet wel alleen wandelen want alleen dan komen de ideeën als vanzelf op 4. Doelloos Krabbelen gewoon een beetje klooien met papier. Pak een stuk papier en een pen. Ik gebruik hiervoor zelf mijn 21 jaar oude vulpen (1e kadootje van de verkering) want die glijdt zo lekker over het papier. Wat ik doe is doelloos een soort golfjes tekenen. Continu hetzelfde. De ideeën poppen dan vanzelf op. Als bovenstaande mij geen of onvoldoende ideeën oplevert, dan kan ik altijd nog naar 5. Pinterest Dán laat ik me inspireren door de creativiteit van anderen. Ook niks mis mee. Ik word sowieso altijd blij van Pinterest. Als je kijkt naar bovenstaande tips, met uitzondering van de laatste, dan kun je alleen maar concluderen dat creativiteit en inspiratie uiteindelijk allemaal uit jezelf komt. Dat vind ik, in ieder geval, een geruststellende gedachte. Een andere tip (ja, ik blijf tips geven😊) : hou altijd pen & papier bij de hand om ideeën op te schrijven. Want een idee vliegt zo weer weg. Inspreken in je telefoon, het idee naar jezelf mailen of in je kalender zetten kan natuurlijk ook. In podcast aflevering 5 over de 5 golden rules voor social media . Had ik het o.a. over het plannen van content. Dat zei ik niet voor niks. Als je nl. onder druk moet creëren, sla je dicht. Ontzettend jammer. Dus, voordat je nieuwe posts, reels, of wat dan ook gaat maken: Ontspan, en de rest komt vanzelf. Echt waar. Misschien heb jij wel inspiratietips voor mij. Deel ze dan in de comments.Dat zou ik leuk vinden. Hé hallo, Vind je het tijd om eindelijk eens die social media voor je organisatie aan te pakken? Laat mij je helpen. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek Wil je me eerst beter leren kennen?
Volg me dan op
of luister naar mijn podcast
5 woorden die jouw verhaal verzwakken
Voor ondernemers is het essentieel om communicatief sterk over te komen. Niet alleen de hoogte van je stem en de manier waarop je iets zegt zijn belangrijk, de woorden die je kiest zijn minstens zo belangrijk. In dit artikel deel ik vijf woorden die je boodschap om zeep helpen. Ze lijken onschuldig, maar maken van een goed verhaal een slap aftreksel. Hier zijn vijf van die verraderlijke woorden en waarom je ze beter kunt dumpen. En ja, ik ben graag duidelijk. Oké komt íe! 5 woorden die jouw verhaal verzwakken 1. Sorry Hier heb ik mij in het verleden veeeel te vaak schuldig aan gemaakt, sorry 😜. Het valt me op dat vooral vrouwen "sorry" te vaak gebruiken, en niet in de zin van "sorry, ik ben je verjaardag vergeten" of "sorry dat ik mijn afspraken niet ben nagekomen." Nee, ze gebruiken het als "sorry dat ik besta" en "sorry dat ik mijn mening geef." Serieus, waarom zou je je verontschuldigen voor je bestaan? Ben je een mens of een deurmat? Spreek met zelfvertrouwen en be proud. Jouw stem mag gehoord worden, net als die van een ander. 2. Sorry dat ik het zeg Deze zin is als een knipoog gevolgd door een trap in je kruis. Het lijkt vriendelijk, bijna onderdanig, maar na deze zin volgt altijd een shitopmerking. Het is passief-agressief in zijn puurste vorm. Niet doen! Het komt achterbaks over. Wees gewoon duidelijk (en nee, dat hoeft niet hard of gemeen te zijn) of houd je mond, maar stop met "Sorry dat ik het zeg". Als je dit zegt verontschuldig je je helemaal niet, nee, je weet dat je iets k.ts gaat zeggen en je kleedt het alleen even leuk in. 3. Eigenlijk Het woord "eigenlijk" is de linguïstische versie van een natte scheet (voor de beelddenkers onder ons). Het betekent gewoon "nee" maar dan verpakt in een schimmig sausje. Bijvoorbeeld: A vraagt aan B: "Ga je mee naar de bioscoop?" en B antwoordt: "Ik wil wel, maar eigenlijk moet ik mijn huis opruimen." Wat? Wil je nu wel of niet mee? Duidelijkheid, mensen! Dump "eigenlijk" en zeg gewoon wat je bedoelt. 4. Maar "Everything before the word 'but' is horse shit," zei Jon Snow uit Game of Thrones , en hij heeft gelijk. Bijvoorbeeld: je hebt een nieuwe broek aan en vraagt je beste vriendin: "Wat vind je van mijn broek?" en zij zegt: "Ja, heel leuk, maar ik zou hem zelf nooit kopen." Bam! Daar gaat je zelfvertrouwen. Wat ze eigenlijk zegt, is dat jouw broek beter naar de Kringloop kan. Een duidelijker voorbeeld, de gevleugelde uitspraak: "Ik wil niet discrimineren hoor, maar (en dan volgt er een discriminerende uitspraak) " of ook een leuke (ja mensen, ik ben op dreef): "Ik wil me er niet mee bemoeien hoor, maar ik vind dat jij veel te brutaal bent tegen je moeder". Hoezo "Ik wil me er niet mee bemoeien". 5. Mogen Dit is mijn persoonlijke jeukwerkwoord. Vooral op LinkedIn zie ik het te vaak voorbijkomen. Mijn nekharen gaan hier van rechtovereind staan! Hoezo "Ik mocht een presentatie geven bij blablabla" of "Ik mocht aanwezig zijn bij de opening van XYZ"? En, let maar op, het gaat meestal over iets zakelijks. Nooit schrijft er iemand: "Ik mocht gisteren de poepluiers van mijn 2-jarige neefje verschonen" of "Ik mag vandaag weer de was van het hele gezin doen." Dit is de ultieme vorm van de " humble brag ." Hou op met die bullshit en zeg gewoon "Ik gaf een presentatie bij blablabla" of "Ik was aanwezig bij de opening van XYZ." Dat maakt je verhaal veel sterker. Wat mij betreft zijn dit de 5 belangrijkste woorden die jouw verhaal kunnen verzwakken. Dus, wat is de moraal van dit verhaal? Stop met deze vijf verzwakkende woorden en praat alsof je ballen hebt (ook als je die niet fysiek hebt). Jouw stem is net zo belangrijk als die van een ander, dus spreek met overtuiging en wees duidelijk. Niemand zit te wachten op mixed messsages. Nog even dit.. Wil je de (online) communicatie strategie van je onderneming optimaliseren, heb je de social advies nodig of ben je op zoek naar een social media trainer? Neem -vrijblijvend- contact op voor meer informatie en om te kijken of we een match zijn.
Ben jij nog de baas van je Facebook bedrijfspagina?
Zo gaat het meestal: je schrijft je in bij de KvK, maakt je bedrijfspagina aan op Facebook & klaar ben je! Toch? Klopt! Toch wil ik je waarschuwen voor wat ik kortgeleden zelf meemaakte. Vertel! Laatst wilde ik serieus aan de slag met mijn nieuwe Facebook bedrijfspagina (nou ja, nieuw. Ik had hem in maart '21 aangemaakt en nog niks mee gedaan maar dat terzijde). Ik was de instellingen aan het checken, kwam uit bij Paginarollen (daar is aangegeven wie de pagina beheert en/of redigeert) en schrok me dood! Echt? Wat is er gebeurd? Mijn pagina's (ik beheer nog een pagina) waren allebei overgenomen. 😨 Bij mijn SocialSells-pagina had een onbekend persoon/account mijn paginarol veranderd van Beheerder naar Medewerker. Er stonden andere namen bij als Beheerder. Bij het andere account zag ik ineens 2 onbekende namen staan die ook ineens "Beheerder" waren. Die laatste 2 namen kon ik verwijderen omdat ik zelf nog Beheerder was.
Conclusie : mijn SocialSells account is overgenomen, gehackt of hoe je het ook wilt noemen. De namen van de personen/bedrijven waren Aziatisch en sommigen hadden een numerieke naam. Ze zijn niet te traceren. In eerste instantie heb ik dat via de standaard meldknop bij Facebook gemeld. Goed, en toen? Geen reactie van Facebook. Erger nog: na mijn melding kon ik ook niet meer in mijn eigen bedrijfspagina! 😨En nu? Ik ben nu bezig om de boel uit te zoeken bij Facebook en dat is al een project op zich. Evt. ontwikkelingen deel ik in deze post. En wat moet ík doen? Allereerst: check de Paginarollen van je bedrijfspagina. Paginarollen checken op Facebook doe je zo: 1. Ga naar je bedrijfspagina 2. De linker werkbalk scroll je naar beneden tot aan Instellingen 3. Klik op Instellingen 4. Klik op Paginarollen 5. Check of jij nog de Beheerder bent Ben je geen Beheerder meer en je hebt daar geen toestemming voor gegeven dan is jouw account overgenomen. Meld dat dan meteen aan Facebook Succes! Ik hoop dat bij jou alles goed staat (en blijft staan😉).
De dag dat ik stopte met mezelf klein te maken
Veel vrouwen maken (en houden ) zichzelf onnodig klein. Waarom doen we dat toch? Ik was de koningin van het mezelf-klein-maken, totdat ik iets meemaakte waardoor ik besloot: het stopt hier & nu. Hieronder lees je mijn verhaal. Maar eerst: Wat bedoel ik met klein maken? Bij voorbeeld hoe je omgaat met complimenten ontvangen Complimenten geven is leuk. En belangrijk. Ik geef graag complimenten. Het geeft mij een goed gevoel en de ontvanger krijgt een boost in zijn/haar zelfvertrouwen. Win-win toch? Ja, dat zou je denken. In het echte leven gaat het -vaak- zo: Ik tegen mijn moeder: 'wat zie je er goed uit vandaag'. Mijn moeder: 'Ach ja, een kledder make-up er tegenaan en ik ben weer toonbaar. Hieronder zie ik er uit als een lijk ' . En zij is niet de enige die zo reageert. Ik hoor het overal WAAROM?! Waarom doen we dit toch? Waar kunnen we niet omgaan met een compliment? Niemand heeft iets aan zo'n reactie. De gever niet en jij ook niet. Waarom is dit niet leuk voor de gever? Nou, dat zit zo: Als iemand jou een -welgemeend- compliment geeft. Dan is dat compliment een soort kado aan jou. Als jij dat compliment dan afkapt met een antwoord zoals hierboven, dan geef je het kado niet alleen terug, nee, dan SMIJT je het kado rechtstreeks terug in het gezicht van de gever. Leuk is anders..toch? Maar Denise, waarom heb ík er dan niks aan als ik zo reageer? Wanneer iemand jou een compliment geeft en je reageert zoals hierboven (of een variatie daarop), dan komt het compliment niet eens bij je binnen. Gewoon helemaal niet. Je reageert vanuit een Pavlov-reactie en je afweergeschut ( 'oh dit oude ding, was 5 euro in de wintersale' ) komt in actie. Gemiste kans: nu hebben jullie allebei niks Maar ik zou je dit natuurlijk niet vertellen als ik zelf niet -heel vaak- in deze valkuil ben getrapt. Totdat er een tipping point kwam, een omslagpunt. En ik besloot om mezelf niet langer klein te maken. Vertel! Oké,komt ie. Twee jaar geleden werd ik, als nieuwe voorzitter van de dorpsraad, samen met mijn voorganger, geinterviewd over de overdracht van het voorzitterschap. Even wat achtergrond info: Sinds november 2016 woonde ik in dat dorp (900 inwoners). Ik was dus een nieuweling (dat ben je hier, volgens sommigen, ongeveer de eerste 30 jaar), buitenstaander en dan ook nog eens met roots in Groningen ipv Twente. 😨 Niet de ideale uitgangspositie. Het artikel verscheen Ik verwachtte een kleine kennisgeving in de hoek van de pagina. Ik kreeg een behoorlijk lang artikel mét grote foto. De kop van het artikel: 'Nieuwe baas bruist van ambities' What the Hell! Ik schrok me dood. Want ik wist: een aantal mensen trekt dit absoluut niet. En ja hoor, diezelfde dag nog, kwam er van iemand een opmerking via Facebook. Het sarcasme droop eraf. Gaan we nog ergens naar toe met dit verhaal? Die opmerking was de hele dag in mijn hoofd aan het etteren. Diegene wist toch dat ik de kop van dat artikel niet zelf had bedacht? Waarom dan toch zo uithalen? Onbegrijpelijk. Anyway, 3 dagen later Met een goede vriendin en onze honden loop ik, in het buitengebied. We hadden dit voorval net besproken. En we waren nog steeds boos. Wie kom ik tegen? De Facebook-sarcast en haar buurvrouw. Die buurvrouw zegt: 'Mooi artikel in de krant, Denise. Super foto ook'. Ik voelde me ongemakkelijk (waarom eigenlijk?) en zeg dan: 'Man, man het was zó koud op die molen dus daarom sta ik er zo debiel op' What-the-hell! Nadat ik dat had gezegd, werd ik zó boos op mezelf (inwendig natuurlijk, niemand heeft iets gemerkt, denk ik): 'Waarom, in godsnaam, verneder ik mezelf zó in bijzijn van iemand die al een trap aan mij had uitgedeeld?' Die er van geniet om een k.t-opmerking te plaatsen op social media. Dát was het moment dat ik besloot: dit gaat mij niet meer gebeuren, het stopt hier en nu. Dus, even terug naar mijn uitleg over complimenten: Mijn advies aan jou: Neem complimenten als een kado in ontvangst. De volgende keer als je een compliment krijgt doe je dit: Je kijkt de gever in de ogen, je lacht en zegt: 'dank je wel, wat ontzettend aardig van je' En dan ga je weer over tot de orde van de dag. Jíj bent blij met het compliment en de gever is daar dan weer gelukkig mee. Dat is pas écht een win-win situatie. Ook in je business ben je er niet mee geholpen om jezelf klein te maken. Laat zien wie je bent en waar je voor staat. Je doet de wereld er een plezier mee. Maak jij jezelf ook onnodig klein of kun jij een compliment wél op waarde schatten? En, geef jij jezelf wel eens een compliment? Laat het me weten in de comments. Ik ben benieuwd naar jouw ideeen.
Eenvoudig consistent posten op social media - hoe doe je dat?
Als ondernemer is de wereld van social media een onmisbaar instrument om meer en betere klanten aan te trekken. Dat weet jij en dat weet ik . En waarom slaan veel ondernemers & organisaties de plank dan toch mis als het op social media aankomt? Een van de redenen is dit: gebrek aan consistentie. Af en toe iets posten levert niks op en kost onnodig tijd. Succes op social media komt o.a. voort uit consistentie. Consistentie in je posts en consistentie in je aanwezigheid. Vergelijk het met het opbouwen van een real-life relatie. Dat kost tijd, energie en aandacht. Datzelfde geldt ook voor het opbouwen van een virtuele relatie opbouwen met je (toekomstige) klanten. Oké, nog een voorbeeld: als je wilt afvallen kan dat alleen door élke dag gezond te eten en te bewegen, niet alleen op maandag. In dit artikel ga ik je niet alleen overtuigen van het belang van consistentie, ik geef je ook 3 praktische tips om eenvoudig en effectief consistent te posten op social media. Maar eerst: Waarom is consistent posten op Social Media cruciaal? Know-like-trust factor vergroten Consistentie laat zien dat je betrouwbaar bent en toegewijd aan je publiek. Wanneer mensen regelmatig jouw -waardevolle- content, groeit het vertrouwen en versterk je je geloofwaardigheid. Merkherkenning Door consistent te zijn in je berichten, kleuren, stijl en toon, bouw je een herkenbaar merk op. Dit maakt het gemakkelijker voor volgers om jouw content in een oogopslag te herkennen. Engagement stimuleren Regelmatig posten houdt je publiek betrokken. Hoe meer je plaatst, hoe meer kansen er zijn voor interactie en betrokkenheid van je volgers. Algoritme-vriendelijk Social media algoritmes waarderen consistente activiteit. Regelmatig posten helpt je om meer mensen te bereiken en je zichtbaarheid te vergroten. Oké, je snapt nu dat je regelmatig moet posten op de socials. Maar je hebt het al zo druk dus hoe ga je dat fixen? Do not worry, hier zijn: 3 Tips om eenvoudig consistent te posten op Social Media 1. Batch je content Maak veel posts ineens dus. Als het goed is heb je het nodige voorbereidende werk al gedaan (als je nu denkt ‘waar heeft die vrouw het over', lees dan eerst mijn artikel 'social media voor mijn bedrijf - waar begin ik' (leestijd 3 min). Op basis van die gegevens bedenk je de content (tekst, foto/video etc.). En je maakt voor een aantal weken posts. Plan een dag (of 2) alleen hiervoor. Zonder afleiding van mail, telefoon of andere stoorzenders. Moet jij eens kijken hoe creatief je wordt. Bonustip : maak een vaste indeling per week, bijvoorbeeld: maandag - behind the scenes foto's, dinsdag een reel, woensdag een tip etc. Inspiratietip: heb je echt geen idee waar je over moet posten? Huur mij in om je een ochtend/middag te helpen. Of vraag ChatGPT om hulp, 2. Gebruik Planningstools Er zijn betaalde social media-planningstools beschikbaar, zoals Hootsuite , Buffer en Later . Met deze tools plan je je posts vooruit, zodat je niet elke dag handmatig hoeft te posten. Dat bespaart tijd en maakt consistentie eenvoudiger. Meta heeft ook een eigen planningstool voor Facebook en Instagram: Business Suite . Je kunt daarin een maand vooruit plannen. Zorg er voor dat jouw Instagram en Facebook pagina gekoppeld zijn, dan kun je tegelijkertijd op beide kanalen posten. Op LinkedIn kun je ook je content plannen, 3. Deel Microcontent Je hoeft geen uitgebreide berichten te schrijven om succesvol te zijn. Microcontent, zoals korte tips, quotes, en achter-de-schermen foto's, zijn net zo effectief. Deze snelle stukjes content zijn gemakkelijker te creëren en te posten, waardoor het eenvoudiger wordt om consistent te blijven. Dus: Consistentie is voor ondernemers een belangrijke sleutel tot succes op social media. Door betrouwbaar te zijn, merkherkenning op te bouwen, engagement te stimuleren en algoritme-vriendelijk te zijn, trek je meer en betere klanten aan. Batch je content, gebruik planningstools en deel microcontent. Zo post je consistent zonder stress. Oh ja, en laat je perfectionisme los 😉. Wil je de (online) communicatie strategie van je onderneming optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media trainer? Huur mij in. Neem -vrijblijvend- contact op voor meer informatie.
En dáárom is het negeren van je gevoel, funest voor je business
Soms let je niet goed op wat je lichaam (lees; intuitie) je wil vertellen. En uiteindelijk moet je daarvoor op de blaren zitten. En laat mij dat afgelopen jaar nou ook zijn overkomen. Om te weten waar ik het precies over heb, is het handig als je wat voorinformatie hebt. Eind vorig jaar, werd ik benaderd door iemand, waar ik vroeger tijdens mijn studententijd voor heb gewerkt. Dat was ongeveer dertig jaar geleden (OMG!). Kansen Deze man wilde met mij in gesprek over de social media aanpak voor een vliegvereniging hier in de regio. We maakten een afspraak. Gesprek gehad, uitgebreid gesproken over social media strategie etc. Ging allemaal prima. Ondanks zijn manier van communiceren. Hij vertelde dat hij nog meer potentiële klanten voor mij had. Leuk, dacht ik, nieuwe kansen. Dus ik lekker voortvarend bezig, offertes gemaakt, 1 voor hem en 1 voor een potentiële andere klant. Zoals je misschien weet uit mijn podcast afleveringen, heb ik in 2019 besloten dat ik geen social media beheer meer doe voor klanten. Dus mijn offertes waren gebaseerd op social media strategie incl. trainingen & maatwerk social media template-ontwerpen voor het eerste half jaar zodat ze meteen van start zouden kunnen gaan. Goed, offertes verstuurd. Tweede afspraak gemaakt. Bleek dat ik de offertes voor niks had gemaakt. Want de man wilde iemand die social media beheer voor zijn vereniging én zijn klant ging doen. Tot zover, niks aan de hand Oké en hier ging het dus fout ( en nu ik dit vertel, voel ik de schaamte al weer opkomen): Ik zei: 'eigenlijk doe ik dat niet meer, social media beheer'. Zijn reactie, hij snauwde me toe: “Dan neem je maar iemand aan die dat gaat doen maar dit is wat we willen" Wat zei ik toen: 'Oké, ik wil jullie het eerste half jaar wel helpen totdat jullie iemand hebben die ik kan trainen en die het vervolgens kan overnemen'. Wat ging hier mis? Dit gesprek gaf mij een vervelend onderbuikgevoel. Dat gevoel heb ik genegeerd. Dat dit een belangrijke red flag was, bleek later. Daar kom ik in een volgend blog op terug. Daarnaast ging ik volledig voorbij aan wat ik zelf wil en hoe ík wil werken. De wensen van degene tegenover mij waren blijkbaar belangrijker dan die van mij. Kortom, het lieve meisjessyndroom stak de kop op. Hij heeft een probleem en ik paste me aan om dat probleem op te lossen. En dit, lieve lezer was slechts het begin van het hele debacle. Want als het in de basis al niet goed voelt, dan is de kans groot dat de rest van de samenwerking niet veel beter verloopt. Dat is dus precies wat hier is gebeurd. Van fouten kun je leren Hoe kun je er voor zorgen dat je sterk en bij jezelf blijft? 1. Bepaal vooraf wat je wilt/hoe je wilt werken/welk doel je wilt bereiken. 2. Geef niet meteen antwoord op elk verzoek of vraag. Laat een stilte van 3 sec vallen na de opmerking van de ander, > kijk hem/haar aan > adem rustig door. En zeg rustig: ‘ik ga hier over nadenken en ik kom er op een ander moment bij je op terug’. 3. Bedenk vooraf wat je zegt als je gesprekspartner iets wil of zegt wat niet past bij jouw werkwijze/doel of wens . Bijv. 'Ik snap je vraag. Ik werk op een andere manier nl. ....(zelf invullen) dus ik kan je niet verder helpen'. 4. Het aller- allerbelangrijkste: luister goed naar je lichaam en vertrouw op je intuïtie . Want die klopt -bijna- altijd A quiet mind is able to hear intuition over fear Heb jij ook wel eens zoiets meegemaakt? Ben jij ook iemand die in lieve meisjes (of jongetjes) gedrag vervalt? Of dat je ‘vergeet’wat je zelf wilt? Als je je verhaal kwijt wilt, stuur me een bericht via de contactpagina van deze website of zoek me op op insta, facebook of linkedin. Hé hallo, Wil je eindelijk eens die social media voor je onderneming aanpakken? Laat mij je helpen. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek Wil je me eerst beter leren kennen?
Volg me dan op Instagram , Facebook , Pinterest of LinkedIn of luister naar mijn podcast
Gefeliciteerd! Jij hebt haters
Bang voor negatieve reacties? Dan is dit artikel voor jou Hoezo, 'gefeliciteerd! Jij hebt haters'? Gefeliciteerd! Jij hebt haters. Wat dacht jij toen je de titel las? Dacht je, 'yay ik heb haters'? Of dacht je, sh.t, ik heb haters. Denk jij bij alles wat je doet (of wilt doen) aan wat anderen ervan vinden? Ik was zo iemand. Bij elk zakelijk idee dat ik had) dacht ik: 'oh, vriendin X vindt vast dat en dat', 'oh dit kan ik niet want ik ben te oud (of te lelijk, te dom of te laat)', 'wie denk ik wel niet wie ik ben om Y te willen doen'. En ga zo maar door. Echt inspirerend en positief, daar knapt een mens van op😉 . Je snapt het al. Ik luisterde naar die gedachten en deed (en probeerde ook) niks nieuws. Gewoon blijven doen wat je altijd deed, Denise. Want stel je voor dat iemand iets van je vindt of dat je iets verkeerd doet. Dat kan écht niet. De angst voor haters, negatieve reacties, uitgelachen worden etc. zorgde er voor dat ik niet verder kwam. Dat ging steeds als volgt: ik wilde iets nieuws proberen (podcast beginnen, ondernemen), solliciteren naar een nieuwe baan o.i.d.) ik had er over nagedacht en ik wist precies wat ik moest doen tegen de tijd ik daadwerkelijk in actie kwam, ging mijn lichaam in een soort lock-down: extreem moe, hoofdpijn, spierpijn en/of hartkloppingen. vervolgens bedacht ik een reden (excuus dus) waarom ik er mee stopte. lichamelijke reacties verdwenen als sneeuw voor de zon. Herkenbaar? Hierdoor zette ik mezelf steeds weer in de pauzestand. Eerst zag ik dat niet. Ik vond mezelf alleen een sukkel die niet verder kwam. Totdat ik het patroon ontdekte. Het bleek de stem van mijn onderbewustzijn, mijn comfortzone, die sprak bij elke nieuwe stap: 'doe maar niet Denise, dit kennen we niet dus dat is gevaarlijk. Stop er maar mee'. Hallo, extreme vermoeidheid, hoofdpijn, spierpijn en hartkloppingen. En opeens was ik er klaar mee. Met mezelf, met die stem en met niet verder komen. En opeens was ik er klaar mee. Met mezelf, met die stem en met niet verder komen. Dan vinden mensen mensen maar wat. Het zij zo. Dus als jij ook bang bent voor haters/negativiteit/mening van anderen waardoor je niet verder komt, lees dan verder: 1. Haters? Nou en? Iedereen die zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt (ondernemers, politici, journalisten en tegenwoordig iedereen die een mening heeft) en ook (online) zichtbaar is, krijgt te maken met haat en negativiteit van anderen. En dat is niet leuk. Het komt hard aan als jij iets doet met de beste intenties en anderen vinden het nodig om met k.t-reacties te komen. Bekijk het eens zo: jij maakt blijkbaar iets los bij mensen. En dat is nou net de bedoeling. Je wilt het verschil maken. Dat er ook mensen zijn die dat niet zo tof vinden: nou en? Niet iedereen hoeft jou leuk te vinden. Jij vind ook niet alles wat anderen doen geweldig toch? En je vind al helemaal niet iedereen leuk (ik in ieder geval niet). 2. Je bent in goed gezelschap Jij valt op. Goed zo! Daar hoort ook negativiteit van anderen bij. Dat is een feit. Gelukkig ben je in goed gezelschap. Want alle groten der aarde hebben te maken met haters. Alle sterren, alle mensen die impact maken, krijgen te maken met haters. Dat hoort er bij. Zelfs genieën als Prince, George Michael, Vincent van Gogh etc. Jij bepaalt zelf of je jezelf klein houdt om haters tevreden te stellen. 3. Zit jij aan het stuur of bepaalt een ander jouw reis? Ik hoop dat jij zelf de koers wilt bepalen van jouw leven. Je bepaalt zelf of je jezelf klein houdt om haters tevreden te stellen of dat je je eigen pad volgt. Een keertje toegeven aan die onzin, tuurlijk, dat kan (iedereen heeft wel eens een zwak moment). Maar op enig moment gaat zich dat toch wreken. Dus doe dat gewoon niet. Geef een ander niet die macht en kies voor je eigen pad. 4. Heb meelij Mensen die goed in hun vel zitten, zullen nooit, maar dan ook nooit een haat-reactie plaatsen. Op een ander staan om daardoor zelf groter te lijken, is iets wat alleen hele gefrustreerde (boze, verdrietige) mensen doen. En dat is heel zielig. Nog erger: elke keer dat ze zo'n sh.t-comment schrijven, vergiftigen ze zichzelf een beetje. En dat is al erg genoeg 😉. Medelijden is hier op zijn plaats, mensen. 5. Voel je vereerd Wauw, iemand besteedt zijn of haar kostbare tijd om negatief over jou te schrijven of te praten. In die tijd had hij/zij veel leukere dingen kunnen doen, maar nee, de keuze is op jou gevallen. Een mooier compliment kun je niet krijgen. Bonus: haters helpen je Je verwacht het niet maar ook haters zorgen voor meer online zichtbaarheid. Elke comment telt mee in het algoritme en het maakt Instagram, Facebook of X niet uit of die positief is of negatief. Hoe meer comments, des te vaker komt jouw bericht voorbij. Gefeliciteerd! Dus... Laat je niet tegenhouden door je angst voor haters/negatieve reacties want: 1. Die angst is jouw comfortzone die je tegen houdt. en 2, Wees blij met haters. Gefeliciteerd, je hebt haters. Ps. wie zegt dat je alle comments moet lezen? ;-) Volg je eigen pad, doe waar jij blij van wordt. Je kunt het, ik geloof in je. ps. heb je een keer een moeilijk moment (en die hebben we allemaal): lees dit artikel weer een keer en daarna voel je je weer stukken beter🤩 ). Disclaimer: ik heb het hier natuurlijk niet over online pesters die een ander structureel kapot maken. Dat gedrag is onacceptabel en mag wat mij betreft zwaar gestraft worden. Wat kan ik voor je doen? Wil je de (online) communicatie strategie van je organisatie optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media trainer? Huur mij in. Neem contact op voor meer informatie.
Hou het simpel: weg met formele taal op websites en sociale media
"O schat, ik heb toch zo'n zin in een lekkernij, welke daar op het aanrecht ligt. Dan pak ik tevens een versnapering voor jou, indien jij dit ook wenst". Wie praat er zo? Nou, ik niet. En jij vast ook niet. Toch zie ik die woorden (te)veel op websites, op sociale media en in nieuwsbrieven Jammer! Woorden als tevens , indien , lekkernij , versnapering , wensen of het gebruik van het woord welke als betrekkelijk voornaamwoord (bv. de woonkamer welke grenst aan de tuin). Waarom zo ingewikkeld doen? Ik begrijp dat niet. Het doel van communicatie (online én offline) is bedoeld om contact te maken met je publiek, toch? Tenminste, dat zou het moeten zijn. Dat lukt dus niet met formele taal. 3 redenen om te stoppen met formeel taalgebruik 1. Lastig te begrijpen Door het gebruik van plechtige woorden wordt je boodschap veel moeilijker te begrijpen. Veel van die woorden, zoals indien of tevens zijn ouderwets en maken het onnodig ingewikkeld voor veel lezers. Als jij een belangrijke boodschap wilt overbrengen en iemand snapt niet meteen wat je bedoelt, dan zit er vertraging het overbrengen van die boodschap. En je weet, online kan de lezer zich maar kort concentreren. Dus die haakt af. Een gemiste kans. Eenvoudig taalgebruik en korte zinnen zijn voorwaarden om je boodschap helder over te brengen. 2. Afstandelijk Met gewichtig taalgebruik creëer je afstand. Als je moeilijke woorden gebruikt, creëer je afstand tussen jou en je lezer. En dat wil je niet. Je wil juíst een band opbouwen met die lezer. Je wilt dat hij/zij jouw vriend wordt. Zó'n fijne vriendschap dat hij/zij klant bij je wordt. En die band bouw je niet op met afstandelijke taal. Want zo praat je niet met vrienden. 3. Lekker belangrijk En als derde, formeel taalgebruik maakt je minder geloofwaardig. Wat wil je verbergen met dat interessante gedoe? Wil je jezelf beter voordoen dan je eigenlijk bent? Dat heb jij helemaal niet nodig! Mensen willen duidelijke taal, weten waar ze aan toe zijn. Simpeler wordt het niet. Dus, stop met formeel taalgebruik. Kies voor heldere en duidelijke taal om je boodschap over te brengen. Online en offline. En dat geldt trouwens ook, en misschien wel speciaal, voor overheidsinstanties. Hou het simpel. Stop met vaktaal en gebruik eenvoudig te begrijpen woorden in je communicatie met je burgers. Je wilt toch dat de lezer, jouw aanstaande klant, van jouw teksten begrijpt wat je wilt zeggen? Nou dan! Want als we elkaar beter begrijpen, kunnen we effectiever communiceren en eerder onze doelen bereiken. Voorbeelden Ik heb een aantal voorbeelden van formele woorden op een rijtje gezet met daarachter de eenvoudige variant ervan. Die kun je dan gebruiken voor je eigen teksten. Klik hieronder om de lijst te downloaden. Ten slotte, hou het simpel: weg met formele taal Dus, lieve lezer: check je website, je socials, je nieuwsbrief op het gebruik van formele woorden. En vervang die door eenvoudig te begrijpen woorden. Hou het simpel: weg met formele taal op jouw website en sociale media Dat maakt het zoveel makkelijker voor de lezer. Vanaf nu kies je in je communicatie, socials, nieuwsbrieven, advertenties etc. voor eenvoud. Gebruik taal die verbindt, die raakt en die begrepen wordt. Heb je daar hulp bij nodig? Huur mij in. Ik help je graag verder. Wil je de (online) communicatie strategie van je onderneming optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media trainer? Huur mij in. Neem -vrijblijvend- contact op voor meer informatie.
Instagram features die bijna niemand kent, deel 1
Lekker scrollen op Insta. Een likeje (dit ziet er heel stom uit nu ik dit typ maar oké) hier, een commentje daar. Je weet hoe je moet posten, hoe Instagram stories en hashtags werken en je denkt dat je dat hele Insta-gebeuren rockt. Ja toch? Ja! Gebruik jij deze geweldig handige, Insta-life-changing mogelijkheden van Instagram al dan? Wat bedoel je? Doe jij bijvoorbeeld al slimme dingen met: De vertaalknop (tijdlijn & stories) De vertaalfunctie staat onderaan elke post die in een andere taal dan jouw eigen taal is geschreven. Als de taal wordt herkend door Insta wordt de tekst met 1 klik op de button vertaald. De vertaling is nog niet helemaal foutloos. Maar de strekking van de meeste tekst is duidelijk. Ik dacht dat iedereen deze vertaalfunctie kende maar de meeste mensen die ik vroeg hadden geen idee. Het lijkt een simpele functie en dat is het misschien ook. Maar denk je eens in hoeveel meer inspirerende accounts je kunt volgen nu je hun teksten kunt lezen. Of anderstalige accounts die jou juist gaan volgen. Cool toch? Allemaal kansen Hieronder kun je zien hoe het werkt op de tijdlijn. Ik heb een voorbeeld gebruikt van Villa Monti Verdi , zij schrijven in het engels. En ik weet wel dat wij allemaal engels spreken/lezen maar die vertaalfunctie werkt ook voor andere talen. Een klik op de button Vertaling weergeven en voilà de Nederlandse vertaling Nog interessanter is de nieuwe vertaalfunctie in stories. Hiervoor had ik geen idee wat iemand (ik volg veel scandinavische accounts, qua taal dus abacadabra voor mij) in zijn stories schreef. Nu kan dat dus wél. Yay! Dit maakt het leven zoveel makkelijker. Een voorbeeld: De voordelen Je kunt volstaan met schrijven in je eigen taal (je wilt niet weten hoeveel mensen hun post nog in het nederlands én het engels schrijven = dus niet nodig). Dat scheelt zóveel tijd. Je bereikt meer mensen omdat anderstaligen jouw teksten in hun eigen taal kunnen lezen Jij kunt zelf super interessante anderstalige accounts volgen en zo je netwerk én kennis uitbreiden. Let op De vertaalfunctie in stories werkt alleen bij tekst die je toevoegd via de tekstfunctie (zie roze arcering op onderstaande foto) en niet bij de tekst die je invoert bij bv. een poll. Deze blog wordt te lang om de andere |nstagram verborgen features te bespreken dus die vind je in mijn volgende blog: Instagram features die bijna niemand kent, deel 2 Welke geheime features van Instagram gebruik jij, die hier besproken moeten worden? Reageer hieronder of mail me op denise@socialsells.nl
Social SEO: gebruik deze eenvoudige tips om beter gevonden te worden op social media
Laten we het vandaag hebben over een belangrijke ontwikkeling op het gebied van social media: Social Search (ook wel Social SEO genoemd) Wat is social search? Social search is niet meer dan het gebruik van social media als zoekmachine. Je hebt het vast gemerkt: het gebruik van social media is de laatste jaren veranderd. We zijn het niet alleen méér gaan gebruiken, we zijn het ook ánders gaan gebruiken. Van het delen van vakantiefoto's (en, wees eerlijk: het stalken van je ex) tot het vergelijken van prijzen en het zoeken naar product reviews; social media zijn nu meer dan ooit een portal voor informatie en oriëntatie op aankopen.
Trend in social media gebruik: Voordat we de diepte in duiken, eerst dit: wist je dat Nederlanders gemiddeld 114 minuten per dag besteden aan platforms zoals Facebook, Instagram en YouTube? Bovendien zijn we gemiddeld meer social media platforms gaan gebruiken namelijk gemiddeld 4,4 social media kanalen per persoon. Deze trend valt niet meer te negeren. Social media spelen een grotere rol in ons leven dan we ons soms realiseren (en willen toegeven😉).
Cijfers spreken boekdelen Eerst de keiharde cijfers: Nederland telt 9,9 miljoen Facebook-gebruikers en 7,8 miljoen Instagram-gebruikers. Instagram groeide dit jaar met 1,1 miljoen gebruikers en dat maakt het het snelst groeiende platform. Het totale aantal social media-gebruikers in Nederland overstijgt de 14,1 miljoen. Neem even een moment om dit op je in te laten werken: Bovenstaande betekent dat jouw (aanstaande) klanten zich bevinden op social media en ze zijn op zoek naar jou! Socials worden dus meer en meer gebruikt om onderzoek te doen naar bedrijven en producten/diensten. Dat biedt kansen, lieve lezer, veel kansen. Ook voor jou. Dit is het moment om serieus met social media voor jouw bedrijf aan de slag te gaan. Hieronder deel ik tips & tricks om jou te helpen om beter gevonden te worden op social media.
Social SEO (social search): Tips & Tricks om beter gevonden te worden op social media Nu je overtuigd bent van de impact van social media, laten we bespreken hoe je jouw bedrijf beter vindbaar maakt. Social SEO, ook bekend als Social Search, wordt niet altijd optimaal benut door ondernemers. Elk platform heeft natuurlijk zijn eigen algoritme maar de Social SEO: tips en tricks hieronder kun je voor zowel Facebook, Instagram als Youtube gebruiken.
1. Doe goed zoekwoordenonderzoek Denk vanuit je klant: begrijp de termen en woorden die jouw doelgroep gebruikt en gebruik die in de teksten bij je social media-posts Richt je zoekstrategie op de intentie van je doelgroep Social SEO: Tips en tricks 2. Hou je profiel (bio) actueel Zorg voor een compacte, up-to-date bio met relevante zoekwoorden Voeg relevante & branded hashtags * toe. Relevant is in dit geval dat ze passen bij jouw bedrijf. Bijvoorbeeld: een hoveniersbedrijf gebruikt niet #workhardplayhard in zijn post, maar bijvoorbeeld #groenevingers of #tuinonderhoud. 3. Gebruik Effectieve Hashtags: Gebruik branded hashtags in je posts specifiek voor jouw bedrijf of project. Gebruik niche-specifieke hashtags in de tekst bij je posts * 4. Ondertitel je video's: En vul altijd, als die mogelijkheid er is, de alt-tekst in. 5. Hou het gesprek gaande: Wees interactief met polls, vragen en reels op platforms zoals Instagram Reageer actief op de reacties onder je posts (i.e. comments) Reageer ook actief op posts van anderen 6. Monitor en leer: Analyseer wekelijks statistieken om je bereik te bekijken Pas je strategie aan op basis van wat wel of niet goed werkt Hoe nu verder?
Dus, dit is het moment om jouw socials te optimaliseren, je zichtbaarheid te vergroten en social media voor jouw bedrijf te laten werken. Gebruik je gezonde verstand (social media gaat om het opbouwen van relaties) en pas mijn tips toe. Veel succes gewenst, op naar meer succes met jouw onderneming Social SEO: Tips en tricks *Branded hashtag = Hashtag (#) + jouw bedrijfsnaam zoals in mijn geval #socialsells of #denisestadman. Het kan ook een slogan zijn zoals bijvoorbeeld #justdoit voor Nike
* Niche specifieke hashtag = Hashtag (#) die hoort bij vakgebied of onderwerp waar je over post. Bijvoorbeeld: een niche is simpelweg een specifiek onderwerp waarop je je richt met je blog of post. Bijvoorbeeld: je hebt een dierenwinkel. Je maakt een post over hondenbrokken, dan is de niche-specifieke hashtag: #hondenvoer of #hondenbrokken Mijn naam is Denise Stadman en met SocialSells help ik ondernemers om beter te worden in social media zodat ze meer en betere klanten krijgen. Wil je de (online) communicatie strategie van je onderneming optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media trainer? Neem -vrijblijvend- contact op voor meer informatie .