top of page

Item List

ik-wil-niet-dat-mensen-mij-zat-worden-op-social-media

'Ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media'

Weet je welke vraag ik het meest krijg van (startende) ondernemers? 'Hoe vaak moet ik posten op social media?' En meteen daarna komt 'want ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media'. Herken jij die vraag? Ik snap de vraag en ook de angst om 'teveel' aanwezig te zijn op de socials. In dit artikel leg ik je uit waarom die angst onterecht is. Allereerst heb je te maken met het algoritme Wat is een algoritme? Niet meer dan een set regels die social media platforms gebruiken die bepalen wat elke specifieke gebruiker te zien krijgt. Maatwerk dus. Jij krijgt precies te zien wat jij leuk of interessant vindt. Hou je -zoals ik- van hondenvideo's dan krijg je veel hondenvideo's in je tijdlijn. En omdat iedereen weer iets anders leuk vindt, zien zij weer andere content in hun tijdlijn. Waarom gebruiken de socials een algoritme? Om jou de ultieme gebruikerservaring te geven, zodat je langer blijft 'hangen'. Hoe werkt een algoritme? Waar kijkt dat algoritme naar? Heel simpel: alles wat jij doet op dat specifieke social media platform. Likes, reacties, wat je deelt, opslaat, en vooral hoe lang je 'blijft hangen' bij een bericht. Om een video te bekijken of om een tekst te lezen. Leuk om te weten: de tijd dat je 'blijft hangen' wordt 'dwelltime' genoemd. Even terug naar die vraag: 'Hoe vaak moet ik posten?' en de opmerking 'Ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media als ik te vaak voorbij kom in de tijdlijn'. Mijn advies: laat die gedachte(n) los De Social Media tijdlijn (oftewel social media feed) = Geen Mailbox! Om je gerust te stellen: een tijdlijn is geen chronologische lijst zoals je mailbox, waarin ongelezen berichten staan te wachten tot dat je ze opent. De tijdlijn is continu in beweging. En omdat de algoritmes bepalen wat gebruikers (dus ook jouw volgers) zien, krijgt niet iedereen jouw posts in zijn/haar tijdlijn. En bovendien is niet iedereen de hele dag op social media bezig. Relax, jouw volgers zien niet al jouw berichten. Posten = Zichtbaarheid Waarom gebruik jij social media voor je bedrijf? Ik ga ervan uit dat je social media inzet om zichtbaar te zijn zodat (potentiële) klanten jou leren kennen. En jouw producten en diensten willen afnemen zodat je meer verkoopt. Het is heel eenvoudig: hoe meer je post, hoe meer je opvalt. Eens per week? No way! Dat bericht verdwijnt in de digitale chaos. Zonde van de tijd. Zorg er voor dat je minimaal 3 à 4 keer per post, ideaal is 5 - 7 keer per week. Wees consistent. Maarrrrr.... Volgers Willen Waarde Bang voor een overkill aan posts zodat 'iedereen' denkt 'heb je haar (of hem) weer'? Laat dat los. Als mensen al denken "daar heb je haar weer," komt dat waarschijnlijk door de kwaliteit van je posts. Denk hieraan voor je social media strategie: mensen zitten op social media om vermaakt en geraakt te worden. Niet om reclameachtige berichten te zien, naast alle gesponsorde links en advertenties die ze al van het kanaal zelf voorbij zien komen. Een voorbeeld: stel je hebt een kapsalon, en je deelt alleen maar foto's van de shampoos die je in de aanbieding hebt. Ja, dát gaat irriteren. Dat komt omdat het geen waarde toevoegt voor je volgers. Hoe pak je het dan wél aan? Zakelijk social media is serious business en zou voor elke ondernemer (ja, ook voor jou😉) een vast onderdeel moeten zijn van de marketingstrategie. Hoe zorg je er voor dat je wél berichten plaatst die worden gewaardeerd (en jou meer klanten en omzet opleveren)? 1. Verplaats je in de klant Denk als je volger. Wat vinden ze interessant? Bewaak je identiteit maar geef ze waardevolle content, geen 'advertenties'. Wat levert jouw post ze op? Is het grappig? Leren ze iets? Is het ontroerend? Is het herkenbaar? 2. Bied Kwaliteit Jouw posts (foto's dan wel video's) hoeven niet super gelikt en fancy te zijn. Juist niet, mensen houden van echte mensen. Leer je volgers iets, help ze. Bijvoorbeeld: als je een kapsalon hebt, deel eens reel waarin je laat zien hoe je eenvoudig lang haar opsteekt voor een feestje. 3. Zorg voor interactie Stel vragen, vraag om likes, suggereer om posts op te slaan. Maak het een tweerichtingsgesprek met je volgers. Mensen willen gezien worden. 4. Wees Sociaal Social media is geen eenrichtingsverkeer. Het heet niet voor niets sociale media. Reageer op ook andere accounts, wees betrokken en reageer altijd op comments onder jouw posts. Je krijgt er relevante volgers voor terug. Social Media berichten horen te inspireren, niet te irriteren Na het lezen van dit artikel is de angst 'Ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media' hopelijk verdwenen. Onthoud dit: zie zakelijk social media als een kans om waarde toe te voegen aan het leven van je volgers. En wat is er mooier dan dat? Post met consistentie, bied waardevolle inhoud, wees actief en sociaal. 'Ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media' ps. Heb je iets gehad aan dit artikel en/of ken je iemand die dit ook interessant vindt? Stuur 'm dan door of pin dit artikel op Pinterest . Dan help je mij ook aan een betere online zichtbaarheid. Dank je wel alvast, Mijn naam is Denise Stadman en met SocialSells help ik ondernemers om beter te worden in social media zodat ze meer en betere klanten krijgen. Wil je de (online) communicatie strategie van je onderneming optimaliseren, zoek je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of zoek je een social media training? Neem -vrijblijvend- contact op voor meer informatie. Ik spreek je graag,

Read More
3-tips-om-af-te-rekenen-met-brain-pickers

3 tips om af te rekenen met brain pickers

Wat is een brain picker? Een brain picker is iemand die andermans kennis verzamelt door hem of haar te ondervragen. Klinkt onschuldig toch? Op zich wel. Totdat de ondervrager jou ondervraagt over het onderwerp waar jij je geld mee verdiend. Dan deel je dus waardevolle informatie waar jouw klanten normaliter voor betalen. Ik hoor je denken : 'Lekker belangrijk Denise, wat is er mis met anderen helpen? En trouwens, ik heb die dingen toch meteen door' Inderdaad, anderen helpen is prima. Maar dat is niet wat ik hier bedoel. Bij brain picking gaat het over wat anders. En heb je het door als het je overkomt? Nou nee. Niet meteen Niet echt en écht NIET Mijn ervaring met een brain picker Toen ik net klaar was met de opleiding Internet Marketing, beheerde ik social media accounts van ondernemers. Eén klant had mijn naam doorgegeven aan een andere ondernemer. Deze man wilde graag met mij in gesprek om te kijken naar de mogelijkheden voor een samenwerking. Ik was nog maar net bezig als ondernemer dus mijn ego en ik waren door het dolle. Eindelijk een openlijk tevreden klant, erkenning en dan ook eens kans op nóg een nieuwe klant. Yes! Mijn dag kon niet meer stuk! Dus, dag en tijdstip afgesproken. Gesprek ging prima. De man vertelt over wat voor ellende hij in de familie heeft en hoe hij in zijn huidige onderneming is geraakt. blablabla enz. En ik, ik luister, en verlies volledig uit het oog waarom we hebben afgesproken. Na drie kwartier vertelt mijn gesprekspartner eíndelijk waar hij tegenaan loopt met zijn onderneming (te weinig klanten, geen online zichtbaarheid etc.). Mijn instant reactie: 'oh ja, ik begrijp het, dat kun je oplossen door XYZ te doen. En dan moet je social media zus en zo aanpakken!' Hij schrijft enthousiast mee en vraagt een offerte aan. Want hij 'ziet een samenwerking zéker zitten'. Wat gebeurde hier? Ik heb -ongemerkt- een volledig adviesgesprek gevoerd, waar ik normaliter €85 per uur voor factureer. En daarna? Ik maakte een offerte. Wat is daar dan mis mee, denk je misschien?. Die vraag brengt mij naar de volgende blunder (ik durf het bijna niet te op schrijven) : Want, ik maakte niet alleen een offerte. Ik schreef een volledig adviesrapport. Om maar te laten zien hoe goed ik was. Je snapt hem inmiddels wel. Nooit meer iets van deze man gehoord. En inmiddels had ik al in de gaten dat mijn brein was 'picked', mijn ideeën en visie waren gejat. En ik was er met open ogen ingetuind. Ik voelde me zo ongelooflijk dom! Een paar weken later realiseerde ik me dat dit een hele wijze les was. Hoe voorkom je deze situatie? Het is een valkuil waar je makkelijk instapt, een echte beginnersvalkuil. Je voelt je gezien door zo’n aanvraag en je vergeet om jouw kapitaal te beschermen. In mijn geval was het met iemand die ik -bijna- niet kende. Gevaarlijker wordt het als een vriendin of familielid je iets vraagt over jouw expertise. Bijvoorbeeld dat ik, op een verjaardag met een vriendin die als voedingscoach werkt, begin over dat ik 13 kilo ben aangekomen na het stoppen met roken. En ik stel aan haar de vraag: 'hoe raak ik nou die extra kilo's kwijt? Ik heb alles al geprobeerd'. Dan vraag ik dus gratis advies, in plaats van dat ik naar haar praktijk ga. En daardoor loopt zij omzet mis. Dat kan niet te bedoeling zijn. 3 tips om af te rekenen met Brain Pickers 1. Bewustwording Realiseer je dat jouw kennis, kunde & visie, jouw moneymakers zijn. Dát is jouw business en daar verdien jij je geld mee. Dit geldt dus ook als familie, vrienden bij je komen voor advies. Want onthoud dit: Een stratenmaker die het straatwerk doet bij familie /vrienden/collega's, die doet het ook niet gratis. Die krijgt gewoon betaald . En JIJ verdient het om ook betaald te worden voor jouw kennis en kunde (en niet te vergeten de tijd die je besteedt). Wees je daar steeds van bewust. Elk moment dat jij gratis advies geeft, geef je geld weg. En daarom ben je niet gaan ondernemen toch? 2. Voorbereiding Wees voorbereid op de situatie dat een vriend/familielid jou om advies vraag (het zijn vaak dezelfde mensen, dus zet je Brain Picker-radar alvast maar aan) Bedenk een aantal -beleefde maar wel duidelijke- antwoorden. Bijvoorbeeld deze: ' Wat goed dat je deze vraag stelt. Ik ben gespecialiseerd in ....zelf invullen en heb over dit onderwerp een ... (hier invullen wat je verkoopt) ontwikkeld. Als je daar meer uitleg over wilt maak ik graag een afspraak met je. Je kunt ook alvast naar mijn website/podcast/YouTube kanaal gaan voor meer informatie.' 3. Reminder Als je een 1e (klant)gesprek hebt: schrijf op je intakeformulier of op je schrijfblok NBP of No Brain Picking en omcirkel het. Zo blijf je alert. Herken je dit? Heb jij je ook wel eens laten gebruiken zonder dat je het in de gaten had? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal. Schrijf hieronder je reactie of stuur me een bericht via de contactpagina van deze website. Hé hallo, Wil je eindelijk eens die social media voor je onderneming aanpakken? Of heb je advies nodig over online zichtbaarheid? Huur mij in! Neem contact op voor een afspraak

Read More
hoe-kom-ik-aan-goeie-ideeën-voor-social-media-5-tips

5 tips om je inspiratie weer te laten stromen

Vandaag wil ik het met je hebben over inspiratie. Je kent deze gedachten vast wel: "Ik moet ( vul zelf in ) doen maar ik heb geen inspiratie' of 'oh, ik ben zo geïnspireerd door die-en-die-weet-ik-veel- goeroe'. Maar wat is inspiratie eigenlijk? Inspiratie kent vele definities De betekenis van het woord ‘inspiratie’ komt van het Latijnse woord ‘in spirare’, dat letterlijk ‘inademen’ of ‘inblazen’ betekent. Van Dale geeft het woord ‘bezieling’ als betekenis. Ook is het woord ‘spiritus’ te herkennen. En spiritus betekent geest of ziel. Je kent het wel uit de kerk In Spiritus Sanctus – De heilige geest. Leuk om te weten, en verder? Maar nu. Hoe kom je aan inspiratie? Als ik ondernemers spreek over hun social media aanpak, is een van de excuses: gebrek aan inspiratie. "Ik weet niet wat ik moet posten”. Nu heeft iedereen zijn of haar eigen manier om aan inspiratie te komen. En ik zal je vertellen wat voor mij het beste werkt. Er zitten vast 1 of 2 bij waar je wat mee kunt. Ik kan je alvast wel verraden dat de inspiratie in ieder geval niet komt als je achter je laptop zit 😁. Een voorwaarde voor creativiteit (of inspiratie, ideeen) is dat je je hoofd leeg hebt. Als je je gestresst voelt staat je lichaam in de bekende ‘fight or flight’ modus en produceert je lichaam veel adrenaline en cortisol. Dit is funest voor je creativiteit. Want: het rationele deel van je hersenen gaat ‘uit’, hierdoor gaat je brein uit van the worst case scenario en ga je negatief denken. In de oertijd was dat noodzakelijk als je moest vluchten voor een wild dier, maar nu maakt het je alleen maar onzeker. Zorgt die modus ervoor dat je een tunnelvisie creëert. Onze hersenen zoomen 100% in op het probleem wat voor ons ligt en kunnen nergens anders meer aan denken. Dus bye bye creativiteit en inspiratie. (klopt helemaal, dat heb ik wel gemerkt tijdens/na mijn verhuizing. Er kon niks meer bij in mijn hoofd.😨) ik na de verhuizing ⬇️ Hoe maak ik mijn hoofd leeg? 1. In bed Echt waar, de allerbeste ideeen krijg ik op de zondagochtend in bed. Iedereen slaapt dan nog en ik lig naar het plafond te staren (ik heb in bed alle wereldproblematiek in 5 minuten opgelost, echt waar). 2. Dobberend in bad Zonder telefoon of boek bij de hand, alleen maar in bad liggen. Heerlijk! 3. Wandelen met mijn hond. Ik moet wel alleen wandelen want alleen dan komen de ideeën als vanzelf op 4. Doelloos Krabbelen gewoon een beetje klooien met papier. Pak een stuk papier en een pen. Ik gebruik hiervoor zelf mijn 21 jaar oude vulpen (1e kadootje van de verkering) want die glijdt zo lekker over het papier. Wat ik doe is doelloos een soort golfjes tekenen. Continu hetzelfde. De ideeën poppen dan vanzelf op. Als bovenstaande mij geen of onvoldoende ideeën oplevert, dan kan ik altijd nog naar 5. Pinterest Dán laat ik me inspireren door de creativiteit van anderen. Ook niks mis mee. Ik word sowieso altijd blij van Pinterest. Als je kijkt naar bovenstaande tips, met uitzondering van de laatste, dan kun je alleen maar concluderen dat creativiteit en inspiratie uiteindelijk allemaal uit jezelf komt. Dat vind ik, in ieder geval, een geruststellende gedachte. Een andere tip (ja, ik blijf tips geven😊) : hou altijd pen & papier bij de hand om ideeën op te schrijven. Want een idee vliegt zo weer weg. Inspreken in je telefoon, het idee naar jezelf mailen of in je kalender zetten kan natuurlijk ook. In podcast aflevering 5 over de 5 golden rules voor social media . Had ik het o.a. over het plannen van content. Dat zei ik niet voor niks. Als je nl. onder druk moet creëren, sla je dicht. Ontzettend jammer. Dus, voordat je nieuwe posts, reels, of wat dan ook gaat maken: Ontspan, en de rest komt vanzelf. Echt waar. Misschien heb jij wel inspiratietips voor mij. Deel ze dan in de comments.Dat zou ik leuk vinden. Hé hallo, Vind je het tijd om eindelijk eens die social media voor je organisatie aan te pakken? Laat mij je helpen. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek Wil je me eerst beter leren kennen?
Volg me dan op
of luister naar mijn podcast

Read More
5-woorden-die-jouw-verhaal-verzwakken

5 woorden die jouw verhaal verzwakken

Voor ondernemers is het essentieel om communicatief sterk over te komen. Niet alleen de hoogte van je stem en de manier waarop je iets zegt zijn belangrijk, de woorden die je kiest zijn minstens zo belangrijk. In dit artikel deel ik vijf woorden die je boodschap om zeep helpen. Ze lijken onschuldig, maar maken van een goed verhaal een slap aftreksel. Hier zijn vijf van die verraderlijke woorden en waarom je ze beter kunt dumpen. En ja, ik ben graag duidelijk. Oké komt íe! 5 woorden die jouw verhaal verzwakken 1. Sorry Hier heb ik mij in het verleden veeeel te vaak schuldig aan gemaakt, sorry 😜. Het valt me op dat vooral vrouwen "sorry" te vaak gebruiken, en niet in de zin van "sorry, ik ben je verjaardag vergeten" of "sorry dat ik mijn afspraken niet ben nagekomen." Nee, ze gebruiken het als "sorry dat ik besta" en "sorry dat ik mijn mening geef." Serieus, waarom zou je je verontschuldigen voor je bestaan? Ben je een mens of een deurmat? Spreek met zelfvertrouwen en be proud. Jouw stem mag gehoord worden, net als die van een ander. 2. Sorry dat ik het zeg Deze zin is als een knipoog gevolgd door een trap in je kruis. Het lijkt vriendelijk, bijna onderdanig, maar na deze zin volgt altijd een shitopmerking. Het is passief-agressief in zijn puurste vorm. Niet doen! Het komt achterbaks over. Wees gewoon duidelijk (en nee, dat hoeft niet hard of gemeen te zijn) of houd je mond, maar stop met "Sorry dat ik het zeg". Als je dit zegt verontschuldig je je helemaal niet, nee, je weet dat je iets k.ts gaat zeggen en je kleedt het alleen even leuk in. 3. Eigenlijk Het woord "eigenlijk" is de linguïstische versie van een natte scheet (voor de beelddenkers onder ons). Het betekent gewoon "nee" maar dan verpakt in een schimmig sausje. Bijvoorbeeld: A vraagt aan B: "Ga je mee naar de bioscoop?" en B antwoordt: "Ik wil wel, maar eigenlijk moet ik mijn huis opruimen." Wat? Wil je nu wel of niet mee? Duidelijkheid, mensen! Dump "eigenlijk" en zeg gewoon wat je bedoelt. 4. Maar "Everything before the word 'but' is horse shit," zei Jon Snow uit Game of Thrones , en hij heeft gelijk. Bijvoorbeeld: je hebt een nieuwe broek aan en vraagt je beste vriendin: "Wat vind je van mijn broek?" en zij zegt: "Ja, heel leuk, maar ik zou hem zelf nooit kopen." Bam! Daar gaat je zelfvertrouwen. Wat ze eigenlijk zegt, is dat jouw broek beter naar de Kringloop kan. Een duidelijker voorbeeld, de gevleugelde uitspraak: "Ik wil niet discrimineren hoor, maar (en dan volgt er een discriminerende uitspraak) " of ook een leuke (ja mensen, ik ben op dreef): "Ik wil me er niet mee bemoeien hoor, maar ik vind dat jij veel te brutaal bent tegen je moeder". Hoezo "Ik wil me er niet mee bemoeien". 5. Mogen Dit is mijn persoonlijke jeukwerkwoord. Vooral op LinkedIn zie ik het te vaak voorbijkomen. Mijn nekharen gaan hier van rechtovereind staan! Hoezo "Ik mocht een presentatie geven bij blablabla" of "Ik mocht aanwezig zijn bij de opening van XYZ"? En, let maar op, het gaat meestal over iets zakelijks. Nooit schrijft er iemand: "Ik mocht gisteren de poepluiers van mijn 2-jarige neefje verschonen" of "Ik mag vandaag weer de was van het hele gezin doen." Dit is de ultieme vorm van de " humble brag ." Hou op met die bullshit en zeg gewoon "Ik gaf een presentatie bij blablabla" of "Ik was aanwezig bij de opening van XYZ." Dat maakt je verhaal veel sterker. Wat mij betreft zijn