Top 3 social media fouten door ondernemers

Bijgewerkt op: 7 dec. 2021


gif

Toen ik net klaar was met de opleiding Internet Marketing werd ik door ondernemers gevraagd om hun social media-accounts te beheren.


Natuurlijk greep ik die kans met beide handen aan, omdat ik wilde laten zien hoe goed ik was😉.


Waar ik gaandeweg achter kwam, dat is dat veel ondernemers (ook grote organisaties) over het algemeen géén idee hebben hoe ze social media kunnen laten werken voor hun bedrijf.

Dat komt o.a.dat zakelijk social media relatief nieuw is. Dus als je deze valkuilen herkent, je bent niet de enige.

Waar zit het hem nu in dat de ene ondernemer social media wél effectief inzet voor zijn/haar business en de ander geen resultaten ziet?


Ik heb ondertussen veel accounts geanalyseerd en daar behoorlijk veel informatie uitgehaald.


Als ik de 3 belangrijkste fouten moet noemen die ondernemers maken met social media voor hun onderneming, dan zijn dit de valkuilen waar veel ondernemers inlopen:


gif

3 door ondernemers meest gemaakte fouten op social media

  1. Zakelijk Social media op dezelfde manier gebruiken als privé social media

  2. Geen (strategisch) plan

  3. Zenden in plaats van verbinden


1. Zakelijk Social media op dezelfde manier gebruiken als privé social media

De meesten van ons gebruiken social media al privé. De logische stap, als je een bedrijf hebt, is dan ook om een zakelijk account te nemen.


Toch? Ja!

So far so good. Maar dan..


Als jij je onderneming wilt profileren op social media dan is dat wat

anders dan zo nu en dan die vakantiefoto’s delen, je avondje uit met vrienden of je nieuwe auto laten zien. Want dát is wat je op je privé account doet.

Jouw zakelijke account is dé manier om jezelf en je bedrijf te profileren en te presenteren

Gebaseerd op jouw missie en visie. Zodat jouw ideale (en potentiële) klant weet wie jij bent, wat je doet en waar je voor staat.


Veel ondernemers gaan hier volledig aan voorbij.


Ze zien social media for business als een extra taak op de to do-list. Waar ze bovendien geen tijd voor hebben.


De oplossing is je te realiseren dat social media, als je het effectief inzet voor je bedrijf, zorgt voor meer en betere klanten. Social media verdient een serieuze aanpak net als inkoop, verkoop en administratie


2. Geen strategisch social media plan hebben

Net als de rest van je onderneming, heb je ook voor je social media aanpak een plan nodig. Een strategie. Anders doe je maar wat. En dan verzand je dus in wat je kent vanuit je eigen prive account.


Dan post je zo nu en dan wat, zonder achterliggend doel. Posten om het posten. Ad Hoc, zonder ziel en dat merkt je publiek.Je doet jezelf en je onderneming tekort. Want je krijgt minimale dan wel geen reacties van volgers. Deze manier kost jou onnodig tijd en het levert niks op. Zo jammer.Dan kun je beter iets anders gaan doen.


En fout 3, die heb ik echt voor het laatst bewaard


3. Zenden in plaats van verbinden

Dit gebeurd echt te weinig (oké bijna niet dus) en daar liggen zoveel kansen.


Want wat wordt het meest vergeten door ondernemers? Nou wat denk je?


Het basis idee van social media.

Geen idee wat ik bedoel?



gif

Stel jezelf dan deze vraag: waarom heet social media eigenlijk, social media?

Het heet dus niet voor niets SOCIAL media. Het gaat om verbinding. De connectie. Met je doelgroep. Huidige & aanstaande klanten.


Er is geen betere manier om te verbinden met jouw doelgroep dan op social media. En verbinden, dat werkt 2 kanten op.


En dan zie ik dus bedrijven en ondernemers posten op social media. Met een goeie video of foto’s en een goed verhaal. Daar wordt dan op gereageerd met likes en comments van enthousiaste mensen.


(Lees: klanten of potentiële klanten)


En de moeite die iemand neemt om een reactie te schrijven, wordt door het bedrijf of de ondernemer ‘beloond’ -als het al gebeurd- met een nietszeggende 👍like.


Ik word daar dus heel boos van. Wat een gemiste kans is dat zeg!

Dit gedrag kost je uiteindelijk klanten. Want dat kun je 1 x doen of 2 x en daarna denkt diegene (bewust of onbewust):

je kunt me de kont kussen. Ik reageer niet meer op jouw posts want jij vindt mij blijkbaar niet belangrijk.

We zijn allemaal mensen, en iemand die de moeite neemt om op jouw post te reageren vindt het fijn als hij/zij gezien wordt. Als jij daar op de juiste manier mee omgaat heeft dat een positief effect op jou en jouw onderneming. Dus aan je reputatie.


En dát gaat je helpen om positief op te vallen in die zee van concurrenten.


Goed, dus dit zijn de 3 meest gemaakte fouten:


  1. Zakelijk social media net zo gebruiken als prive social media

  2. Geen strategisch plan

  3. Zenden in plaats van verbinden

Herken jij deze 3 valkuilen?

Doe jij social media er ook 'even bij' voor je bedrijf of je werkgever’?

Ik snap het, ik weet hoe het gaat in de praktijk. Het komt ook omdat we social media veel privé gebruiken. Dan vergeet je snel dat social media for business een andere benadering vraagt.


Denise wijst naar contactinformatie
Neem -vrijblijvend contact met me op voor social media advies

Wil jij nu eindelijk social media voor je onderneming, eens goed aanpakken?

App, mail of bel me dan voor een vrijblijvend gesprek. Klik hier voor mijn contactgegevens.


Wil je me eerst beter leren kennen?

Volg mij dan op Instagram, Facebook, Pinterest of LinkedIn.


of luister naar mijn podcast


13 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven