'Dit klopt niet!', 'Er staat een spatie teveel! of 'Prima!'
Wat voor gevoel krijg jij bij het lezen van deze tekst?
De kans is groot dat je er een negatief gevoel bij krijgt. Die negativiteit wordt veroorzaakt door de uitroepteken aan het einde van de zin.
Het gebruik van uitroeptekens is niet meer dan digitaal schreeuwen. En al helemaal in combinatie met TEKST IN HOOFDLETTERS (maar daar hebben we het een andere keer over).
Uitroeptekens worden (te) veel gebruikt in geschreven communicatie, vooral in e-mails, op websites en social media. Het is verleidelijk om ze te gebruiken om extra nadruk te leggen op je boodschap of om je emoties kracht bij te zetten.
Maar wist je dat het -overmatig- gebruik van uitroeptekens eigenlijk een slecht idee is? Hieronder leg ik uit waarom.
1. Uitroeptekens ogen onprofessioneel
Te veel uitroeptekens in je tekst maken je bericht onprofessioneel of zelfs kinderachtig. Het wekt de indruk dat je schreeuwt of dat je niet in staat bent om je boodschap helder en overtuigend over te brengen.
Als je bijvoorbeeld in een e-mail aan een collega schrijft: "Hé! Vergeet niet om de presentatie voor morgenochtend af te maken!", komt dat al snel over alsof je boos of gestrest bent. En veroorzaak je onnodige spanning of verwarring tussen jou en je collega. Niet de bedoeling, lijkt me.
2. Het gebruik van uitroeptekens zorgt voor irritatie
De kans is groot dat, door uitroeptekens, de toon van je bericht verkeerd wordt geïnterpreteerd. Het kan ervoor zorgen dat je bericht, onbedoeld, agressief overkomt.
Een voorbeeld hiervan is: "Dit is niet goed!", waarbij het uitroepteken de toon van het bericht verandert van een neutrale opmerking naar een boze/geïrriteerde opmerking (i.e. digitaal schreeuwen).
3. Je wordt niet meer serieus genomen
Het gebruik van uitroeptekens doet afbreuk aan de impact van je bericht. Als je vaak uitroeptekens gebruikt, wordt dat irritant voor de ontvanger. En, belangrijker, de boodschap die je wilt overbrengen wordt niet serieus genomen. Dat geldt dan ook voor jou als de schrijver van die tekst.
Tot slot zorgt het overmatig gebruik van uitroeptekens ervoor dat je bericht minder effectief wordt. Als je te veel uitroeptekens gebruikt, verliezen ze hun waarde. In plaats daarvan zorgt het ervoor dat het lijkt alsof je probeert iets te verbergen of dat je je onzeker voelt over je boodschap.
Kortom, gebruik uitroeptekens spaarzaam en alleen als ze écht nodig zijn. Neem, in plaats daarvan, de tijd om goed na te denken over hoe je jouw boodschap duidelijk en overtuigend formuleert. Zonder terug te grijpen naar uitroeptekens.
Door een heldere en professionele communicatiestijl te hanteren, zorg je er voor dat je boodschap effectiever wordt ontvangen en begrepen.
* het uitroepteken in de titel is, uiteraard, met opzet geplaatst.
Hé hallo,
Wil je eindelijk eens de social media strategie voor je bedrijf aanpakken? Of heb je advies nodig over je online zichtbaarheid? Ik help je graag!