top of page

'Ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media'


Denise Stadman, online communicatie en social media expert

Weet je welke vraag ik het meest krijg van (startende) ondernemers?


'Hoe vaak moet ik posten op social media?'


En meteen daarna komt 'want ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media'.


Herken jij die vraag?

Ik snap de vraag en ook de angst om 'teveel' aanwezig te zijn op de socials.

In dit artikel leg ik je uit waarom die angst onterecht is.


Allereerst heb je te maken met het algoritme

Wat is een algoritme? Niet meer dan een set regels die social media platforms gebruiken die bepalen wat elke specifieke gebruiker te zien krijgt. Maatwerk dus.


Jij krijgt precies te zien wat jij leuk of interessant vindt. Hou je -zoals ik- van hondenvideo's dan krijg je veel hondenvideo's in je tijdlijn. En omdat iedereen weer iets anders leuk vindt, zien zij weer andere content in hun tijdlijn.


Waarom gebruiken de socials een algoritme? Om jou de ultieme gebruikerservaring te geven, zodat je langer blijft 'hangen'.

Hoe werkt een algoritme?

Waar kijkt dat algoritme naar? Heel simpel: alles wat jij doet op dat specifieke social media platform. Likes, reacties, wat je deelt, opslaat, en vooral hoe lang je 'blijft hangen' bij een bericht. Om een video te bekijken of om een tekst te lezen.


Leuk om te weten: de tijd dat je 'blijft hangen' wordt 'dwelltime' genoemd.

Even terug naar die vraag: 'Hoe vaak moet ik posten?' en de opmerking 'Ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media als ik te vaak voorbij kom in de tijdlijn'.


Mijn advies: laat die gedachte(n) los

De Social Media tijdlijn (oftewel social media feed) = Geen Mailbox!

Om je gerust te stellen: een tijdlijn is geen chronologische lijst zoals je mailbox, waarin ongelezen berichten staan te wachten tot dat je ze opent. De tijdlijn is continu in beweging.


En omdat de algoritmes bepalen wat gebruikers (dus ook jouw volgers) zien, krijgt niet iedereen jouw posts in zijn/haar tijdlijn. En bovendien is niet iedereen de hele dag op social media bezig. Relax, jouw volgers zien niet al jouw berichten.

Posten = Zichtbaarheid

Waarom gebruik jij social media voor je bedrijf? Ik ga ervan uit dat je social media inzet om zichtbaar te zijn zodat (potentiële) klanten jou leren kennen. En jouw producten en diensten willen afnemen zodat je meer verkoopt.


Het is heel eenvoudig: hoe meer je post, hoe meer je opvalt. Eens per week? No way! Dat bericht verdwijnt in de digitale chaos. Zonde van de tijd.


Zorg er voor dat je minimaal 3 à 4 keer per post, ideaal is 5 - 7 keer per week. Wees consistent.

Maarrrrr....


Volgers Willen Waarde

Bang voor een overkill aan posts zodat 'iedereen' denkt 'heb je haar (of hem) weer'? Laat dat los. Als mensen al denken "daar heb je haar weer," komt dat waarschijnlijk door de kwaliteit van je posts.

Denk hieraan voor je social media strategie: mensen zitten op social media om vermaakt en geraakt te worden. Niet om reclameachtige berichten te zien, naast alle gesponsorde links en advertenties die ze al van het kanaal zelf voorbij zien komen.


Een voorbeeld: stel je hebt een kapsalon, en je deelt alleen maar foto's van de shampoos die je in de aanbieding hebt. Ja, dát gaat irriteren. Dat komt omdat het geen waarde toevoegt voor je volgers.


Hoe pak je het dan wél aan?

Zakelijk social media is serious business en zou voor elke ondernemer (ja, ook voor jou😉) een vast onderdeel moeten zijn van de marketingstrategie.


Hoe zorg je er voor dat je wél berichten plaatst die worden gewaardeerd (en jou meer klanten en omzet opleveren)?


1. Verplaats je in de klant

Denk als je volger. Wat vinden ze interessant? Bewaak je identiteit maar geef ze waardevolle content, geen 'advertenties'.


Wat levert jouw post ze op? Is het grappig? Leren ze iets? Is het ontroerend? Is het herkenbaar?


2. Bied Kwaliteit

Jouw posts (foto's dan wel video's) hoeven niet super gelikt en fancy te zijn. Juist niet, mensen houden van echte mensen. Leer je volgers iets, help ze.


Bijvoorbeeld: als je een kapsalon hebt, deel eens reel waarin je laat zien hoe je eenvoudig lang haar opsteekt voor een feestje.


3. Zorg voor interactie

Stel vragen, vraag om likes, suggereer om posts op te slaan. Maak het een tweerichtingsgesprek met je volgers. Mensen willen gezien worden.


4. Wees Sociaal

Social media is geen eenrichtingsverkeer. Het heet niet voor niets sociale media. Reageer op ook andere accounts, wees betrokken en reageer altijd op comments onder jouw posts. Je krijgt er relevante volgers voor terug.


Social Media berichten horen te inspireren, niet te irriteren

Na het lezen van dit artikel is de angst 'Ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media' hopelijk verdwenen.


Onthoud dit: zie zakelijk social media als een kans om waarde toe te voegen aan het leven van je volgers. En wat is er mooier dan dat? Post met consistentie, bied waardevolle inhoud, wees actief en sociaal.

'Ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media'

ps. Heb je iets gehad aan dit artikel en/of ken je iemand die dit ook interessant vindt?

Stuur 'm dan door of pin dit artikel op Pinterest. Dan help je mij ook aan een betere online zichtbaarheid.


Dank je wel alvast,

Handtekening van Denise Stadman


 

Denise Stadman, eigenaar van socialsells kijkt lachend in de camera.

Mijn naam is Denise Stadman en met SocialSells help ik ondernemers om beter te worden in social media zodat ze meer en betere klanten krijgen.


Wil je de (online) communicatie strategie van je onderneming optimaliseren, zoek je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of zoek je een social media training?


Neem -vrijblijvend- contact op voor meer informatie. Ik spreek je graag,


Comentários


bottom of page