top of page

Eenvoudig consistent posten op social media - hoe doe je dat?

Bijgewerkt op: 19 nov. 2023


Denise Stadman social media expert lachend kijkend in de camera

Als ondernemer is de wereld van social media een onmisbaar instrument om meer en betere klanten aan te trekken.


Dat weet jij en dat weet ik.





En waarom slaan veel ondernemers & organisaties de plank dan toch mis als het op social media aankomt?


Een van de redenen is dit: gebrek aan consistentie.


Af en toe iets posten levert niks op en kost onnodig tijd. Succes op social media komt o.a. voort uit consistentie. Consistentie in je posts en consistentie in je aanwezigheid.


Vergelijk het met het opbouwen van een real-life relatie. Dat kost tijd, energie en aandacht. Datzelfde geldt ook voor het opbouwen van een virtuele relatie opbouwen met je (toekomstige) klanten.


Oké, nog een voorbeeld: als je wilt afvallen kan dat alleen door élke dag gezond te eten en te bewegen, niet alleen op maandag.


In dit artikel ga ik je niet alleen overtuigen van het belang van consistentie, ik geef je ook 3 praktische tips om eenvoudig en effectief consistent te posten op social media.

Quote met de tekst success doesn't come from what you do occasionally. It comes from what you do consistently














Maar eerst:


Waarom is consistent posten op Social Media cruciaal?


Know-like-trust factor vergroten

Consistentie laat zien dat je betrouwbaar bent en toegewijd aan je publiek. Wanneer mensen regelmatig jouw -waardevolle- content, groeit het vertrouwen en versterk je je geloofwaardigheid.


Merkherkenning

Door consistent te zijn in je berichten, kleuren, stijl en toon, bouw je een herkenbaar merk op. Dit maakt het gemakkelijker voor volgers om jouw content in een oogopslag te herkennen.


Engagement stimuleren

Regelmatig posten houdt je publiek betrokken. Hoe meer je plaatst, hoe meer kansen er zijn voor interactie en betrokkenheid van je volgers.


Algoritme-vriendelijk

Social media algoritmes waarderen consistente activiteit. Regelmatig posten helpt je om meer mensen te bereiken en je zichtbaarheid te vergroten.


Oké, je snapt nu dat je regelmatig moet posten op de socials.


Maar je hebt het al zo druk dus hoe ga je dat fixen?

Do not worry, hier zijn:


3 Tips om eenvoudig consistent te posten op Social Media


1. Batch je content

Maak veel posts ineens dus. Als het goed is heb je het nodige voorbereidende werk al gedaan (als je nu denkt ‘waar heeft die vrouw het over', lees dan eerst mijn artikel 'social media voor mijn bedrijf - waar begin ik' (leestijd 3 min).

Op basis van die gegevens bedenk je de content (tekst, foto/video etc.). En je maakt voor een aantal weken posts. Plan een dag (of 2) alleen hiervoor. Zonder afleiding van mail, telefoon of andere stoorzenders. Moet jij eens kijken hoe creatief je wordt.


Bonustip: maak een vaste indeling per week, bijvoorbeeld: maandag - behind the scenes foto's, dinsdag een reel, woensdag een tip etc.


Inspiratietip: heb je echt geen idee waar je over moet posten? Huur mij in om je een ochtend/middag te helpen. Of vraag ChatGPT om hulp,


2. Gebruik Planningstools

Er zijn betaalde social media-planningstools beschikbaar, zoals Hootsuite, Buffer en Later. Met deze tools plan je je posts vooruit, zodat je niet elke dag handmatig hoeft te posten. Dat bespaart tijd en maakt consistentie eenvoudiger.


Meta heeft ook een eigen planningstool voor Facebook en Instagram: Business Suite. Je kunt daarin een maand vooruit plannen. Zorg er voor dat jouw Instagram en Facebook pagina gekoppeld zijn, dan kun je tegelijkertijd op beide kanalen posten. Op LinkedIn kun je ook je content plannen,


3. Deel Microcontent

Je hoeft geen uitgebreide berichten te schrijven om succesvol te zijn. Microcontent, zoals korte tips, quotes, en achter-de-schermen foto's, zijn net zo effectief. Deze snelle stukjes content zijn gemakkelijker te creëren en te posten, waardoor het eenvoudiger wordt om consistent te blijven.


Dus:

Consistentie is voor ondernemers een belangrijke sleutel tot succes op social media. Door betrouwbaar te zijn, merkherkenning op te bouwen, engagement te stimuleren en algoritme-vriendelijk te zijn, trek je meer en betere klanten aan.


Batch je content, gebruik planningstools en deel microcontent. Zo post je consistent zonder stress. Oh ja, en laat je perfectionisme los 😉.



 

Social media expert Denise Stadman kijkt in lachend in de camera
Foto door Rick Nederstigt

Wil je de (online) communicatie strategie van je onderneming optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media trainer?


Huur mij in. Neem -vrijblijvend- contact op voor meer informatie.


Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page