top of page

Social SEO: gebruik deze eenvoudige tips om beter gevonden te worden op social media

Bijgewerkt op: 7 dec. 2023


Denise Stadman, eigenaar van SocialSells

Laten we het vandaag hebben over een belangrijke ontwikkeling op het gebied van social media: Social Search (ook wel Social SEO genoemd)


Wat is social search? Social search is niet meer dan het gebruik van social media als zoekmachine.


Je hebt het vast gemerkt: het gebruik van social media is de laatste jaren veranderd.

We zijn het niet alleen méér gaan gebruiken, we zijn het ook ánders gaan gebruiken.

Van het delen van vakantiefoto's (en, wees eerlijk: het stalken van je ex) tot het vergelijken van prijzen en het zoeken naar product reviews; social media zijn nu meer dan ooit een portal voor informatie en oriëntatie op aankopen.

Trend in social media gebruik:

Voordat we de diepte in duiken, eerst dit: wist je dat Nederlanders gemiddeld 114 minuten per dag besteden aan platforms zoals Facebook, Instagram en YouTube?


Bovendien zijn we gemiddeld meer social media platforms gaan gebruiken namelijk gemiddeld 4,4 social media kanalen per persoon. Deze trend valt niet meer te negeren. Social media spelen een grotere rol in ons leven dan we ons soms realiseren (en willen toegeven😉).

Cijfers spreken boekdelen

Eerst de keiharde cijfers: Nederland telt 9,9 miljoen Facebook-gebruikers en 7,8 miljoen Instagram-gebruikers. Instagram groeide dit jaar met 1,1 miljoen gebruikers en dat maakt het het snelst groeiende platform. Het totale aantal social media-gebruikers in Nederland overstijgt de 14,1 miljoen.

Neem even een moment om dit op je in te laten werken: Bovenstaande betekent dat jouw (aanstaande) klanten zich bevinden op social media en ze zijn op zoek naar jou!

Socials worden dus meer en meer gebruikt om onderzoek te doen naar bedrijven en producten/diensten.


Dat biedt kansen, lieve lezer, veel kansen. Ook voor jou.


Dit is het moment om serieus met social media voor jouw bedrijf aan de slag te gaan.


Hieronder deel ik tips & tricks om jou te helpen om beter gevonden te worden op social media.


Social SEO (social search): Tips & Tricks om beter gevonden te worden op social media


Nu je overtuigd bent van de impact van social media, laten we bespreken hoe je jouw bedrijf beter vindbaar maakt. Social SEO, ook bekend als Social Search, wordt niet altijd optimaal benut door ondernemers.


Elk platform heeft natuurlijk zijn eigen algoritme maar de Social SEO: tips en tricks hieronder kun je voor zowel Facebook, Instagram als Youtube gebruiken.

1. Doe goed zoekwoordenonderzoek

  • Denk vanuit je klant: begrijp de termen en woorden die jouw doelgroep gebruikt en gebruik die in de teksten bij je social media-posts

  • Richt je zoekstrategie op de intentie van je doelgroep

Social SEO: Tips en tricks

2. Hou je profiel (bio) actueel

  • Zorg voor een compacte, up-to-date bio met relevante zoekwoorden

  • Voeg relevante & branded hashtags* toe. Relevant is in dit geval dat ze passen bij jouw bedrijf. Bijvoorbeeld: een hoveniersbedrijf gebruikt niet #workhardplayhard in zijn post, maar bijvoorbeeld #groenevingers of #tuinonderhoud.


3. Gebruik Effectieve Hashtags:

  • Gebruik branded hashtags in je posts specifiek voor jouw bedrijf of project.

  • Gebruik niche-specifieke hashtags in de tekst bij je posts*


4. Ondertitel je video's:

  • En vul altijd, als die mogelijkheid er is, de alt-tekst in.


5. Hou het gesprek gaande:

  • Wees interactief met polls, vragen en reels op platforms zoals Instagram

  • Reageer actief op de reacties onder je posts (i.e. comments)

  • Reageer ook actief op posts van anderen


6. Monitor en leer:

  • Analyseer wekelijks statistieken om je bereik te bekijken

  • Pas je strategie aan op basis van wat wel of niet goed werkt


Hoe nu verder?

Dus, dit is het moment om jouw socials te optimaliseren, je zichtbaarheid te vergroten en social media voor jouw bedrijf te laten werken. Gebruik je gezonde verstand (social media gaat om het opbouwen van relaties) en pas mijn tips toe.


Veel succes gewenst, op naar meer succes met jouw onderneming

Social

SEO: Tips en tricks

 

*Branded hashtag =

Hashtag (#) + jouw bedrijfsnaam zoals in mijn geval #socialsells of #denisestadman. Het kan ook een slogan zijn zoals bijvoorbeeld #justdoit voor Nike

* Niche specifieke hashtag =

Hashtag (#) die hoort bij vakgebied of onderwerp waar je over post. Bijvoorbeeld: een niche is simpelweg een specifiek onderwerp waarop je je richt met je blog of post. Bijvoorbeeld: je hebt een dierenwinkel. Je maakt een post over hondenbrokken, dan is de niche-specifieke hashtag: #hondenvoer of #hondenbrokken

 

Denise Stadman, social media trainer & adviseur
fotocredit: Rick Nederstigt

Mijn naam is Denise Stadman en met SocialSells help ik ondernemers om beter te worden in social media zodat ze meer en betere klanten krijgen.


Wil je de (online) communicatie strategie van je onderneming optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media trainer?


Neem -vrijblijvend- contact op voor meer informatie.

Recente blogposts

Alles weergeven

Opmerkingen


bottom of page