top of page

3 tips om af te rekenen met brain pickers

Bijgewerkt op: 4 okt.




Wil jij nu eindelijk eens jouw online communicatie strategie aanpakken? Of je social media? Bel Denise Stadman van SocialSells.

Wat is een brain picker?

Een brain picker is iemand die andermans kennis verzamelt door hem of haar te ondervragen.

Klinkt onschuldig toch?

Op zich wel.


Totdat de ondervrager jou ondervraagt over het onderwerp waar jij je geld mee verdiend. Dan deel je dus waardevolle informatie waar jouw klanten normaliter voor betalen.


Ik hoor je denken : 'Lekker belangrijk Denise, wat is er mis met anderen helpen? En trouwens, ik heb die dingen toch meteen door'

Inderdaad, anderen helpen is prima. Maar dat is niet wat ik hier bedoel.

Bij brain picking gaat het over wat anders.


En heb je het door als het je overkomt?

Nou nee. Niet meteen

Niet echt en écht NIET


Mijn ervaring met een brain picker

Toen ik net klaar was met de opleiding Internet Marketing, beheerde ik social media accounts van ondernemers. Eén klant had mijn naam doorgegeven aan een andere ondernemer. Deze man wilde graag met mij in gesprek om te kijken naar de mogelijkheden voor een samenwerking.


Ik was nog maar net bezig als ondernemer dus mijn ego en ik waren door het dolle. Eindelijk een openlijk tevreden klant, erkenning en dan ook eens kans op nóg een nieuwe klant.

Yes! Mijn dag kon niet meer stuk!


Dus, dag en tijdstip afgesproken.

Gesprek ging prima. De man vertelt over wat voor ellende hij in de familie heeft en hoe hij in zijn huidige onderneming is geraakt. blablabla enz.


En ik, ik luister, en verlies volledig uit het oog waarom we hebben afgesproken.


Na drie kwartier vertelt mijn gesprekspartner eíndelijk waar hij tegenaan loopt met zijn onderneming (te weinig klanten, geen online zichtbaarheid etc.).


Mijn instant reactie:

'oh ja, ik begrijp het, dat kun je oplossen door XYZ te doen. En dan moet je social media zus en zo aanpakken!'

Hij schrijft enthousiast mee en vraagt een offerte aan. Want hij 'ziet een samenwerking zéker zitten'.


Wat gebeurde hier?

Ik heb -ongemerkt- een volledig adviesgesprek gevoerd, waar ik normaliter €85 per uur voor factureer.


En daarna?

Ik maakte een offerte. Wat is daar dan mis mee, denk je misschien?.


Die vraag brengt mij naar de volgende blunder (ik durf het bijna niet te op schrijven):


Want, ik maakte niet alleen een offerte. Ik schreef een volledig adviesrapport. Om maar te laten zien hoe goed ik was.


Je snapt hem inmiddels wel. Nooit meer iets van deze man gehoord.

En inmiddels had ik al in de gaten dat mijn brein was 'picked', mijn ideeën en visie waren gejat. En ik was er met open ogen ingetuind.













Ik voelde me zo ongelooflijk dom! Een paar weken later realiseerde ik me dat dit een hele wijze les was.


Hoe voorkom je deze situatie?

Het is een valkuil waar je makkelijk instapt, een echte beginnersvalkuil. Je voelt je gezien door zo’n aanvraag en je vergeet om jouw kapitaal te beschermen.


In mijn geval was het met iemand die ik -bijna- niet kende.


Gevaarlijker wordt het als een vriendin of familielid je iets vraagt over jouw expertise.

Bijvoorbeeld dat ik, op een verjaardag met een vriendin die als voedingscoach werkt, begin over dat ik 13 kilo ben aangekomen na het stoppen met roken. En ik stel aan haar de vraag: 'hoe raak ik nou die extra kilo's kwijt? Ik heb alles al geprobeerd'.


Dan vraag ik dus gratis advies, in plaats van dat ik naar haar praktijk ga. En daardoor loopt zij omzet mis. Dat kan niet te bedoeling zijn.

 

3 tips om af te rekenen met Brain Pickers


1. Bewustwording

Realiseer je dat jouw kennis, kunde & visie, jouw moneymakers zijn. Dát is jouw business en daar verdien jij je geld mee. Dit geldt dus ook als familie, vrienden bij je komen voor advies.


Want onthoud dit:

Een stratenmaker die het straatwerk doet bij familie /vrienden/collega's, die doet het ook niet gratis. Die krijgt gewoon betaald. En JIJ verdient het om ook betaald te worden voor jouw kennis en kunde (en niet te vergeten de tijd die je besteedt).

Wees je daar steeds van bewust. Elk moment dat jij gratis advies geeft, geef je geld weg. En daarom ben je niet gaan ondernemen toch?


2. Voorbereiding

Wees voorbereid op de situatie dat een vriend/familielid jou om advies vraag (het zijn vaak dezelfde mensen, dus zet je Brain Picker-radar alvast maar aan) Bedenk een aantal -beleefde maar wel duidelijke- antwoorden.


Bijvoorbeeld deze:


'Wat goed dat je deze vraag stelt. Ik ben gespecialiseerd in ....zelf invullen en heb over dit onderwerp een ... (hier invullen wat je verkoopt) ontwikkeld. Als je daar meer uitleg over wilt maak ik graag een afspraak met je. Je kunt ook alvast naar mijn website/podcast/YouTube kanaal gaan voor meer informatie.'


3. Reminder

Als je een 1e (klant)gesprek hebt: schrijf op je intakeformulier of op je schrijfblok NBP of No Brain Picking en omcirkel het. Zo blijf je alert.

 

Herken je dit? Heb jij je ook wel eens laten gebruiken zonder dat je het in de gaten had? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal. Schrijf hieronder je reactie of stuur me een bericht via de contactpagina van deze website.



 

Denise Stadman is social media specialist en helpt ondernemers om beter te worden in online communicatie en social media

Hé hallo,

Wil je eindelijk eens die social media voor je onderneming aanpakken? Of heb je advies nodig over online zichtbaarheid?


Huur mij in! Neem contact op voor een afspraak







 





47 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page