top of page

Van perfect plaatje naar echte connectie: waarom echtheid het verschil maakt op social media

Bijgewerkt op: 4 okt. 2023


 
portretfoto van blonde vrouw met witte blouse, blauwe ogen en rode lippenstift

Op sociale media (en ook daarbuiten) vind ik het leuker om echte mensen te zien/volgen dan mensen die in het perfecte plaatje passen.


En ik ben niet de enige.


In een wereld waar niks meer echt lijkt te zijn is er steeds meer behoefte aan authenticiteit.


Oftewel in eenvoudig Nederlands: Echtheid. Wat mij betreft de basis van alles. Zakelijk en privé.


Ook echtheid op social media wordt hoger gewaardeerd dan het perfecte plaatje.


Waarom is echtheid cruciaal, vooral in ondernemerschap en op social media?


Echtheid als basis

Echtheid betekent dat denken en doen in overeenstemming zijn. Een authentiek persoon handelt vanuit zijn of haar eigen drijfveren en is zich bewust van wat hij/zij wil en waarvoor hij/zij staat.


Waarom is echtheid op social media zo belangrijk

Echtheid is duurzaam en duidelijk. Als je niet echt bent, komt dat uiteindelijk uit. Je ware aard komt altijd naar boven. Waarom dan proberen de schone schijn op te houden?


Juist het menselijke, met al zijn imperfecties, voegt waarde toe aan relaties. Ook de zakelijke relaties. Als je je imperfecties/onzekerheden/fouten kunt delen, zullen anderen dat ook sneller doen. En dat zorgt weer voor herkenning en daarna een diepere connectie.


Hoe het niet moet


Een voorbeeld van gebrek aan echtheid op social media, zag ik laatst op LinkedIn. De partner van een overleden ondernemer (met veel volgers op LinkedIn) deelde een verdrietig bericht. Haar man was, plotseling en op jonge leeftijd, overleden.


Onder haar berichten stonden tientallen condoleances en steunbetuigingen. Een goede vriend van het stel schreef in de comments hoe verdrietig hij was en hoe erg hij zijn vriend zou missen. Een mooi en oprecht bericht.


Maar nu komt het: onder deze reactie schreef een andere persoon, simpelweg "Dito". Wauw, hoezo kil en ongepast? 😨


Ik was in shock dus ging ik op zoek naar degene die de opmerking plaatste. Het bleek een dame te zijn die zichzelf in haar LinkedIn-bio "een betrokken verbinder op zielsniveau" noemt. Dat matcht dus niet: 'Dito' schrijven en jezelf ondertussen verbinder op zielsniveau (wat dat dan ook mag zijn) noemen. Ben je dan authentiek? Nee dus.


Inspirerende voorbeelden van echtheid

Gelukkig zijn er, naast alle (online) nepheid, ook genoeg publieke figuren die wél echt zijn (voor zover ik dat kan beoordelen natuurlijk). Zelf ben ik fan van Mel Robbins, Brené Brown en Denise Duffield-Thomas. Zij delen niet alleen hun successen maar ook eerlijk hun valkuilen, fouten en struggles.


In Nederland vind ik, Pieter Omtzigt en Caroline van der Plas goede voorbeelden van authenticiteit. What you see is what you get.

En ik weet niet hoe het met jou zit maar ik heb eerder de neiging om klant te worden bij iemand die echt en oprecht is, dan bij iemand die dat niet is.


Hoe moet het wel?

Hou deze simpele richtlijnen altijd in je achterhoofd:

  1. Handel consistent: zorg ervoor dat je online en offline gedrag met elkaar in lijn liggen.

  2. Bouw aan relaties: luister naar je publiek, stel vragen en zoek verbinding in plaats van simpelweg informatie te zenden. Wees oprecht geïnteresseerd.

  3. Wees eerlijk en oprecht: deel je fouten en lessen die je hebt geleerd. Dit maakt je menselijker en boeiender. Bovendien help je daar een ander ook mee.

Niemand zit te wachten op iemand die constant de schone schijn ophoudt.

Conclusie

Niemand zit te wachten op iemand die constant de schone schijn ophoudt.

Zelf vind ik dat de meest saaie mensen. Bovendien kan ik me niet identificeren met zo iemand. Want iemand die alleen maar in een soort perfecte Barbie-wereld leeft, zonder vuiltje aan de lucht; geloof me, die bestaan niet. Niet echt.


Echtheid, met alle mooie en minder mooie kanten, maakt je niet alleen een interessanter persoon, maar ook een betere ondernemer. Dus wees jezelf, op social media en daarbuiten. Laat zien wie je bent en waar je voor staat. Want echtheid is de sleutel tot duurzame relaties en succesvol ondernemerschap.

 

Blonde vrouw in roze t-shirt en spijkerbroek staat tegen een boom en leest een boek

Wil je de (online) communicatie strategie van je organisatie optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media training. Huur mij in. Hier zie je hoe ik je kan helpen of neem contact op voor meer informatie.




40 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page