
Heb je je de laatste weken afgevraagd waarom jouw zorgvuldig gekozen selfie (met perfect gefilterd zonlicht) ineens veel minder likes op Instagram krijgt dan normaal?
Wees gerust. Het ligt niet aan jou (of je hoofd), het ligt aan Instagram. Het social media platform heeft namelijk algoritme-update 2025 doorgevoerd.
Instagram's algoritme is weer eens op de schop gegaan en in deze 2025 update draait alles om delen en opslaan.
Waarom? Omdat een like tegenwoordig net zo vluchtig is als een story van 24 uur. Je tikt, je scrolt, en je bent het alweer vergeten.
Maar een post opslaan of doorsturen? Dat betekent dat iemand écht waarde ziet in jouw content. En dat is precies wat Instagram gaat belonen!
Kortom, Instagram zegt:
"Stop met posten om likes te verzamelen en maak content met toegevoegde waarde. Content die mensen écht willen bewaren of delen!"
(voor iedereen die denkt: "Bewaren? Delen? Waar heeft ze het over? Op het screenshot van mijn Instagram-account hieronder kun je zien waar mensen op tappen/klikken op posts te delen of te bewaren) .
Even in het kort: wat is er veranderd?
Likes zijn leuk, maar niet meer allesbepalend.
Opgeslagen posts krijgen extra bereik.
Gedeelde content geeft jouw account een enorme boost.
Kleinere accounts maken zo meer kans op zichtbaarheid.
Waardevolle content wordt nóg belangrijker.
Wat betekent dit voor jou?
Niet veel nieuws eigenlijk.
Als je mijn eerdere tips hebt gevolgd, weet je al dat kwalitatieve, waardevolle content dé manier is om te groeien. Maar nu loont het nóg meer om na te denken over hoe je mensen zover krijgt om jouw post te bewaren of door te sturen.
Eigenlijk is het een logische gedachtengang.
Wqnt ga maar na: wat heeft meer waarde?
Een like die -vaak onnadenkend- binnen één seconde wordt gegeven?
Of een post die -met het idee van ' dit is interessant voor XYZ'- wordt doorgestuurd naar iemand die jouw content nog niet kent?
Delen en/of opslaan = meer bereik = groei
Maar wat belangrijker is: hoe ga jij dit fiksen met jouw account?
Maak content die mensen willen bewaren – Denk aan tips, checklists of inspirerende quotes die mensen nog eens terug willen lezen. (Makkelijker gezegd dan gedaan? Ik help je graag, klik hier!)
Creëer deelbare posts – Humor, herkenbaarheid en waardevolle inzichten zorgen ervoor dat mensen jouw content willen doorsturen.
Stop met perfectie, start met echtheid – Perfect is saai. Mensen houden van authentieke content. (Lees hier waarom!)
Focus op kwaliteit, niet op likes – Vraag jezelf af: Wat levert deze post mijn volgers op? Als het antwoord "niet veel" of "eh..." is… dan weet je wat je te doen staat.
Gebruik zo nu en dan een CTA* in je post. Zoals bijvoorbeeld:
Deel deze post met iemand die dit ook moet weten
Bewaar deze post voor later
Deel deze post met je 'work bestie/liefste vriendin/buurman etc.'
Als je je posts maakt in Canva voeg dan ook eens deze elementen toe aan je afbeelding.
Voeg Canva elementen voor 'delen' en opslaan' toe aan de afbeeldingen om mensen eraan te herinneren om jouw posts te delen of te bewaren
Delen = Succes!
Zo laat je de Instagram algoritme-update 2025 voor je werken
Wil jij leren hoe je content maakt die mensen wél delen en opslaan? Ik help je graag! 📩 Neem contact met me op of klik hier voor meer social media tips & tricks.
*CTA (Call To Action): oproep om de bekijker van jouw post iets te laten doen: opslaan, delen of een reactie geven).