Je bent ondernemer (of doet social media voor je werkgever 'er even bij' 😉) en je moet 'iets met social media'. En omdat je om je heen hoort dat ondernemer XYZ zoveel volgers heeft ('wauw, geweldig zeg'), denk je al snel dat het alleen daarom draait bij social media. Dat is een foute aanname. Ik zal je zeggen waarom 'veel volgers' niet automatisch ook 'veel klanten' betekent.
1. Veel volgers hebben betekent niet automatisch meer klanten
Een veelvoorkomende valkuil is een te grote focus op aantallen volgers, likes en shares. De focus moet liggen op kwaliteit. Het draait niet om het aantal, maar vooral om de waarde van je volgers, de kwaliteit van de reacties en de diepgang van je connecties. Wat wil jij delen? Welke waarde voeg jij toe voor jouw doelgroep?
Onthoud dit: wat heb je aan veel volgers als die niet bij je kopen?
2. Sociale Media moeten geen doel op zich zijn
Ja, sociale media zijn geweldig. Ze bieden een platform om verbinding te maken met zowel bestaande als potentiële klanten. Om te laten zien wie jij bent en waar je voor staat. Dat is geweldig en biedt onnoemelijk veel kansen.
Onthoud dat sociale media slechts één radertje is in het grote geheel van je marketingstrategie
Want alles in jouw onderneming staat met elkaar in verbinding. Of je nu een fysieke of online ondernemer bent, online en offline ervaringen met jou als ondernemer moeten naadloos op elkaar aansluiten. Sociale media mogen dan wel een krachtig hulpmiddel zijn, ze zijn geen wondermiddel.
Een voorbeeld uit de praktijk
Een paar jaar geleden werkte ik met een lokale ondernemer, met een stenen winkel, die bijna geobsedeerd was met het krijgen van volgers & likes op Facebook en Instagram. Ik zorgde destijds voor aansprekende posts en het aantal volgers groeide lekker. Helemaal prima, zou je zeggen.
Helaas was deze man niet goed voor zijn personeel, de klachtenafhandeling was dramatisch en klantvriendelijkheid, daar had hij nog nooit van gehoord. Offline en online reputatie waren dus niet in lijn met elkaar.
Het gevolg? Zijn online volgers kwamen niet (terug) naar zijn fysieke winkel vanwege het negatieve imago. En sommigen ontvolgden zijn bedrijf zelfs op de socials. Zonde van de tijd en energie die we in de online reputatie hebben geinvesteerd.
3. Het Know-Like-Trust Principe
Zoals ik al schreef, het gaat om kwaliteit. Schiet niet meteen in de stress als je de eerste maanden geen gigantische aantallen volgers hebt. Om klanten te krijgen via sociale media, moet je uitgaan van het Know-Like-Trust principe.
Over het algemeen gaat het zo: de mensen moeten eerst weten wie je bent, dan gaan ze je leuk of interessant vinden, en pas daarna zullen ze je vertrouwen en bij je kopen. Het opbouwen van dit vertrouwen vergt tijd en moeite maar uiteindelijk pluk je daar de vruchten van.
Je bouwt een relatie op en dat kost tijd. Je gaat ook niet meteen trouwen na de eerste date toch?
Dit is dus waarom 'veel volgers' niet automatisch 'veel klanten' betekent
Sociale media zijn een waardevol onderdeel van je marketingmix, maar ze zijn niet het einddoel. Ze helpen je om verbinding te maken, je merk te tonen en vertrouwen op te bouwen, maar het succes hangt af van de kwaliteit van je relaties, de algehele kwaliteit van je producten of diensten en hoe je, ook offline, met relaties omgaat.
Laat je horen
Heb je zelf ervaringen met ondernemers die te veel nadruk legden op volgers en likes? Of ben je zelf in die valkuil gestapt? Deel je verhalen met mij op denise@socialsells.nl, Instagram, LinkedIn of Facebook. Ik kijk er naar uit.
Wat kan ik voor jou doen?
Wil je de (online) communicatie strategie van je organisatie optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media training? Huur mij in.
Hier zie je hoe ik je kan helpen of neem contact op voor meer informatie.