top of page

Social media voor mijn bedrijf: waar begin ik?

Bijgewerkt op: 16 dec. 2021

In 5 stappen naar een effectieve strategie voor Facebook, Instagram en LinkedIn


 

Dit artikel is ook te beluisteren als podcast aflevering.

 

Je bent voor jezelf begonnen: GEFELICITEERD! alleen dat al is een applausje waard.


Je wilt de wereld laten dat je onderneming er is & dat 'you are ready to rumble'.


De beste manier is natuurlijk: social media


Maar waar, in die enorme zee van mogelijkheden: Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter (misschien denk je zelfs na over TikTok of YouTube), begin je in hemelsnaam?


Ik kan me voorstellen dat je een paniekaanval voelt opkomen als je er alleen al aan denkt. Zéker als je andere ondernemers (lees: concurrenten) al zo lekker bezig ziet.

Heb je last van dat laatste, luister dan naar aflevering 6 'het vergelijkingsmonster' die ik maakte met Judith de Jong van Qoers )

Hulp is onderweg

Ik ben blij dat je nadenkt over HOE je social media wilt aanpakken. Veel ondernemers denken namelijk dat het aanmaken van een Facebook pagina en een LinkedIn account voldoende is. Verrassing: niks is minder waar.


Oké, let op!


Hieronder heb ik 5 basisstappen voor je opgeschreven om je te helpen met een social media strategie voor je bedrijf:

En nu?

Hoe start je op de verschillende socials? Voordat je begint met lukraak posten, volg je eerst deze stappen:


Stap 1 - Profileer

Bepaal hoe je je onderneming wilt neerzetten. Denk daarbij ook aan hoe je jezelf als ondernemer wilt profileren.

Welke kernwaarden vind jij belangrijk? M.a.w. waar sta jij voor? Kies er minimaal 3 en max. 5.


Stap 2 - Paarse koe

n.b. de term Purple Cow komt uit het gelijknamige boek van Seth Godin.


Bepaal het volgende: waarin onderscheidt je je? Waarin ben jij anders (en beter) dan anderen? Heb jij een andere benadering van de markt? Heb jij een bijzondere invalshoek? Heb jij een andere manier van service verlenen dan jouw concurrent? Schrijf dit op.

"The key to success is to find a way to stand out - to be the purple cow in a field of monochrome Holsteins." - Seth Godin

Stap 3 - Publiek

Voor wie ben jij er? Wie wil jij aanspreken?

Probeer dit zo gedetailleerd mogelijk op te schrijven. Het hoeft niet op het niveau van welk merk toiletpapier diegene gebruikt. Maar wel dat je weet met wie je online in gesprek gaat. Ik heb zelf een aantal mensen in mijn hoofd waar ik mijn content voor maak. Dat zijn mensen waarvan ik weet dat ik ze help met mijn kennis. En ik weet dat omdat ik met ze praat over social media voor hun business. Als je je ideale klant voor ogen hebt, dan is het maken van social media posts makkelijker.


Stap 4 - Thema's

Over welke thema’s wil je posten? Ik bedoel hiermee niet je producten of diensten maar thema's die gerelateerd zijn aan jóuw business. Kies max 5. thema's. Die thema's geven richting aan je strategie en zorgen voor focus. Bovendien ben je met die thema's consistent in je tijdlijn (feed).

Als voorbeeld heb ik hieronder die van mij neergezet.

Ik post over:

  1. Social media ontwikkelingen

  2. Canva

  3. Ondernemerschap

  4. Mindset

  5. Online communicatie


Stap 5 - Waarde

Schrijf op welke waarde jij aan anderen biedt. Wat hebben mensen er aan om jou te volgen? Waar help je ze mee? En hoe kun je jezelf daarmee profileren als expert?


Een voorbeeld: je hebt een bedrijf in make-up masterclasses. In een make up masterclass leer je klanten om beter uit de verf te komen (sorry ik kon het niet laten :-) ). Ze leren hoe ze zichzelf mooier kunnen (op)maken. Daardoor krijgen ze meer zelfvertrouwen en voelen zich gelukkiger. Dát wordt dan het uitgangspunt van jouw social media aanpak.


Een post met als onderwerp: 3 snelle tips voor een stralende oogopslag, is daar een voorbeeld van


Dus

Deze 5 stappen vormen de basis voor jouw social media aanpak.

Daarna kijk je waar jouw publiek actief is. Instagram, Facebook, LinkedIn etc. En op die platformen ga jij je profileren. Overigens hoef je niet op alle platformen actief te zijn, maak hierin een weloverwegen keuze. Kijk ook naar wat bij jou past. Ik heb mijn focus bijvoorbeeld op Insta en LinkedIn. Twitter vind ik echt verschrikkelijk dus daar doe ik niks mee.


Meer weten?


Zakelijk social media kan nogal overweldigend voelen, zeker als je net begint. Je ziet door de bomen het bos niet meer. De kans is groot dat je daardoor niets meer doet en zo kansen laat liggen. Jammer. En niet nodig.


Laat mij je helpen om jouw social media aanpak eenvoudig en effectief te maken. Neem contact op om -vrijblijvend- te kijken hoe ik kan helpen (en natuurlijk of we een klik hebben).


Liever eerst op afstand kennismaken?

Klik dan hier om naar de SocialSells podcast te gaan.





 

33 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page