Instagram updates juli 2025: alles over Proefreels, SEO-zichtbaarheid & nieuwe inzichten
- Denise Stadman
- 9 jul
- 4 minuten om te lezen

Ik hou van Instagram. Het platform is continu in beweging om het ons, de gebruikers, zo makkelijk en interessant mogelijk te maken.
Zo bevatten de Instagram updates 2025 weer een aantal nieuwe features die stuk voor stuk impact hebben op je zichtbaarheid, engagement én groeikansen op het platform.
Een mooi voorbeeld daarvan vind ik Proefreels (Trialreels). Maar ik word ook heel blij van verbeterde interactie-insights en — jawel — Instagramcontent die zichtbaar wordt in Google (Wow!). In dit blog neem ik je mee door de nieuwste Instagram updates.
1. Het algoritme draait nu om meer dan alleen likes
Zoals ik een aantal weken geleden ook al schreef zijn liken, delen, kijktijd én opslaan de vier grote pijlers geworden waarop Instagram je content beoordeelt. Waar vroeger likes leidend waren, zie ik nu in mijn statistieken dat content met een langere kijktijd (zelfs met minder likes) het soms beter doet dan populaire posts waar volgers sneller overheen scrollen.
Ook nieuw: Instagram geeft je steeds vaker een pop-up met inzichten over waarom je content wel of niet goed presteert. Denk aan meldingen zoals: "Je content wordt minder vaak gedeeld door niet-volgers." Deze inzichten zijn goud waard, want ze geven je direct aanknopingspunten om je volgende posts te verbeteren.
Pro tip: 'Opslaan' en 'Delen' worden zwaar meegewogen. Vraag jezelf tijdens het maken van content altijd af: “Waarom zou iemand dit willen bewaren of doorsturen?”
2. Proefreels: perfect voor experimenten en nieuwe doelgroepen
Sinds kort kun je bij het posten van een Reel kiezen voor een Proefreel. Als je een proefreel plaatst verschijnt die alleen bij mensen die je nog niet volgen — ideaal om nieuw publiek te testen, zonder je vaste volgers twee keer hetzelfde te laten zien.
Wat je moet weten:
Proefreels vind je bij het publiceren van een Reel > Proefperiode of in je 'Professioneel dashboard' > Tools > Proefreels
Proefreels zijn niet zichtbaar op je profiel of voor je huidige volgers.
Later alsnog om te zetten naar een reguliere reel.
Instagram werkt anders dan TikTok: het algoritme heeft veel gebruikersdata nodig. Post je maar af en toe, dan weet Instagram niet wie je doelgroep is. Actief posten (minimaal 3–4 keer per week) helpt Instagram om jouw Proefreels beter te positioneren.
Ik heb het natuurlijk😉 uitgetest:
Ik had op een zakelijk account dat ik beheer, een korte reel geplaatst over een een evenement. Deze reel genereerde 836 weergaven. Een halve dag later plaatste ik dezelfde reel als Proefreel werd de reel maar liefst 3499 keer weergegeven. Een dit is slechts een deel van de uitgebreide statistieken die Instagram met je deelt (en, bonus: je krijgt er ook nog tips bij voor betere content).
Ideaal voor: gevestigde accounts die nieuwe formats willen testen of bestaande topcontent opnieuw onder de aandacht willen brengen bij niet-volgers. Maar ook gewoon omdat het leuk is om dit soort dingen uit te proberen. Tenminste, dat vind ík leuk.
3. Interactie-insights: wanneer triggert je content?
Een superinteressante nieuwe feature is de mogelijkheid om te zien wanneer iemand op je Reel een actie uitvoert: like, reactie, opslaan of delen. Deze functie zit nog in de uitrolfase, maar waar beschikbaar biedt het nieuwe lagen van inzicht.
Je vindt dit via:
Reel > Inzichten (of Statistieken) > Individuele statistieken.
Hier zie je exact op welk moment in je video iemand actie onderneemt. Daardoor kun je analyseren welk shot, tekst of call-to-action mensen triggert. Deze inzichten kun je weer gebruiken om je content strategischer op te bouwen.
4. Instagram in Google? SEO wordt nu écht belangrijk
Vanaf 10 juli 2025 (niet overal tegelijk) worden posts van business accounts vindbaar in zoekmachines zoals Google en Bing. Wil je dat niet, dan kun je dat uitschakelen in je |nstellingen.
Wat betekent dit concreet?
Je content kan opduiken in zoekresultaten buiten Instagram.
SEO-teksten in je captions worden belangrijker dan ooit.
Hashtags alleen zijn niet genoeg: focus op zoekwoorden in je beschrijving.
Let op: Heb je een privé- of creator-account, dan geldt deze update (vooralsnog) niet. Schakel over naar een business-profiel als je van deze SEO-kans gebruik wilt maken.
De grote vraag is nu: wat wordt de rol van hashtags op een platform dat steeds meer op zoekmachine-logica gaat draaien?
Hashtags worden minder belangrijk om gevonden te worden. Zelf gebruik ik sinds kort nog drie tot vijf hashtags per post, puur als label — niet voor bereik.
5. Maandelijkse recaps
Instagram pakt nu elke maand uit met een persoonlijke recap van je contentprestaties. Net als Spotify Wrapped, maar dan voor je business. Deze maandelijkse terugblik is alleen beschikbaar als je regelmatig post en omvat geen Stories.
Te vinden via:
Profiel > Professioneel Dashboard > Your Tools > Monthly Recap
Wat krijg je te zien in dit -nogal- uitgebreide overzicht?
Je totale bereik en volgersgroei
Activiteit: hoe vaak je postte, wanneer je postte, welke formats je gebruikte
Prestaties per post en Reel
Meest actieve momenten van je volgers
Inspiratie: contenttips van Instagram zelf
Wat betekenen deze Instagram updates voor jou als ondernemer?
Instagram beweegt richting meer transparantie, meer tooling en meer kansen voor makers. De tijd van ‘gewoon wat posten en hopen op bereik’ is echt voorbij. Wie nu strategisch inzet op format, frequentie en SEO, wint terrein.
5 concrete actiepunten om het beste uit de Instagram updates van 2025 te halen:
Optimaliseer je content op likes, kijktijd, delen en opslaan.
Test met Trial Reels als je regelmatig post en nieuwe ideeën wilt uitproberen.
Analyseer interactiemomenten om je Reels te finetunen.
Gebruik SEO in je captions als je met een business account werkt.
Gebruik de info van de maandelijkse recap om je content te optimaliseren.
Welke van deze updates ga jij als eerste inzetten?
Wil je hulp bij het toepassen van deze nieuwe functies of zoek je een contentstrategie die écht werkt in 2025? Mail me, dan bespreken we vrijblijvend wat ik voor jou kan doen.