top of page

Vragen om een review hoe doe je dat?

Bijgewerkt op: 10 okt. 2023



Vragen om reviews, doorverwijzingen of recensies, voor velen van ons is dat een lastig onderwerp.


‘Ik wil niet bedelen of drammen’ en ‘ik vind het zo sales-achtig’.

Of, ‘ik ben niet zo commercieel’.

Dat hoor ik vaak. Maar je wilt wél klanten, toch?


Feit: mond-tot-mond reclame werkt nog altijd het best

Voor de duidelijkheid: uit onderzoek blijkt dat 92% van de mensen aanbevelingen van vrienden en familie eerder vertrouwd en veel serieuzer nemen dan iedere andere vorm van reclame die ze te zien krijgen.


Bingo!

Reviews, recensies en ook als jouw klanten op sociale media (positief) over jouw bedrijf of diensten posten: allemaal vormen van mond-tot-mond reclame. Alleen met een groter en sneller bereik. Dus meer impact.


Win-win

Mond-tot-mond reclame is dus én de meest effectieve reclame die je kunt krijgen én het is gratis. Win-win dus.


Hoe kom je -makkelijk- aan reviews?

En hoe kom je van dat ‘ik wil niet pushen/drammen/bedelen-gevoel af?

Dat is eenvoudig


Een voorbeeld:

Zeep aan een magneet.

Wat?

Ja, echt. Zeep aan een magneet.


Heb ik laatst gekocht. Omdat ik een post op Instagram zag van iemand die er een had en er blij mee was. Een superhandig ding moet ik zeggen.


Maar daar gaat het hier niet om

Waar het wél om gaat is dit:


Mijn aankoop was leuk verpakt. Er zaten 2 kaartjes bij. En op 1 ervan stond handgeschreven:

‘ Wat leuk dat je een bestelling deed bij de Groene Bloem! Dank je Denise. Mocht je tevreden zijn dan waardeer ik het enorm als je wat reclame wilt maken'.

Simpel, duidelijk en bescheiden.


Geen gepush, gedram en gebedel.

Gewoon een heldere vraag. Ik kreeg daar als klant absoluut geen vervelend gevoel bij. En omdat ik blij was met mijn aankoop én zij mij de vraag stelde heb ik op Google een positieve review achtergelaten.


Denk hier eens over na:

  1. Positieve reviews (digitale mond-tot-mond reclame) is de snelste en voordeligste manier om aan klanten te komen.

  2. Mensen geven, bij een slechte ervaring, eerder een negatieve review af dan bij een goede ervaring een positieve review. Dus zul je om een review moeten vragen.

  3. Vragen om een review is niet vervelend voor de klant. Je vraagt alleen maar of ze hun positieve ervaring willen delen met anderen. Een hele gewone vraag eigenlijk. En als ze 'nee' zeggen? Ook prima toch? Dan heb je het in ieder geval gevraagd.


Tip:

Vind je het lastig om het face-to-face te vragen? Vraag het dan met een persoonlijk geschreven kaartje die je opstuurt of een persoonlijk mailbericht waarin je je klant bedankt voor de aankoop, samenwerking of komst. In diezelfde mail vraag je of hij/zij zijn ervaring wil delen met anderen middels een Google review, Facebook recensie of (nog mooier in een post op social media waarin jouw bedrijf wordt getagd).

 


Hé hallo,

Wil je eindelijk eens de social media strategie voor je bedrijf aanpakken? Of heb je advies nodig over je online zichtbaarheid? Ik help je graag!





19 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page