Vandaag wil ik met je praten over sales oftewel verkopen.
En waarom?
Omdat ik weet dat veel startende ondernemers, vooral vrouwen, worstelen met het idee van verkopen. Het woord zelf roept vaak het gevoel op van opdringerigheid, mensen iets aansmeren en, laten we eerlijk zijn, zo wil je niet zijn. Ik niet in ieder geval.
Tegelijkertijd, als ondernemer moet er geld verdiend worden en dat gebeurt niet vanzelf dus moet je -hoe dan ook- je diensten of producten verkopen. En de een is daar beter in dan de ander. En dat is prima.
Even terug naar het verleden: tante Denise vertelt
Terug naar november 1999, ik was net begonnen bij KPN Mobile, als Verloper Mobiele Telefonie (oud-KPNers zullen de term VMT ongetwijfeld herkennen😉) en ik wist niets van verkopen.
Daarvoor was ik office manager bij een transportbedrijf, dus je kunt je voorstellen dat ik behoorlijk overweldigd was (oké, ik was volledig in paniek).
"Oh mijn god, nu moet ik bedrijven van alles gaan aansmeren. Dat kan ik nooit. Waar ben ik nu weer aan begonnen?"
Pure verkoopangst, echt waar
En ik weet dat veel van jullie diezelfde soort gedachtes hebben of hadden. Die innerlijke stem die zegt: "Ik ben geen (gladde) verkoper, ik ben niet commercieel. Ik wil niet dat mensen denken dat ik ze iets aansmeer." En ik begrijp dat volledig, want ik was precies zo.
De Eye-Opener: van 'Ik' naar 'De Klant'
Tijdens de intensieve salestrainingsmaand in Kijkduin, leerde ik iets dat mijn hele idee over verkopen radicaal veranderde. En dat was dit: in sales draait het niet om mij als persoon. Het draait om de klant.
Het was een shift in mijn mindset, en ook een enorme opluchting. Verkopen betekende dus niet dat ik mijn integriteit moest opofferen. Vooral niet zelfs. Je hoeft je dienst of product niet bij de ander 'door de strot de duwen'.Het draait allemaal om de klant helpen met zijn of haar uitdagingen (of problemen😉).
Van verkoopangst naar oplossing
Mijn grootste inzicht kwam toen ik besefte dat mijn dienst niet slechts een product was; het was een oplossing. Een middel om anderen te helpen hun doelen te bereiken. En dat, lieve lezer, veranderde alles voor mij. Was dit dé oplossing voor mijn verkoopangst? Jazeker!
Het was alsof er een last van mijn schouders viel.
Jouw dienst voegt waarde toe
Of je nu een kapsalon hebt, lifestyle coach bent of een accountantskantoor hebt, het principe blijft hetzelfde. Jouw dienst of product voegt waarde toe aan het leven van jouw klant.
Denk aan dat ene product waar je zelf blij van wordt. Ik heb dat dus met de Shaktimat (geen reclame), niet goedkoop maar wat heb ik een plezier van dat ding.
Laat die 'verkoopangst' los. Dit is de oplossing
Dus, lieve ondernemer, laat die angst om 'te commercieel' te zijn los. Jij en jouw producten/diensten zijn er om anderen te helpen. Jij bent er om waarde toe te voegen aan het leven van jouw (aanstaande) klant. En ja, het is heel normaal dat er aan die toegevoegde waarde een prijskaartje hangt.
En ja, het is heel normaal dat er aan die toegevoegde waarde een prijskaartje hangt.
Je hoeft niet die gladde verkoper te zijn waar je een hekel aan hebt. Er is een stijl van verkopen die bij jou past, bij jouw waarden en bij hoe jij wilt helpen.
Helpen in plaats van verkopen = jouw kracht
Conclusie: neem afscheid van het idee dat je móet verkopen; in plaats daarvan omarm je het idee dat je klanten helpt.
Tip :
Schrijf op wat jouw product of dienst toevoegt aan het leven van jouw doelgroep. Dat is een mooie bewustwording én een reminder voor als je een terugval hebt :-)
Kom je daar niet helemaal uit? Stuur mij gerust een mailtje op denise@socialsells.nl.
Mindset van Angst naar Zelfvertrouwen
Dus vanaf nu verschuif je mindset van angst voor commercie naar de mindset van waardevolle hulp. Jij hebt iets geweldigs te bieden. Ze staan te springen om jouw oplossing, product of dienst.
Mijn naam is Denise Stadman en met SocialSells help ik ondernemers om beter te worden in social media zodat ze meer en betere klanten krijgen.
Wil je de (online) communicatie strategie van je onderneming optimaliseren, heb je sparringpartner nodig voor je social media aanpak of zoek je een social media training?
Neem -vrijblijvend- contact op voor meer informatie. Ik spreek je graag,