top of page
Foto van schrijverdenisestadman

Hou het simpel: weg met formele taal op websites en sociale media



Denise Stadman, communicatie expert, kijkt lachend naar de camera

"O schat, ik heb toch zo'n zin in een lekkernij, welke daar op het aanrecht ligt. Dan pak ik tevens een versnapering voor jou, indien jij dit ook wenst".


Wie praat er zo?

Nou, ik niet. En jij vast ook niet.

Toch zie ik die woorden (te)veel op websites, op sociale media en in nieuwsbrieven Jammer!


Woorden als tevens, indien, lekkernij, versnapering, wensen of het gebruik van het woord welke als betrekkelijk voornaamwoord (bv. de woonkamer welke grenst aan de tuin).


Waarom zo ingewikkeld doen? Ik begrijp dat niet.


Het doel van communicatie (online én offline) is bedoeld om contact te maken met je publiek, toch? Tenminste, dat zou het moeten zijn. Dat lukt dus niet met formele taal.


3 redenen om te stoppen met formeel taalgebruik


1. Lastig te begrijpen

Door het gebruik van plechtige woorden wordt je boodschap veel moeilijker te begrijpen. Veel van die woorden, zoals indien of tevens zijn ouderwets en maken het onnodig ingewikkeld voor veel lezers.


Als jij een belangrijke boodschap wilt overbrengen en iemand snapt niet meteen wat je bedoelt, dan zit er vertraging het overbrengen van die boodschap. En je weet, online kan de lezer zich maar kort concentreren. Dus die haakt af. Een gemiste kans.


Eenvoudig taalgebruik en korte zinnen zijn voorwaarden om je boodschap helder over te brengen.



2. Afstandelijk

Met gewichtig taalgebruik creëer je afstand.


Als je moeilijke woorden gebruikt, creëer je afstand tussen jou en je lezer. En dat wil je niet. Je wil juíst een band opbouwen met die lezer. Je wilt dat hij/zij jouw vriend wordt. Zó'n fijne vriendschap dat hij/zij klant bij je wordt.


En die band bouw je niet op met afstandelijke taal. Want zo praat je niet met vrienden.


3. Lekker belangrijk

En als derde, formeel taalgebruik maakt je minder geloofwaardig. Wat wil je verbergen met dat interessante gedoe? Wil je jezelf beter voordoen dan je eigenlijk bent? Dat heb jij helemaal niet nodig!


Mensen willen duidelijke taal, weten waar ze aan toe zijn. Simpeler wordt het niet.

Dus, stop met formeel taalgebruik. Kies voor heldere en duidelijke taal om je boodschap over te brengen. Online en offline.




En dat geldt trouwens ook, en misschien wel speciaal, voor overheidsinstanties. Hou het simpel. Stop met vaktaal en gebruik eenvoudig te begrijpen woorden in je communicatie met je burgers.


Je wilt toch dat de lezer, jouw aanstaande klant, van jouw teksten begrijpt wat je wilt zeggen? Nou dan!



Want als we elkaar beter begrijpen, kunnen we effectiever communiceren en eerder onze doelen bereiken.


Voorbeelden

Ik heb een aantal voorbeelden van formele woorden op een rijtje gezet met daarachter de eenvoudige variant ervan. Die kun je dan gebruiken voor je eigen teksten. Klik hieronder om de lijst te downloaden.




Ten slotte, hou het simpel: weg met formele taal

Dus, lieve lezer: check je website, je socials, je nieuwsbrief op het gebruik van formele woorden. En vervang die door eenvoudig te begrijpen woorden.


Hou het simpel: weg met formele taal op jouw website en sociale media

Dat maakt het zoveel makkelijker voor de lezer. Vanaf nu kies je in je communicatie, socials, nieuwsbrieven, advertenties etc. voor eenvoud. Gebruik taal die verbindt, die raakt en die begrepen wordt.


Heb je daar hulp bij nodig? Huur mij in. Ik help je graag verder.



Denise Stadman eigenaar SocialSells kijkt lachend in de camera. Ze heeft blond haar en blauwe ogen.

Wil je de (online) communicatie strategie van je onderneming optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media trainer?

Huur mij in. Neem -vrijblijvend- contact op voor meer informatie.












Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page