top of page

Search Results

12 items gevonden voor ""

  • Waarom 'veel volgers' niet automatisch 'veel klanten' betekent

    Je bent ondernemer (of doet social media voor je werkgever 'er even bij' 😉) en je moet 'iets met social media'. En omdat je om je heen hoort dat ondernemer XYZ zoveel volgers heeft ('wauw, geweldig zeg'), denk je al snel dat het alleen daarom draait bij social media. Dat is een foute aanname. Ik zal je zeggen waarom 'veel volgers' niet automatisch ook 'veel klanten' betekent. 1. Veel volgers hebben betekent niet automatisch meer klanten Een veelvoorkomende valkuil is dus een te grote focus op aantallen volgers, likes en shares. De focus moet liggen op de kwaliteit. Het draait niet om het aantal, maar vooral om de waarde van je volgers, de kwaliteit van de reacties en de diepgang van je connecties. Wat wil jij delen? Welke waarde voeg jij toe voor jouw doelgroep? Onthoud dit: wat heb je aan veel volgers als die niet bij je kopen? 2. Sociale Media moeten geen doel op zich zijn Ja, sociale media zijn geweldig. Ze bieden een platform om verbinding te maken met zowel bestaande als potentiële klanten. Om te laten zien wie jij bent en waar je voor staat. Dat is geweldig en biedt onnoemelijk veel kansen. Onthoud dat sociale media slechts één radertje is in het grote geheel van je marketingstrategie Want alles staat in jouw onderneming staat met elkaar in verbinding. Of je nu een fysieke of online ondernemer bent, de online en offline ervaringen met jou als ondernemer moeten naadloos op elkaar aansluiten. Sociale media mogen dan wel een krachtig hulpmiddel zijn, ze zijn geen wondermiddel. Een voorbeeld uit de praktijk Een paar jaar geleden werkte ik met een lokale ondernemer, met een stenen winkel, die bijna geobsedeerd was met het krijgen van volgers & likes op Facebook en Instagram. Ik zorgde destijds voor aansprekende posts en het aantal volgers groeide lekker. Helemaal prima, zou je zeggen. Helaas was deze man niet goed voor zijn personeel, de klachtenafhandeling was dramatisch en klantvriendelijkheid, daar had hij nog nooit van gehoord. Offline en online reputatie waren dus niet in lijn met elkaar. Het gevolg? Zijn online volgers kwamen niet (terug) naar zijn fysieke winkel vanwege het negatieve imago. En sommigen ontvolgden zijn bedrijf zelfs op de socials. Zonde van de tijd en energie die we in de online reputatie hebben geinvesteerd. 3. Het Know-Like-Trust Principe Zoals ik al schreef, het gaat om kwaliteit. Schiet niet meteen in de stress als je de eerste maanden geen gigantische aantallen volgers hebt. Om klanten te krijgen via sociale media, moet je uitgaan van het Know-Like-Trust principe. Over het algemeen gaat het zo: de mensen moeten eerst weten wie je bent, dan gaan ze je leuk of interessant vinden, en pas daarna zullen ze je vertrouwen en bij je kopen. Het opbouwen van dit vertrouwen vergt tijd en moeite maar uiteindelijk pluk je daar de vruchten van. Je bouwt een relatie op en dat kost tijd. Je gaat ook niet meteen trouwen na de eerste date toch? Dit is dus waarom 'veel volgers' niet automatisch 'veel klanten' betekent Sociale media zijn een waardevol onderdeel van je marketingmix, maar ze zijn niet het einddoel. Ze helpen je om verbinding te maken, je merk te tonen en vertrouwen op te bouwen, maar het succes hangt af van de kwaliteit van je relaties, de algehele kwaliteit van je producten of diensten en hoe je, ook offline, met relaties omgaat. Laat je horen Heb je zelf ervaringen met ondernemers die te veel nadruk legden op volgers en likes? Of ben je zelf in die valkuil gestapt? Deel je verhalen met mij op denise@socialsells.nl, Instagram, LinkedIn of Facebook. Ik kijk er naar uit. Wat kan ik voor jou doen? Wil je de (online) communicatie strategie van je organisatie optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media training? Huur mij in. Hier zie je hoe ik je kan helpen of neem contact op voor meer informatie.

  • Van perfect plaatje naar echte connectie: waarom echtheid het verschil maakt op social media

    Op sociale media (en ook daarbuiten) vind ik het leuker om echte mensen te zien/volgen dan mensen die in het perfecte plaatje passen. En ik ben niet de enige. In een wereld waar niks meer echt lijkt te zijn is er steeds meer behoefte aan authenticiteit. Oftewel in eenvoudig Nederlands: Echtheid. Wat mij betreft de basis van alles. Zakelijk en privé. Ook echtheid op social media wordt hoger gewaardeerd dan het perfecte plaatje. Waarom is echtheid cruciaal, vooral in ondernemerschap en op social media? Echtheid als basis Echtheid betekent dat denken en doen in overeenstemming zijn. Een authentiek persoon handelt vanuit zijn of haar eigen drijfveren en is zich bewust van wat hij/zij wil en waarvoor hij/zij staat. Waarom is echtheid op social media zo belangrijk Echtheid is duurzaam en duidelijk. Als je niet echt bent, komt dat uiteindelijk uit. Je ware aard komt altijd naar boven. Waarom dan proberen de schone schijn op te houden? Juist het menselijke, met al zijn imperfecties, voegt waarde toe aan relaties. Ook de zakelijke relaties. Als je je imperfecties/onzekerheden/fouten kunt delen, zullen anderen dat ook sneller doen. En dat zorgt weer voor herkenning en daarna een diepere connectie. Hoe het niet moet Een voorbeeld van gebrek aan echtheid op social media, zag ik laatst op LinkedIn. De partner van een overleden ondernemer (met veel volgers op LinkedIn) deelde een verdrietig bericht. Haar man was, plotseling en op jonge leeftijd, overleden. Onder haar berichten stonden tientallen condoleances en steunbetuigingen. Een goede vriend van het stel schreef in de comments hoe verdrietig hij was en hoe erg hij zijn vriend zou missen. Een mooi en oprecht bericht. Maar nu komt het: onder deze reactie schreef een andere persoon, simpelweg "Dito". Wauw, hoezo kil en ongepast? 😨 Ik was in shock dus ging ik op zoek naar degene die de opmerking plaatste. Het bleek een dame te zijn die zichzelf in haar LinkedIn-bio "een betrokken verbinder op zielsniveau" noemt. Dat matcht dus niet: 'Dito' schrijven en jezelf ondertussen verbinder op zielsniveau (wat dat dan ook mag zijn) noemen. Ben je dan authentiek? Nee dus. Inspirerende voorbeelden van echtheid Gelukkig zijn er, naast alle (online) nepheid, ook genoeg publieke figuren die wél echt zijn (voor zover ik dat kan beoordelen natuurlijk). Zelf ben ik fan van Mel Robbins, Brené Brown en Denise Duffield-Thomas. Zij delen niet alleen hun successen maar ook eerlijk hun valkuilen, fouten en struggles. In Nederland vind ik, Pieter Omtzigt en Caroline van der Plas goede voorbeelden van authenticiteit. What you see is what you get. En ik weet niet hoe het met jou zit maar ik heb eerder de neiging om klant te worden bij iemand die echt en oprecht is, dan bij iemand die dat niet is. Hoe moet het wel? Hou deze simpele richtlijnen altijd in je achterhoofd: Handel consistent: zorg ervoor dat je online en offline gedrag met elkaar in lijn liggen. Bouw aan relaties: luister naar je publiek, stel vragen en zoek verbinding in plaats van simpelweg informatie te zenden. Wees oprecht geïnteresseerd. Wees eerlijk en oprecht: deel je fouten en lessen die je hebt geleerd. Dit maakt je menselijker en boeiender. Bovendien help je daar een ander ook mee. Niemand zit te wachten op iemand die constant de schone schijn ophoudt. Conclusie Niemand zit te wachten op iemand die constant de schone schijn ophoudt. Zelf vind ik dat de meest saaie mensen. Bovendien kan ik me niet identificeren met zo iemand. Want iemand die alleen maar in een soort perfecte Barbie-wereld leeft, zonder vuiltje aan de lucht; geloof me, die bestaan niet. Niet echt. Echtheid, met alle mooie en minder mooie kanten, maakt je niet alleen een interessanter persoon, maar ook een betere ondernemer. Dus wees jezelf, op social media en daarbuiten. Laat zien wie je bent en waar je voor staat. Want echtheid is de sleutel tot duurzame relaties en succesvol ondernemerschap. Wil je de (online) communicatie strategie van je organisatie optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media training. Huur mij in. Hier zie je hoe ik je kan helpen of neem contact op voor meer informatie.

  • Waarom je moet stoppen met het gebruik van uitroeptekens!*

    'Dit klopt niet!', 'Er staat een spatie teveel! of 'Prima!' Wat voor gevoel krijg jij bij het lezen van deze tekst? De kans is groot dat je er een negatief gevoel bij krijgt. Die negativiteit wordt veroorzaakt door de uitroepteken aan het einde van de zin. Het gebruik van uitroeptekens is niet meer dan digitaal schreeuwen. En al helemaal in combinatie met TEKST IN HOOFDLETTERS (maar daar hebben we het een andere keer over). Uitroeptekens worden (te) veel gebruikt in geschreven communicatie, vooral in e-mails, op websites en social media. Het is verleidelijk om ze te gebruiken om extra nadruk te leggen op je boodschap of om je emoties kracht bij te zetten. Maar wist je dat het -overmatig- gebruik van uitroeptekens eigenlijk een slecht idee is? Hieronder leg ik uit waarom. 1. Uitroeptekens ogen onprofessioneel Te veel uitroeptekens in je tekst maken je bericht onprofessioneel of zelfs kinderachtig. Het wekt de indruk dat je schreeuwt of dat je niet in staat bent om je boodschap helder en overtuigend over te brengen. Als je bijvoorbeeld in een e-mail aan een collega schrijft: "Hé! Vergeet niet om de presentatie voor morgenochtend af te maken!", komt dat al snel over alsof je boos of gestrest bent. En veroorzaak je onnodige spanning of verwarring tussen jou en je collega. Niet de bedoeling, lijkt me. 2. Het gebruik van uitroeptekens zorgt voor irritatie De kans is groot dat, door uitroeptekens, de toon van je bericht verkeerd wordt geïnterpreteerd. Het kan ervoor zorgen dat je bericht, onbedoeld, agressief overkomt. Een voorbeeld hiervan is: "Dit is niet goed!", waarbij het uitroepteken de toon van het bericht verandert van een neutrale opmerking naar een boze/geïrriteerde opmerking (i.e. digitaal schreeuwen). 3. Je wordt niet meer serieus genomen Het gebruik van uitroeptekens doet afbreuk aan de impact van je bericht. Als je vaak uitroeptekens gebruikt, wordt dat irritant voor de ontvanger. En, belangrijker, de boodschap die je wilt overbrengen wordt niet serieus genomen. Dat geldt dan ook voor jou als de schrijver van die tekst. Tot slot zorgt het overmatig gebruik van uitroeptekens ervoor dat je bericht minder effectief wordt. Als je te veel uitroeptekens gebruikt, verliezen ze hun waarde. In plaats daarvan zorgt het ervoor dat het lijkt alsof je probeert iets te verbergen of dat je je onzeker voelt over je boodschap. Kortom, gebruik uitroeptekens spaarzaam en alleen als ze écht nodig zijn. Neem, in plaats daarvan, de tijd om goed na te denken over hoe je jouw boodschap duidelijk en overtuigend formuleert. Zonder terug te grijpen naar uitroeptekens. Door een heldere en professionele communicatiestijl te hanteren, zorg je er voor dat je boodschap effectiever wordt ontvangen en begrepen. * het uitroepteken in de titel is, uiteraard, met opzet geplaatst. Hé hallo, Wil je eindelijk eens de social media strategie voor je bedrijf aanpakken? Of heb je advies nodig over je online zichtbaarheid? Ik help je graag!

  • Om reviews vragen gênant?

    Vragen om reviews, doorverwijzingen of recensies, voor velen van ons is dat een lastig onderwerp. ‘Ik wil niet bedelen of drammen’ en ‘ik vind het zo sales-achtig’. Of, ‘ik ben niet zo commercieel’. Dat hoor ik vaak. Maar je wilt wél klanten, toch? Feit: mond-tot-mond reclame werkt nog altijd het best Voor de duidelijkheid: uit onderzoek blijkt dat 92% van de mensen aanbevelingen van vrienden en familie eerder vertrouwd en veel serieuzer nemen dan iedere andere vorm van reclame die ze te zien krijgen. Bingo! Reviews, recensies en ook als jouw klanten op sociale media (positief) over jouw bedrijf of diensten posten: allemaal vormen van mond-tot-mond reclame. Alleen met een groter en sneller bereik. Dus meer impact. Win-win Mond-tot-mond reclame is dus én de meest effectieve reclame die je kunt krijgen én het is gratis. Win-win dus. Hoe kom je -makkelijk- aan reviews? En hoe kom je van dat ‘ik wil niet pushen/drammen/bedelen-gevoel af? Dat is eenvoudig Een voorbeeld: Zeep aan een magneet. Wat? Ja, echt. Zeep aan een magneet. Heb ik laatst gekocht. Omdat ik een post op Instagram zag van iemand die er een had en er blij mee was. Een superhandig ding moet ik zeggen. Maar daar gaat het hier niet om Waar het wél om gaat is dit: Mijn aankoop was leuk verpakt. Er zaten 2 kaartjes bij. En op 1 ervan stond handgeschreven: ‘ Wat leuk dat je een bestelling deed bij de Groene Bloem! Dank je Denise. Mocht je tevreden zijn dan waardeer ik het enorm als je wat reclame wilt maken'. Simpel, duidelijk en bescheiden. Geen gepush, gedram en gebedel. Gewoon een heldere vraag. Ik kreeg daar als klant absoluut geen vervelend gevoel bij. En omdat ik blij was met mijn aankoop én zij mij de vraag stelde heb ik op Google een positieve review achtergelaten. Denk hier eens over na: Positieve reviews (digitale mond-tot-mond reclame) is de snelste en voordeligste manier om aan klanten te komen. Mensen geven, bij een slechte ervaring, eerder een negatieve review af dan bij een goede ervaring een positieve review. Dus zul je om een review moeten vragen. Vragen om een review is niet vervelend voor de klant. Je vraagt alleen maar of ze hun positieve ervaring willen delen met anderen. Een hele gewone vraag eigenlijk. En als ze 'nee' zeggen? Ook prima toch? Dan heb je het in ieder geval gevraagd. Tip: Vind je het lastig om het face-to-face te vragen? Vraag het dan met een persoonlijk geschreven kaartje die je opstuurt of een persoonlijk mailbericht waarin je je klant bedankt voor de aankoop, samenwerking of komst. In diezelfde mail vraag je of hij/zij zijn ervaring wil delen met anderen middels een Google review, Facebook recensie of (nog mooier in een post op social media waarin jouw bedrijf wordt getagd). Hé hallo, Wil je eindelijk eens de social media strategie voor je bedrijf aanpakken? Of heb je advies nodig over je online zichtbaarheid? Ik help je graag!

  • Brain Pickers? - zo deal je ermee!

    Allereerst, wat is een brain picker? Een brain picker is iemand die andermans kennis verzamelt door hem of haar te ondervragen. Klinkt onschuldig toch? Op zich wel. Totdat de ondervrager jou ondervraagt over het onderwerp waar jij je geld mee verdiend. Dan deel je dus waardevolle informatie waar jouw klanten normaliter voor betalen. Ik hoor je denken : 'Lekker belangrijk Denise, wat is er mis met anderen helpen? En trouwens, ik heb die dingen toch meteen door' Inderdaad, anderen helpen is prima. Maar dat is niet wat ik hier bedoel. Bij brain picking gaat het over wat anders. En heb je het door als het je overkomt? Nou nee. Niet meteen Niet echt en écht NIET Een voorbeeld uit eigen ervaring Toen ik net klaar was met de opleiding Internet Marketing, beheerde ik social media accounts van ondernemers. Eén klant had mijn naam doorgegeven aan een andere ondernemer. Deze man wilde graag met mij in gesprek om te kijken naar de mogelijkheden voor een samenwerking. Ik was nog maar net bezig als ondernemer dus mijn ego en ik waren zwaar gevleid. Eindelijk een openlijk tevreden klant, erkenning en dan ook eens kans op nóg een nieuwe klant. Yes! Mijn dag kon niet meer stuk! Dus, dag en tijdstip afgesproken. Gesprek ging prima. De man vertelt over wat voor ellende hij in de familie heeft en hoe hij in zijn huidige onderneming is geraakt. blablabla enz. En ik, ik luister, en verlies volledig uit het oog waarom we hebben afgesproken. Na drie kwartier vertelt mijn gesprekspartner eíndelijk waar hij tegenaan loopt met zijn onderneming (te weinig klanten, geen online zichtbaarheid etc.). Mijn instant reactie: 'oh ja, ik begrijp het, dat kun je oplossen door XYZ te doen. En dan moet je social media zus en zo aanpakken!' Hij schrijft enthousiast mee en vraagt een offerte aan. Want hij 'ziet een samenwerking zéker zitten'. Wat gebeurde hier? Ik heb -ongemerkt- een volledig adviesgesprek gevoerd, waar ik normaliter €85 per uur voor factureer. En daarna? Ik maakte een offerte. Wat is daar dan mis mee, denk je misschien?. Die vraag brengt mij naar de volgende blunder (ik durf het bijna niet te op schrijven): Want, ik maakte niet alleen een offerte. Ik schreef een volledig adviesrapport. Om maar te laten zien hoe goed ik was. Je snapt hem inmiddels wel. Nooit meer iets van deze man gehoord. En inmiddels had ik al in de gaten dat mijn brein was 'picked', mijn ideeën en visie waren gejat. En ik was er met open ogen ingetuind. Ik voelde me zo ongelooflijk dom! En tegelijkertijd wist ik dat dit een hele wijze les was. Hoe voorkom je deze situatie? Het is een valkuil waar je makkelijk instapt, een echte beginnersvalkuil. Je voelt je gezien door zo’n aanvraag en je vergeet om jouw kapitaal te beschermen. In mijn geval was het met iemand die ik -bijna- niet kende. Gevaarlijker wordt het als een vriendin of familielid je iets vraagt over jouw expertise. Bijvoorbeeld dat ik, op een verjaardag met een vriendin die als voedingscoach werkt, begin over dat ik 13 kilo ben aangekomen na het stoppen met roken. En ik stel aan haar de vraag: 'hoe raak ik nou die extra kilo's kwijt? Ik heb alles al geprobeerd'. Dan vraag ik dus gratis advies, in plaats van dat ik naar haar praktijk ga. En daardoor loopt zij omzet mis. Dat kan niet te bedoeling zijn. 3 tips om met brainpicking om te gaan 1. Bewustwording Realiseer je dat jouw kennis, kunde & visie, jouw moneymakers zijn. Dát is jouw business en daar verdien jij je geld mee. Dit geldt dus ook als familie, vrienden bij je komen voor advies. Want onthoud dit: Een stratenmaker die het straatwerk doet bij familie /vrienden/collega's, die doet het ook niet gratis. Die krijgt gewoon betaald. En JIJ verdient het om ook betaald te worden voor jouw kennis en kunde (en niet te vergeten de tijd die je besteedt). Wees je daar steeds van bewust. Elk moment dat jij gratis advies geeft, geef je geld weg. En daarom ben je niet gaan ondernemen toch? 2. Voorbereiding Wees voorbereid op de situatie dat een vriend/familielid jou om advies vraagt. Bedenk een aantal -beleefde maar wel duidelijke- antwoorden. Bijvoorbeeld deze: 'Wat goed dat je deze vraag stelt. Ik ben gespecialiseerd in ....zelf invullen en heb over dit onderwerp een ... (hier invullen wat je verkoopt) ontwikkeld. Als je daar meer uitleg over wilt maak ik graag een afspraak met je. Je kunt ook alvast naar mijn website/podcast/YouTube kanaal gaan voor meer informatie.' 3. Reminder Als je een 1e (klant)gesprek hebt: schrijf op je intakeformulier of op je schrijfblok NBP of No Brain Picking en omcirkel het. Zo blijf je alert. Herken je dit? Heb jij je ook wel eens laten gebruiken zonder dat je het in de gaten had? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal. Schrijf hieronder je reactie of stuur me een bericht via de contactpagina van deze website. Hé hallo, Wil je eindelijk eens die social media voor je onderneming aanpakken? Of heb je advies nodig over online zichtbaarheid? Laat mij je helpen. Neem contact op voor een afspraak

  • En dáárom is het negeren van je gevoel, funest voor je business

    Soms let je niet goed op wat je lichaam (lees; intuitie) je wil vertellen. En uiteindelijk moet je daarvoor op de blaren zitten. En laat mij dat afgelopen jaar nou ook zijn overkomen. Om te weten waar ik het precies over heb, is het handig als je wat voorinformatie hebt. Eind vorig jaar, werd ik benaderd door iemand, waar ik vroeger tijdens mijn studententijd voor heb gewerkt. Dat was ongeveer dertig jaar geleden (OMG!). Kansen Deze man wilde met mij in gesprek over de social media aanpak voor een vliegvereniging hier in de regio. We maakten een afspraak. Gesprek gehad, uitgebreid gesproken over social media strategie etc. Ging allemaal prima. Ondanks zijn manier van communiceren. Hij vertelde dat hij nog meer potentiële klanten voor mij had. Leuk, dacht ik, nieuwe kansen. Dus ik lekker voortvarend bezig, offertes gemaakt, 1 voor hem en 1 voor een potentiële andere klant. Zoals je misschien weet uit mijn podcast afleveringen, heb ik in 2019 besloten dat ik geen social media beheer meer doe voor klanten. Dus mijn offertes waren gebaseerd op social media strategie incl. trainingen & maatwerk social media template-ontwerpen voor het eerste half jaar zodat ze meteen van start zouden kunnen gaan. Goed, offertes verstuurd. Tweede afspraak gemaakt. Bleek dat ik de offertes voor niks had gemaakt. Want de man wilde iemand die social media beheer voor zijn vereniging én zijn klant ging doen. Tot zover, niks aan de hand Oké en hier ging het dus fout ( en nu ik dit vertel, voel ik de schaamte al weer opkomen): Ik zei: 'eigenlijk doe ik dat niet meer, social media beheer'. Zijn reactie, hij snauwde me toe: “Dan neem je maar iemand aan die dat gaat doen maar dit is wat we willen" Wat zei ik toen: 'Oké, ik wil jullie het eerste half jaar wel helpen totdat jullie iemand hebben die ik kan trainen en die het vervolgens kan overnemen'. Wat ging hier mis? Dit gesprek gaf mij een vervelend onderbuikgevoel. Dat gevoel heb ik genegeerd. Dat dit een belangrijke red flag was, bleek later. Daar kom ik in een volgend blog op terug. Daarnaast ging ik volledig voorbij aan wat ik zelf wil en hoe ík wil werken. De wensen van degene tegenover mij waren blijkbaar belangrijker dan die van mij. Kortom, het lieve meisjessyndroom stak de kop op. Hij heeft een probleem en ik paste me aan om dat probleem op te lossen. En dit, lieve lezer was slechts het begin van het hele debacle. Want als het in de basis al niet goed voelt, dan is de kans groot dat de rest van de samenwerking niet veel beter verloopt. Dat is dus precies wat hier is gebeurd. Van fouten kun je leren Hoe kun je er voor zorgen dat je sterk en bij jezelf blijft? 1. Bepaal vooraf wat je wilt/hoe je wilt werken/welk doel je wilt bereiken. 2. Geef niet meteen antwoord op elk verzoek of vraag. Laat een stilte van 3 sec vallen na de opmerking van de ander, > kijk hem/haar aan > adem rustig door. En zeg rustig: ‘ik ga hier over nadenken en ik kom er op een ander moment bij je op terug’. 3. Bedenk vooraf wat je zegt als je gesprekspartner iets wil of zegt wat niet past bij jouw werkwijze/doel of wens. Bijv. 'Ik snap je vraag. Ik werk op een andere manier nl. ....(zelf invullen) dus ik kan je niet verder helpen'. 4. Het aller- allerbelangrijkste: luister goed naar je lichaam en vertrouw op je intuïtie. Want die klopt -bijna- altijd A quiet mind is able to hear intuition over fear Heb jij ook wel eens zoiets meegemaakt? Ben jij ook iemand die in lieve meisjes (of jongetjes) gedrag vervalt? Of dat je ‘vergeet’wat je zelf wilt? Als je je verhaal kwijt wilt, stuur me een bericht via de contactpagina van deze website of zoek me op op insta, facebook of linkedin. Hé hallo, Wil je eindelijk eens die social media voor je onderneming aanpakken? Laat mij je helpen. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek Wil je me eerst beter leren kennen? Volg me dan op Instagram, Facebook, Pinterest of LinkedIn of luister naar mijn podcast

  • Moeiteloos de juiste inspiratie voor nieuwe content ontvangen -5 tips

    Vandaag wil ik het met je hebben over inspiratie. Je kent deze gedachten vast wel: "Ik moet (vul zelf in) doen maar ik heb geen inspiratie' of 'oh, ik ben zo geïnspireerd door die-en-die-weet-ik-veel- goeroe'. Maar wat is inspiratie eigenlijk? Inspiratie kent vele definities De betekenis van het woord ‘inspiratie’ komt van het Latijnse woord ‘in spirare’, dat letterlijk ‘inademen’ of ‘inblazen’ betekent. Van Dale geeft het woord ‘bezieling’ als betekenis. Ook is het woord ‘spiritus’ te herkennen. En spiritus betekent geest of ziel. Je kent het wel uit de kerk In Spiritus Sanctus – De heilige geest. Leuk om te weten, en verder? Maar nu. Hoe kom je aan inspiratie? Als ik ondernemers spreek over hun social media aanpak, is een van de excuses: gebrek aan inspiratie. "Ik weet niet wat ik moet posten”. Nu heeft iedereen zijn of haar eigen manier om aan inspiratie te komen. En ik zal je vertellen wat voor mij het beste werkt. Er zitten vast 1 of 2 bij waar je wat mee kunt. Ik kan je alvast wel verraden dat de inspiratie in ieder geval niet komt als je achter je laptop zit 😁. Een voorwaarde voor creativiteit (of inspiratie, ideeen) is dat je je hoofd leeg hebt. Als je je gestresst voelt staat je lichaam in de bekende ‘fight or flight’ modus en produceert je lichaam veel adrenaline en cortisol. Dit is funest voor je creativiteit. Want: het rationele deel van je hersenen gaat ‘uit’, hierdoor gaat je brein uit van the worst case scenario en ga je negatief denken. In de oertijd was dat noodzakelijk als je moest vluchten voor een wild dier, maar nu maakt het je alleen maar onzeker. Zorgt die modus ervoor dat je een tunnelvisie creëert. Onze hersenen zoomen 100% in op het probleem wat voor ons ligt en kunnen nergens anders meer aan denken. Dus bye bye creativiteit en inspiratie. (klopt helemaal, dat heb ik wel gemerkt tijdens/na mijn verhuizing. Er kon niks meer bij in mijn hoofd.😨) ik na de verhuizing ⬇️ Hoe maak ik mijn hoofd leeg? 1. In bed Echt waar, de allerbeste ideeen krijg ik op de zondagochtend in bed. Iedereen slaapt dan nog en ik lig naar het plafond te staren (ik heb in bed alle wereldproblematiek in 5 minuten opgelost, echt waar). 2. Dobberend in bad Zonder telefoon of boek bij de hand, alleen maar in bad liggen. Heerlijk! 3. Wandelen met mijn hond. Ik moet wel alleen wandelen want alleen dan komen de ideeën als vanzelf op 4. Doelloos Krabbelen gewoon een beetje klooien met papier. Pak een stuk papier en een pen. Ik gebruik hiervoor zelf mijn 21 jaar oude vulpen (1e kadootje van de verkering) want die glijdt zo lekker over het papier. Wat ik doe is doelloos een soort golfjes tekenen. Continu hetzelfde. De ideeën poppen dan vanzelf op. Als bovenstaande mij geen of onvoldoende ideeën oplevert, dan kan ik altijd nog naar 5. Pinterest Dán laat ik me inspireren door de creativiteit van anderen. Ook niks mis mee. Ik word sowieso altijd blij van Pinterest. Als je kijkt naar bovenstaande tips, met uitzondering van de laatste, dan kun je alleen maar concluderen dat creativiteit en inspiratie uiteindelijk allemaal uit jezelf komt. Dat vind ik, in ieder geval, een geruststellende gedachte. Een andere tip (ja, ik blijf tips geven😊) : hou altijd pen & papier bij de hand om ideeën op te schrijven. Want een idee vliegt zo weer weg. Inspreken in je telefoon, het idee naar jezelf mailen of in je kalender zetten kan natuurlijk ook. In podcast aflevering 5 over de 5 golden rules voor social media. Had ik het o.a. over het plannen van content. Dat zei ik niet voor niks. Als je nl. onder druk moet creëren, sla je dicht. Ontzettend jammer. Dus, voordat je nieuwe posts, reels, of wat dan ook gaat maken: Ontspan, en de rest komt vanzelf. Echt waar. Misschien heb jij wel inspiratietips voor mij. Deel ze dan in de comments.Dat zou ik leuk vinden. Hé hallo, Vind je het tijd om eindelijk eens die social media voor je organisatie aan te pakken? Laat mij je helpen. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek Wil je me eerst beter leren kennen? Volg me dan op Instagram, Facebook, Pinterest of LinkedIn. of luister naar mijn podcast

  • Social media voor mijn bedrijf: waar begin ik?

    In 5 stappen naar een effectieve strategie voor Facebook, Instagram en LinkedIn Dit artikel is ook te beluisteren als podcast aflevering. Je bent voor jezelf begonnen: GEFELICITEERD! alleen dat al is een applausje waard. Je wilt de wereld laten dat je onderneming er is & dat 'you are ready to rumble'. De beste manier is natuurlijk: social media Maar waar, in die enorme zee van mogelijkheden: Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter (misschien denk je zelfs na over TikTok of YouTube), begin je in hemelsnaam? Ik kan me voorstellen dat je een paniekaanval voelt opkomen als je er alleen al aan denkt. Zéker als je andere ondernemers (lees: concurrenten) al zo lekker bezig ziet. Heb je last van dat laatste, luister dan naar aflevering 6 'het vergelijkingsmonster' die ik maakte met Judith de Jong van Qoers ) Hulp is onderweg Ik ben blij dat je nadenkt over HOE je social media wilt aanpakken. Veel ondernemers denken namelijk dat het aanmaken van een Facebook pagina en een LinkedIn account voldoende is. Verrassing: niks is minder waar. Oké, let op! Hieronder heb ik 5 basisstappen voor je opgeschreven om je te helpen met een social media strategie voor je bedrijf: Profileer Paarse koe Publiek Thema's Waarde En nu? Hoe start je op de verschillende socials? Voordat je begint met lukraak posten, volg je eerst deze stappen: Stap 1 - Profileer Bepaal hoe je je onderneming wilt neerzetten. Denk daarbij ook aan hoe je jezelf als ondernemer wilt profileren. Welke kernwaarden vind jij belangrijk? M.a.w. waar sta jij voor? Kies er minimaal 3 en max. 5. Stap 2 - Paarse koe n.b. de term Purple Cow komt uit het gelijknamige boek van Seth Godin. Bepaal het volgende: waarin onderscheidt je je? Waarin ben jij anders (en beter) dan anderen? Heb jij een andere benadering van de markt? Heb jij een bijzondere invalshoek? Heb jij een andere manier van service verlenen dan jouw concurrent? Schrijf dit op. "The key to success is to find a way to stand out - to be the purple cow in a field of monochrome Holsteins." - Seth Godin Stap 3 - Publiek Voor wie ben jij er? Wie wil jij aanspreken? Probeer dit zo gedetailleerd mogelijk op te schrijven. Het hoeft niet op het niveau van welk merk toiletpapier diegene gebruikt. Maar wel dat je weet met wie je online in gesprek gaat. Ik heb zelf een aantal mensen in mijn hoofd waar ik mijn content voor maak. Dat zijn mensen waarvan ik weet dat ik ze help met mijn kennis. En ik weet dat omdat ik met ze praat over social media voor hun business. Als je je ideale klant voor ogen hebt, dan is het maken van social media posts makkelijker. Stap 4 - Thema's Over welke thema’s wil je posten? Ik bedoel hiermee niet je producten of diensten maar thema's die gerelateerd zijn aan jóuw business. Kies max 5. thema's. Die thema's geven richting aan je strategie en zorgen voor focus. Bovendien ben je met die thema's consistent in je tijdlijn (feed). Als voorbeeld heb ik hieronder die van mij neergezet. Ik post over: Social media ontwikkelingen Canva Ondernemerschap Mindset Online communicatie Stap 5 - Waarde Schrijf op welke waarde jij aan anderen biedt. Wat hebben mensen er aan om jou te volgen? Waar help je ze mee? En hoe kun je jezelf daarmee profileren als expert? Een voorbeeld: je hebt een bedrijf in make-up masterclasses. In een make up masterclass leer je klanten om beter uit de verf te komen (sorry ik kon het niet laten :-) ). Ze leren hoe ze zichzelf mooier kunnen (op)maken. Daardoor krijgen ze meer zelfvertrouwen en voelen zich gelukkiger. Dát wordt dan het uitgangspunt van jouw social media aanpak. Een post met als onderwerp: 3 snelle tips voor een stralende oogopslag, is daar een voorbeeld van Dus Deze 5 stappen vormen de basis voor jouw social media aanpak. Daarna kijk je waar jouw publiek actief is. Instagram, Facebook, LinkedIn etc. En op die platformen ga jij je profileren. Overigens hoef je niet op alle platformen actief te zijn, maak hierin een weloverwegen keuze. Kijk ook naar wat bij jou past. Ik heb mijn focus bijvoorbeeld op Insta en LinkedIn. Twitter vind ik echt verschrikkelijk dus daar doe ik niks mee. Meer weten? Zakelijk social media kan nogal overweldigend voelen, zeker als je net begint. Je ziet door de bomen het bos niet meer. De kans is groot dat je daardoor niets meer doet en zo kansen laat liggen. Jammer. En niet nodig. Laat mij je helpen om jouw social media aanpak eenvoudig en effectief te maken. Neem contact op om -vrijblijvend- te kijken hoe ik kan helpen (en natuurlijk of we een klik hebben). Liever eerst op afstand kennismaken? Klik dan hier om naar de SocialSells podcast te gaan.

  • Top 3 social media fouten door ondernemers

    Toen ik net klaar was met de opleiding Internet Marketing werd ik door ondernemers gevraagd om hun social media-accounts te beheren. Natuurlijk greep ik die kans met beide handen aan, omdat ik wilde laten zien hoe goed ik was😉. Waar ik gaandeweg achter kwam, dat is dat veel ondernemers (ook grote organisaties) over het algemeen géén idee hebben hoe ze social media kunnen laten werken voor hun bedrijf. Dat komt o.a.dat zakelijk social media relatief nieuw is. Dus als je deze valkuilen herkent, je bent niet de enige. Waar zit het hem nu in dat de ene ondernemer social media wél effectief inzet voor zijn/haar business en de ander geen resultaten ziet? Ik heb ondertussen veel accounts geanalyseerd en daar behoorlijk veel informatie uitgehaald. Als ik de 3 belangrijkste fouten moet noemen die ondernemers maken met social media voor hun onderneming, dan zijn dit de valkuilen waar veel ondernemers inlopen: 3 door ondernemers meest gemaakte fouten op social media Zakelijk Social media op dezelfde manier gebruiken als privé social media Geen (strategisch) plan Zenden in plaats van verbinden 1. Zakelijk Social media op dezelfde manier gebruiken als privé social media De meesten van ons gebruiken social media al privé. De logische stap, als je een bedrijf hebt, is dan ook om een zakelijk account te nemen. Toch? Ja! So far so good. Maar dan.. Als jij je onderneming wilt profileren op social media dan is dat wat anders dan zo nu en dan die vakantiefoto’s delen, je avondje uit met vrienden of je nieuwe auto laten zien. Want dát is wat je op je privé account doet. Jouw zakelijke account is dé manier om jezelf en je bedrijf te profileren en te presenteren Gebaseerd op jouw missie en visie. Zodat jouw ideale (en potentiële) klant weet wie jij bent, wat je doet en waar je voor staat. Veel ondernemers gaan hier volledig aan voorbij. Ze zien social media for business als een extra taak op de to do-list. Waar ze bovendien geen tijd voor hebben. De oplossing is je te realiseren dat social media, als je het effectief inzet voor je bedrijf, zorgt voor meer en betere klanten. Social media verdient een serieuze aanpak net als inkoop, verkoop en administratie 2. Geen strategisch social media plan hebben Net als de rest van je onderneming, heb je ook voor je social media aanpak een plan nodig. Een strategie. Anders doe je maar wat. En dan verzand je dus in wat je kent vanuit je eigen prive account. Dan post je zo nu en dan wat, zonder achterliggend doel. Posten om het posten. Ad Hoc, zonder ziel en dat merkt je publiek.Je doet jezelf en je onderneming tekort. Want je krijgt minimale dan wel geen reacties van volgers. Deze manier kost jou onnodig tijd en het levert niks op. Zo jammer.Dan kun je beter iets anders gaan doen. En fout 3, die heb ik echt voor het laatst bewaard 3. Zenden in plaats van verbinden Dit gebeurd echt te weinig (oké bijna niet dus) en daar liggen zoveel kansen. Want wat wordt het meest vergeten door ondernemers? Nou wat denk je? Het basis idee van social media. Geen idee wat ik bedoel? Stel jezelf dan deze vraag: waarom heet social media eigenlijk, social media? Het heet dus niet voor niets SOCIAL media. Het gaat om verbinding. De connectie. Met je doelgroep. Huidige & aanstaande klanten. Er is geen betere manier om te verbinden met jouw doelgroep dan op social media. En verbinden, dat werkt 2 kanten op. En dan zie ik dus bedrijven en ondernemers posten op social media. Met een goeie video of foto’s en een goed verhaal. Daar wordt dan op gereageerd met likes en comments van enthousiaste mensen. (Lees: klanten of potentiële klanten) En de moeite die iemand neemt om een reactie te schrijven, wordt door het bedrijf of de ondernemer ‘beloond’ -als het al gebeurd- met een nietszeggende 👍like. Ik word daar dus heel boos van. Wat een gemiste kans is dat zeg! Dit gedrag kost je uiteindelijk klanten. Want dat kun je 1 x doen of 2 x en daarna denkt diegene (bewust of onbewust): je kunt me de kont kussen. Ik reageer niet meer op jouw posts want jij vindt mij blijkbaar niet belangrijk. We zijn allemaal mensen, en iemand die de moeite neemt om op jouw post te reageren vindt het fijn als hij/zij gezien wordt. Als jij daar op de juiste manier mee omgaat heeft dat een positief effect op jou en jouw onderneming. Dus aan je reputatie. En dát gaat je helpen om positief op te vallen in die zee van concurrenten. Goed, dus dit zijn de 3 meest gemaakte fouten: Zakelijk social media net zo gebruiken als prive social media Geen strategisch plan Zenden in plaats van verbinden Herken jij deze 3 valkuilen? Doe jij social media er ook 'even bij' voor je bedrijf of je werkgever’? Ik snap het, ik weet hoe het gaat in de praktijk. Het komt ook omdat we social media veel privé gebruiken. Dan vergeet je snel dat social media for business een andere benadering vraagt. Wil jij nu eindelijk social media voor je onderneming, eens goed aanpakken? App, mail of bel me dan voor een vrijblijvend gesprek. Klik hier voor mijn contactgegevens. Wil je me eerst beter leren kennen? Volg mij dan op Instagram, Facebook, Pinterest of LinkedIn. of luister naar mijn podcast

  • Instagram features die bijna niemand kent, deel 1

    Lekker scrollen op Insta. Een likeje (dit ziet er heel stom uit nu ik dit typ maar oké) hier, een commentje daar. Je weet hoe je moet posten, hoe Instagram stories en hashtags werken en je denkt dat je dat hele Insta-gebeuren rockt. Ja toch? Ja! Gebruik jij deze geweldig handige, Insta-life-changing mogelijkheden van Instagram al dan? Wat bedoel je? Doe jij bijvoorbeeld al slimme dingen met: De vertaalknop (tijdlijn & stories) De vertaalfunctie staat onderaan elke post die in een andere taal dan jouw eigen taal is geschreven. Als de taal wordt herkend door Insta wordt de tekst met 1 klik op de button vertaald. De vertaling is nog niet helemaal foutloos. Maar de strekking van de meeste tekst is duidelijk. Ik dacht dat iedereen deze vertaalfunctie kende maar de meeste mensen die ik vroeg hadden geen idee. Het lijkt een simpele functie en dat is het misschien ook. Maar denk je eens in hoeveel meer inspirerende accounts je kunt volgen nu je hun teksten kunt lezen. Of anderstalige accounts die jou juist gaan volgen. Cool toch? Allemaal kansen Hieronder kun je zien hoe het werkt op de tijdlijn. Ik heb een voorbeeld gebruikt van Villa Monti Verdi, zij schrijven in het engels. En ik weet wel dat wij allemaal engels spreken/lezen maar die vertaalfunctie werkt ook voor andere talen. Een klik op de button Vertaling weergeven en voilà de Nederlandse vertaling Nog interessanter is de nieuwe vertaalfunctie in stories. Hiervoor had ik geen idee wat iemand (ik volg veel scandinavische accounts, qua taal dus abacadabra voor mij) in zijn stories schreef. Nu kan dat dus wél. Yay! Dit maakt het leven zoveel makkelijker. Een voorbeeld: De voordelen Je kunt volstaan met schrijven in je eigen taal (je wilt niet weten hoeveel mensen hun post nog in het nederlands én het engels schrijven = dus niet nodig). Dat scheelt zóveel tijd. Je bereikt meer mensen omdat anderstaligen jouw teksten in hun eigen taal kunnen lezen Jij kunt zelf super interessante anderstalige accounts volgen en zo je netwerk én kennis uitbreiden. Let op De vertaalfunctie in stories werkt alleen bij tekst die je toevoegd via de tekstfunctie (zie roze arcering op onderstaande foto) en niet bij de tekst die je invoert bij bv. een poll. Deze blog wordt te lang om de andere |nstagram verborgen features te bespreken dus die vind je in mijn volgende blog: Instagram features die bijna niemand kent, deel 2 Welke geheime features van Instagram gebruik jij, die hier besproken moeten worden? Reageer hieronder of mail me op denise@socialsells.nl

  • Ben jij nog de baas van je Facebook bedrijfspagina?

    Zo gaat het meestal: je schrijft je in bij de KvK, maakt je bedrijfspagina aan op Facebook & klaar ben je! Toch? Klopt! Toch wil ik je waarschuwen voor wat ik kortgeleden zelf meemaakte. Vertel! Laatst wilde ik serieus aan de slag met mijn nieuwe Facebook bedrijfspagina (nou ja, nieuw. Ik had hem in maart '21 aangemaakt en nog niks mee gedaan maar dat terzijde). Ik was de instellingen aan het checken, kwam uit bij Paginarollen (daar is aangegeven wie de pagina beheert en/of redigeert) en schrok me dood! Echt? Wat is er gebeurd? Mijn pagina's (ik beheer nog een pagina) waren allebei overgenomen. 😨 Bij mijn SocialSells-pagina had een onbekend persoon/account mijn paginarol veranderd van Beheerder naar Medewerker. Er stonden andere namen bij als Beheerder. Bij het andere account zag ik ineens 2 onbekende namen staan die ook ineens "Beheerder" waren. Die laatste 2 namen kon ik verwijderen omdat ik zelf nog Beheerder was. Conclusie: mijn SocialSells account is overgenomen, gehackt of hoe je het ook wilt noemen. De namen van de personen/bedrijven waren Aziatisch en sommigen hadden een numerieke naam. Ze zijn niet te traceren. In eerste instantie heb ik dat via de standaard meldknop bij Facebook gemeld. Goed, en toen? Geen reactie van Facebook. Erger nog: na mijn melding kon ik ook niet meer in mijn eigen bedrijfspagina! 😨En nu? Ik ben nu bezig om de boel uit te zoeken bij Facebook en dat is al een project op zich. Evt. ontwikkelingen deel ik in deze post. En wat moet ík doen? Allereerst: check de Paginarollen van je bedrijfspagina. Paginarollen checken op Facebook doe je zo: 1. Ga naar je bedrijfspagina 2. De linker werkbalk scroll je naar beneden tot aan Instellingen 3. Klik op Instellingen 4. Klik op Paginarollen 5. Check of jij nog de Beheerder bent Ben je geen Beheerder meer en je hebt daar geen toestemming voor gegeven dan is jouw account overgenomen. Meld dat dan meteen aan Facebook Succes! Ik hoop dat bij jou alles goed staat (en blijft staan😉).

  • De dag dat ik stopte met mezelf klein te maken

    Veel vrouwen maken (en houden ) zichzelf onnodig klein. Waarom doen we dat toch? Ik was de koningin van het mezelf-klein-maken, totdat ik iets meemaakte waardoor ik besloot: het stopt hier & nu. Hieronder lees je mijn verhaal. Maar eerst: Wat bedoel ik met klein maken? Bij voorbeeld hoe je omgaat met complimenten ontvangen Complimenten geven is leuk. En belangrijk. Ik geef graag complimenten. Het geeft mij een goed gevoel en de ontvanger krijgt een boost in zijn/haar zelfvertrouwen. Win-win toch? Ja, dat zou je denken. In het echte leven gaat het -vaak- zo: Ik tegen mijn moeder: 'wat zie je er goed uit vandaag'. Mijn moeder: 'Ach ja, een kledder make-up er tegenaan en ik ben weer toonbaar. Hieronder zie ik er uit als een lijk'. En zij is niet de enige die zo reageert. Ik hoor het overal WAAROM?! Waarom doen we dit toch? Waar kunnen we niet omgaan met een compliment? Niemand heeft iets aan zo'n reactie. De gever niet en jij ook niet. Waarom is dit niet leuk voor de gever? Nou, dat zit zo: Als iemand jou een -welgemeend- compliment geeft. Dan is dat compliment een soort kado aan jou. Als jij dat compliment dan afkapt met een antwoord zoals hierboven, dan geef je het kado niet alleen terug, nee, dan SMIJT je het kado rechtstreeks terug in het gezicht van de gever. Leuk is anders..toch? Maar Denise, waarom heb ík er dan niks aan als ik zo reageer? Wanneer iemand jou een compliment geeft en je reageert zoals hierboven (of een variatie daarop), dan komt het compliment niet eens bij je binnen. Gewoon helemaal niet. Je reageert vanuit een Pavlov-reactie en je afweergeschut ('oh dit oude ding, was 5 euro in de wintersale') komt in actie. Gemiste kans: nu hebben jullie allebei niks Maar ik zou je dit natuurlijk niet vertellen als ik zelf niet -heel vaak- in deze valkuil ben getrapt. Totdat er een tipping point kwam, een omslagpunt. En ik besloot om mezelf niet langer klein te maken. Vertel! Oké,komt ie. Twee jaar geleden werd ik, als nieuwe voorzitter van de dorpsraad, samen met mijn voorganger, geinterviewd over de overdracht van het voorzitterschap. Even wat achtergrond info: Sinds november 2016 woonde ik in dat dorp (900 inwoners). Ik was dus een nieuweling (dat ben je hier, volgens sommigen, ongeveer de eerste 30 jaar), buitenstaander en dan ook nog eens met roots in Groningen ipv Twente. 😨 Niet de ideale uitgangspositie. Het artikel verscheen Ik verwachtte een kleine kennisgeving in de hoek van de pagina. Ik kreeg een behoorlijk lang artikel mét grote foto. De kop van het artikel: 'Nieuwe baas bruist van ambities' What the Hell! Ik schrok me dood. Want ik wist: een aantal mensen trekt dit absoluut niet. En ja hoor, diezelfde dag nog, kwam er van iemand een opmerking via Facebook. Het sarcasme droop eraf. Gaan we nog ergens naar toe met dit verhaal? Die opmerking was de hele dag in mijn hoofd aan het etteren. Diegene wist toch dat ik de kop van dat artikel niet zelf had bedacht? Waarom dan toch zo uithalen? Onbegrijpelijk. Anyway, 3 dagen later Met een goede vriendin en onze honden loop ik, in het buitengebied. We hadden dit voorval net besproken. En we waren nog steeds boos. Wie kom ik tegen? De Facebook-sarcast en haar buurvrouw. Die buurvrouw zegt: 'Mooi artikel in de krant, Denise. Super foto ook'. Ik voelde me ongemakkelijk (waarom eigenlijk?) en zeg dan: 'Man, man het was zó koud op die molen dus daarom sta ik er zo debiel op' What-the-hell! Nadat ik dat had gezegd, werd ik zó boos op mezelf (inwendig natuurlijk, niemand heeft iets gemerkt, denk ik): 'Waarom, in godsnaam, verneder ik mezelf zó in bijzijn van iemand die al een trap aan mij had uitgedeeld?' Die er van geniet om een k.t-opmerking te plaatsen op social media. Dát was het moment dat ik besloot: dit gaat mij niet meer gebeuren, het stopt hier en nu. Dus, even terug naar mijn uitleg over complimenten: Mijn advies aan jou: Neem complimenten als een kado in ontvangst. De volgende keer als je een compliment krijgt doe je dit: Je kijkt de gever in de ogen, je lacht en zegt: 'dank je wel, wat ontzettend aardig van je' En dan ga je weer over tot de orde van de dag. Jíj bent blij met het compliment en de gever is daar dan weer gelukkig mee. Dat is pas écht een win-win situatie. Ook in je business ben je er niet mee geholpen om jezelf klein te maken. Laat zien wie je bent en waar je voor staat. Je doet de wereld er een plezier mee. Maak jij jezelf ook onnodig klein of kun jij een compliment wél op waarde schatten? En, geef jij jezelf wel eens een compliment? Laat het me weten in de comments. Ik ben benieuwd naar jouw ideeen.

bottom of page