top of page

Search Results

19 items gevonden voor ""

  • Verkoopangst? Dit is de oplossing

    Vandaag wil ik met je praten over sales oftewel verkopen. En waarom? Omdat ik weet dat veel startende ondernemers, vooral vrouwen, worstelen met het idee van verkopen. Het woord zelf roept vaak het gevoel op van opdringerigheid, mensen iets aansmeren en, laten we eerlijk zijn, zo wil je niet zijn. Ik niet in ieder geval. Tegelijkertijd, als ondernemer moet er geld verdiend worden en dat gebeurt niet vanzelf dus moet je -hoe dan ook- je diensten of producten verkopen. En de een is daar beter in dan de ander. En dat is prima. Even terug naar het verleden: tante Denise vertelt Terug naar november 1999, ik was net begonnen bij KPN Mobile, als Verloper Mobiele Telefonie (oud-KPNers zullen de term VMT ongetwijfeld herkennen😉) en ik wist niets van verkopen. Daarvoor was ik office manager bij een transportbedrijf, dus je kunt je voorstellen dat ik behoorlijk overweldigd was (oké, ik was volledig in paniek). "Oh mijn god, nu moet ik bedrijven van alles gaan aansmeren. Dat kan ik nooit. Waar ben ik nu weer aan begonnen?" Pure verkoopangst, echt waar En ik weet dat veel van jullie diezelfde soort gedachtes hebben of hadden. Die innerlijke stem die zegt: "Ik ben geen (gladde) verkoper, ik ben niet commercieel. Ik wil niet dat mensen denken dat ik ze iets aansmeer." En ik begrijp dat volledig, want ik was precies zo. De Eye-Opener: van 'Ik' naar 'De Klant' Tijdens de intensieve salestrainingsmaand in Kijkduin, leerde ik iets dat mijn hele idee over verkopen radicaal veranderde. En dat was dit: in sales draait het niet om mij als persoon. Het draait om de klant. Het was een shift in mijn mindset, en ook een enorme opluchting. Verkopen betekende dus niet dat ik mijn integriteit moest opofferen. Vooral niet zelfs. Je hoeft je dienst of product niet bij de ander 'door de strot de duwen'.Het draait allemaal om de klant helpen met zijn of haar uitdagingen (of problemen😉). Van verkoopangst naar oplossing Mijn grootste inzicht kwam toen ik besefte dat mijn dienst niet slechts een product was; het was een oplossing. Een middel om anderen te helpen hun doelen te bereiken. En dat, lieve lezer, veranderde alles voor mij. Eindelijk had ik dé oplossing voor mijn verkoopangst. Het was alsof er een last van mijn schouders viel. Jouw dienst voegt waarde toe Of je nu een kapsalon hebt, lifestyle coach bent of een accountantskantoor hebt, het principe blijft hetzelfde. Jouw dienst of product voegt waarde toe aan het leven van jouw klant. Denk aan dat ene product waar je zelf blij van wordt. Ik heb dat dus met de Shaktimat (geen reclame), niet goedkoop maar wat heb ik een plezier van dat ding. Laat die 'verkoopangst' los. Dit is de oplossing Dus, lieve ondernemer, laat die angst om 'te commercieel' te zijn los. Jij en jouw producten/diensten zijn er om anderen te helpen. Jij bent er om waarde toe te voegen aan het leven van jouw (aanstaande) klant. En ja, het is heel normaal dat er aan die toegevoegde waarde een prijskaartje hangt. En ja, het is heel normaal dat er aan die toegevoegde waarde een prijskaartje hangt. Je hoeft niet die gladde verkoper te zijn waar je een hekel aan hebt. Er is een stijl van verkopen die bij jou past, bij jouw waarden en bij hoe jij wilt helpen. Helpen in plaats van verkopen = jouw kracht Conclusie: neem afscheid van het idee dat je móet verkopen; in plaats daarvan omarm je het idee dat je klanten helpt. Tip : Schrijf op wat jouw product of dienst toevoegt aan het leven van jouw doelgroep. Dat is een mooie bewustwording én een reminder voor als je een terugval hebt :-) Kom je daar niet helemaal uit? Stuur mij gerust een mailtje op denise@socialsells.nl. Mindset van Angst naar Zelfvertrouwen Dus vanaf nu verschuif je mindset van angst voor commercie naar de mindset van waardevolle hulp. Jij hebt iets geweldigs te bieden. Ze staan te springen om jouw oplossing, product of dienst. Mijn naam is Denise Stadman en met SocialSells help ik ondernemers om beter te worden in social media zodat ze meer en betere klanten krijgen. Wil je de (online) communicatie strategie van je onderneming optimaliseren, heb je sparringpartner nodig voor je social media aanpak of zoek je een social media training? Neem -vrijblijvend- contact op voor meer informatie. Ik spreek je graag,

  • 'Ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media'

    Weet je welke vraag ik het meest krijg van (startende) ondernemers? 'Hoe vaak moet ik posten op social media?' En meteen daarna komt 'want ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media'. Herken jij die vraag? Ik snap de vraag en ook de angst om 'teveel' aanwezig te zijn op de socials. In dit artikel leg ik je uit waarom die angst onterecht is. Allereerst heb je te maken met het algoritme Wat is een algoritme? Niet meer dan een set regels die social media platforms gebruiken die bepalen wat elke specifieke gebruiker te zien krijgt. Maatwerk dus. Jij krijgt precies te zien wat jij leuk of interessant vindt. Hou je -zoals ik- van hondenvideo's dan krijg je veel hondenvideo's in je tijdlijn. En omdat iedereen weer iets anders leuk vindt, zien zij weer andere content in hun tijdlijn. Waarom gebruiken de socials een algoritme? Om jou de ultieme gebruikerservaring te geven, zodat je langer blijft 'hangen'. Hoe werkt een algoritme? Waar kijkt dat algoritme naar? Heel simpel: alles wat jij doet op dat specifieke social media platform. Likes, reacties, wat je deelt, opslaat, en vooral hoe lang je 'blijft hangen' bij een bericht. Om een video te bekijken of om een tekst te lezen. Leuk om te weten: de tijd dat je 'blijft hangen' wordt 'dwelltime' genoemd. Even terug naar die vraag: 'Hoe vaak moet ik posten?' en de opmerking 'Ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media als ik te vaak voorbij kom in de tijdlijn'. Mijn advies: laat die gedachte(n) los De Social Media tijdlijn (oftewel social media feed) = Geen Mailbox! Om je gerust te stellen: een tijdlijn is geen chronologische lijst zoals je mailbox, waarin ongelezen berichten staan te wachten tot dat je ze opent. De tijdlijn is continu in beweging. En omdat de algoritmes bepalen wat gebruikers (dus ook jouw volgers) zien, krijgt niet iedereen jouw posts in zijn/haar tijdlijn. En bovendien is niet iedereen de hele dag op social media bezig. Relax, jouw volgers zien niet al jouw berichten. Posten = Zichtbaarheid Waarom gebruik jij social media voor je bedrijf? Ik ga ervan uit dat je social media inzet om zichtbaar te zijn zodat (potentiële) klanten jou leren kennen. En jouw producten en diensten willen afnemen zodat je meer verkoopt. Het is heel eenvoudig: hoe meer je post, hoe meer je opvalt. Eens per week? No way! Dat bericht verdwijnt in de digitale chaos. Zonde van de tijd. Zorg er voor dat je minimaal 3 à 4 keer per post, ideaal is 5 - 7 keer per week. Wees consistent. Maarrrrr.... Volgers Willen Waarde Bang voor een overkill aan posts zodat 'iedereen' denkt 'heb je haar (of hem) weer'? Laat dat los. Als mensen al denken "daar heb je haar weer," komt dat waarschijnlijk door de kwaliteit van je posts. Denk hieraan voor je social media strategie: mensen zitten op social media om vermaakt en geraakt te worden. Niet om reclameachtige berichten te zien, naast alle gesponsorde links en advertenties die ze al van het kanaal zelf voorbij zien komen. Een voorbeeld: stel je hebt een kapsalon, en je deelt alleen maar foto's van de shampoos die je in de aanbieding hebt. Ja, dát gaat irriteren. Dat komt omdat het geen waarde toevoegt voor je volgers. Hoe pak je het dan wél aan? Zakelijk social media is serious business en zou voor elke ondernemer (ja, ook voor jou😉) een vast onderdeel moeten zijn van de marketingstrategie. Hoe zorg je er voor dat je wél berichten plaatst die worden gewaardeerd (en jou meer klanten en omzet opleveren)? 1. Verplaats je in de klant Denk als je volger. Wat vinden ze interessant? Bewaak je identiteit maar geef ze waardevolle content, geen 'advertenties'. Wat levert jouw post ze op? Is het grappig? Leren ze iets? Is het ontroerend? Is het herkenbaar? 2. Bied Kwaliteit Jouw posts (foto's dan wel video's) hoeven niet super gelikt en fancy te zijn. Juist niet, mensen houden van echte mensen. Leer je volgers iets, help ze. Bijvoorbeeld: als je een kapsalon hebt, deel eens reel waarin je laat zien hoe je eenvoudig lang haar opsteekt voor een feestje. 3. Zorg voor interactie Stel vragen, vraag om likes, suggereer om posts op te slaan. Maak het een tweerichtingsgesprek met je volgers. Mensen willen gezien worden. 4. Wees Sociaal Social media is geen eenrichtingsverkeer. Het heet niet voor niets sociale media. Reageer op ook andere accounts, wees betrokken en reageer altijd op comments onder jouw posts. Je krijgt er relevante volgers voor terug. Social Media berichten horen te inspireren, niet te irriteren Na het lezen van dit artikel is de angst 'Ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media' hopelijk verdwenen. Onthoud dit: zie zakelijk social media als een kans om waarde toe te voegen aan het leven van je volgers. En wat is er mooier dan dat? Post met consistentie, bied waardevolle inhoud, wees actief en sociaal. 'Ik wil niet dat mensen mij zat worden op social media' ps. Heb je iets gehad aan dit artikel en/of ken je iemand die dit ook interessant vindt? Stuur 'm dan door of pin dit artikel op Pinterest. Dan help je mij ook aan een betere online zichtbaarheid. Dank je wel alvast, Mijn naam is Denise Stadman en met SocialSells help ik ondernemers om beter te worden in social media zodat ze meer en betere klanten krijgen. Wil je de (online) communicatie strategie van je onderneming optimaliseren, zoek je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of zoek je een social media training? Neem -vrijblijvend- contact op voor meer informatie. Ik spreek je graag,

  • Social SEO: gebruik deze eenvoudige tips om beter gevonden te worden op social media

    Laten we het vandaag hebben over een belangrijke ontwikkeling op het gebied van social media: Social Search (ook wel Social SEO genoemd) Wat is social search? Social search is niet meer dan het gebruik van social media als zoekmachine. Je hebt het vast gemerkt: het gebruik van social media is de laatste jaren veranderd. We zijn het niet alleen méér gaan gebruiken, we zijn het ook ánders gaan gebruiken. Van het delen van vakantiefoto's (en, wees eerlijk: het stalken van je ex) tot het vergelijken van prijzen en het zoeken naar product reviews; social media zijn nu meer dan ooit een portal voor informatie en oriëntatie op aankopen. Trend in social media gebruik: Voordat we de diepte in duiken, eerst dit: wist je dat Nederlanders gemiddeld 114 minuten per dag besteden aan platforms zoals Facebook, Instagram en YouTube? Bovendien zijn we gemiddeld meer social media platforms gaan gebruiken namelijk gemiddeld 4,4 social media kanalen per persoon. Deze trend valt niet meer te negeren. Social media spelen een grotere rol in ons leven dan we ons soms realiseren (en willen toegeven😉). Cijfers spreken boekdelen Eerst de keiharde cijfers: Nederland telt 9,9 miljoen Facebook-gebruikers en 7,8 miljoen Instagram-gebruikers. Instagram groeide dit jaar met 1,1 miljoen gebruikers en dat maakt het het snelst groeiende platform. Het totale aantal social media-gebruikers in Nederland overstijgt de 14,1 miljoen. Neem even een moment om dit op je in te laten werken: Bovenstaande betekent dat jouw (aanstaande) klanten zich bevinden op social media en ze zijn op zoek naar jou! Socials worden dus meer en meer gebruikt om onderzoek te doen naar bedrijven en producten/diensten. Dat biedt kansen, lieve lezer, veel kansen. Ook voor jou. Dit is het moment om serieus met social media voor jouw bedrijf aan de slag te gaan. Hieronder deel ik tips & tricks om jou te helpen om beter gevonden te worden op social media. Social SEO (social search): Tips & Tricks om beter gevonden te worden op social media Nu je overtuigd bent van de impact van social media, laten we bespreken hoe je jouw bedrijf beter vindbaar maakt. Social SEO, ook bekend als Social Search, wordt niet altijd optimaal benut door ondernemers. Elk platform heeft natuurlijk zijn eigen algoritme maar de Social SEO: tips en tricks hieronder kun je voor zowel Facebook, Instagram als Youtube gebruiken. 1. Doe goed zoekwoordenonderzoek Denk vanuit je klant: begrijp de termen en woorden die jouw doelgroep gebruikt en gebruik die in de teksten bij je social media-posts Richt je zoekstrategie op de intentie van je doelgroep Social SEO: Tips en tricks 2. Hou je profiel (bio) actueel Zorg voor een compacte, up-to-date bio met relevante zoekwoorden Voeg relevante & branded hashtags* toe. Relevant is in dit geval dat ze passen bij jouw bedrijf. Bijvoorbeeld: een hoveniersbedrijf gebruikt niet #workhardplayhard in zijn post, maar bijvoorbeeld #groenevingers of #tuinonderhoud. 3. Gebruik Effectieve Hashtags: Gebruik branded hashtags in je posts specifiek voor jouw bedrijf of project. Gebruik niche-specifieke hashtags in de tekst bij je posts* 4. Ondertitel je video's: En vul altijd, als die mogelijkheid er is, de alt-tekst in. 5. Hou het gesprek gaande: Wees interactief met polls, vragen en reels op platforms zoals Instagram Reageer actief op de reacties onder je posts (i.e. comments) Reageer ook actief op posts van anderen 6. Monitor en leer: Analyseer wekelijks statistieken om je bereik te bekijken Pas je strategie aan op basis van wat wel of niet goed werkt Hoe nu verder? Dus, dit is het moment om jouw socials te optimaliseren, je zichtbaarheid te vergroten en social media voor jouw bedrijf te laten werken. Gebruik je gezonde verstand (social media gaat om het opbouwen van relaties) en pas mijn tips toe. Veel succes gewenst, op naar meer succes met jouw onderneming Social SEO: Tips en tricks *Branded hashtag = Hashtag (#) + jouw bedrijfsnaam zoals in mijn geval #socialsells of #denisestadman. Het kan ook een slogan zijn zoals bijvoorbeeld #justdoit voor Nike * Niche specifieke hashtag = Hashtag (#) die hoort bij vakgebied of onderwerp waar je over post. Bijvoorbeeld: een niche is simpelweg een specifiek onderwerp waarop je je richt met je blog of post. Bijvoorbeeld: je hebt een dierenwinkel. Je maakt een post over hondenbrokken, dan is de niche-specifieke hashtag: #hondenvoer of #hondenbrokken Mijn naam is Denise Stadman en met SocialSells help ik ondernemers om beter te worden in social media zodat ze meer en betere klanten krijgen. Wil je de (online) communicatie strategie van je onderneming optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media trainer? Neem -vrijblijvend- contact op voor meer informatie.

  • Hou het simpel: weg met formele taal op websites en sociale media

    "O schat, ik heb toch zo'n zin in een lekkernij, welke daar op het aanrecht ligt. Dan pak ik tevens een versnapering voor jou, indien jij dit ook wenst". Wie praat er zo? Nou, ik niet. En jij vast ook niet. Toch zie ik die woorden (te)veel op websites, op sociale media en in nieuwsbrieven Jammer! Woorden als tevens, indien, lekkernij, versnapering, wensen of het gebruik van het woord welke als betrekkelijk voornaamwoord (bv. de woonkamer welke grenst aan de tuin). Waarom zo ingewikkeld doen? Ik begrijp dat niet. Het doel van communicatie (online én offline) is bedoeld om contact te maken met je publiek, toch? Tenminste, dat zou het moeten zijn. Dat lukt dus niet met formele taal. 3 redenen om te stoppen met formeel taalgebruik 1. Lastig te begrijpen Door het gebruik van plechtige woorden wordt je boodschap veel moeilijker te begrijpen. Veel van die woorden, zoals indien of tevens zijn ouderwets en maken het onnodig ingewikkeld voor veel lezers. Als jij een belangrijke boodschap wilt overbrengen en iemand snapt niet meteen wat je bedoelt, dan zit er vertraging het overbrengen van die boodschap. En je weet, online kan de lezer zich maar kort concentreren. Dus die haakt af. Een gemiste kans. Eenvoudig taalgebruik en korte zinnen zijn voorwaarden om je boodschap helder over te brengen. 2. Afstandelijk Met gewichtig taalgebruik creëer je afstand. Als je moeilijke woorden gebruikt, creëer je afstand tussen jou en je lezer. En dat wil je niet. Je wil juíst een band opbouwen met die lezer. Je wilt dat hij/zij jouw vriend wordt. Zó'n fijne vriendschap dat hij/zij klant bij je wordt. En die band bouw je niet op met afstandelijke taal. Want zo praat je niet met vrienden. 3. Lekker belangrijk En als derde, formeel taalgebruik maakt je minder geloofwaardig. Wat wil je verbergen met dat interessante gedoe? Wil je jezelf beter voordoen dan je eigenlijk bent? Dat heb jij helemaal niet nodig! Mensen willen duidelijke taal, weten waar ze aan toe zijn. Simpeler wordt het niet. Dus, stop met formeel taalgebruik. Kies voor heldere en duidelijke taal om je boodschap over te brengen. Online en offline. En dat geldt trouwens ook, en misschien wel speciaal, voor overheidsinstanties. Hou het simpel. Stop met vaktaal en gebruik eenvoudig te begrijpen woorden in je communicatie met je burgers. Je wilt toch dat de lezer, jouw aanstaande klant, van jouw teksten begrijpt wat je wilt zeggen? Nou dan! Want als we elkaar beter begrijpen, kunnen we effectiever communiceren en eerder onze doelen bereiken. Voorbeelden Ik heb een aantal voorbeelden van formele woorden op een rijtje gezet met daarachter de eenvoudige variant ervan. Die kun je dan gebruiken voor je eigen teksten. Klik hieronder om de lijst te downloaden. Ten slotte, hou het simpel: weg met formele taal Dus, lieve lezer: check je website, je socials, je nieuwsbrief op het gebruik van formele woorden. En vervang die door eenvoudig te begrijpen woorden. Hou het simpel: weg met formele taal op jouw website en sociale media Dat maakt het zoveel makkelijker voor de lezer. Vanaf nu kies je in je communicatie, socials, nieuwsbrieven, advertenties etc. voor eenvoud. Gebruik taal die verbindt, die raakt en die begrepen wordt. Heb je daar hulp bij nodig? Huur mij in. Ik help je graag verder. Wil je de (online) communicatie strategie van je onderneming optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media trainer? Huur mij in. Neem -vrijblijvend- contact op voor meer informatie.

  • Eenvoudig consistent posten op social media - hoe doe je dat?

    Als ondernemer is de wereld van social media een onmisbaar instrument om meer en betere klanten aan te trekken. Dat weet jij en dat weet ik. En waarom slaan veel ondernemers & organisaties de plank dan toch mis als het op social media aankomt? Een van de redenen is dit: gebrek aan consistentie. Af en toe iets posten levert niks op en kost onnodig tijd. Succes op social media komt o.a. voort uit consistentie. Consistentie in je posts en consistentie in je aanwezigheid. Vergelijk het met het opbouwen van een real-life relatie. Dat kost tijd, energie en aandacht. Datzelfde geldt ook voor het opbouwen van een virtuele relatie opbouwen met je (toekomstige) klanten. Oké, nog een voorbeeld: als je wilt afvallen kan dat alleen door élke dag gezond te eten en te bewegen, niet alleen op maandag. In dit artikel ga ik je niet alleen overtuigen van het belang van consistentie, ik geef je ook 3 praktische tips om eenvoudig en effectief consistent te posten op social media. Maar eerst: Waarom is consistent posten op Social Media cruciaal? Know-like-trust factor vergroten Consistentie laat zien dat je betrouwbaar bent en toegewijd aan je publiek. Wanneer mensen regelmatig jouw -waardevolle- content, groeit het vertrouwen en versterk je je geloofwaardigheid. Merkherkenning Door consistent te zijn in je berichten, kleuren, stijl en toon, bouw je een herkenbaar merk op. Dit maakt het gemakkelijker voor volgers om jouw content in een oogopslag te herkennen. Engagement stimuleren Regelmatig posten houdt je publiek betrokken. Hoe meer je plaatst, hoe meer kansen er zijn voor interactie en betrokkenheid van je volgers. Algoritme-vriendelijk Social media algoritmes waarderen consistente activiteit. Regelmatig posten helpt je om meer mensen te bereiken en je zichtbaarheid te vergroten. Oké, je snapt nu dat je regelmatig moet posten op de socials. Maar je hebt het al zo druk dus hoe ga je dat fixen? Do not worry, hier zijn: 3 Tips om eenvoudig consistent te posten op Social Media 1. Batch je content Maak veel posts ineens dus. Als het goed is heb je het nodige voorbereidende werk al gedaan (als je nu denkt ‘waar heeft die vrouw het over', lees dan eerst mijn artikel 'social media voor mijn bedrijf - waar begin ik' (leestijd 3 min). Op basis van die gegevens bedenk je de content (tekst, foto/video etc.). En je maakt voor een aantal weken posts. Plan een dag (of 2) alleen hiervoor. Zonder afleiding van mail, telefoon of andere stoorzenders. Moet jij eens kijken hoe creatief je wordt. Bonustip: maak een vaste indeling per week, bijvoorbeeld: maandag - behind the scenes foto's, dinsdag een reel, woensdag een tip etc. Inspiratietip: heb je echt geen idee waar je over moet posten? Huur mij in om je een ochtend/middag te helpen. Of vraag ChatGPT om hulp, 2. Gebruik Planningstools Er zijn betaalde social media-planningstools beschikbaar, zoals Hootsuite, Buffer en Later. Met deze tools plan je je posts vooruit, zodat je niet elke dag handmatig hoeft te posten. Dat bespaart tijd en maakt consistentie eenvoudiger. Meta heeft ook een eigen planningstool voor Facebook en Instagram: Business Suite. Je kunt daarin een maand vooruit plannen. Zorg er voor dat jouw Instagram en Facebook pagina gekoppeld zijn, dan kun je tegelijkertijd op beide kanalen posten. Op LinkedIn kun je ook je content plannen, 3. Deel Microcontent Je hoeft geen uitgebreide berichten te schrijven om succesvol te zijn. Microcontent, zoals korte tips, quotes, en achter-de-schermen foto's, zijn net zo effectief. Deze snelle stukjes content zijn gemakkelijker te creëren en te posten, waardoor het eenvoudiger wordt om consistent te blijven. Dus: Consistentie is voor ondernemers een belangrijke sleutel tot succes op social media. Door betrouwbaar te zijn, merkherkenning op te bouwen, engagement te stimuleren en algoritme-vriendelijk te zijn, trek je meer en betere klanten aan. Batch je content, gebruik planningstools en deel microcontent. Zo post je consistent zonder stress. Oh ja, en laat je perfectionisme los 😉. Wil je de (online) communicatie strategie van je onderneming optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media trainer? Huur mij in. Neem -vrijblijvend- contact op voor meer informatie.

  • Social media angst - 7 tips voor meer online zelfvertrouwen

    Allereerst: wat is social media angst (of zichtbaarheidsangst)? Social media angst is de angst om zichtbaar te zijn op social media. Een tijdje geleden stelde ik op Instagram en Facebook de vraag: “Hoe vind je het om jezelf online te laten zien. Vind je dat eng of juist niet” Social media angst Deze vraag maakte nogal wat los. Want veel volgers reageerden. Wat me opviel was dat iedereen die ik over dit onderwerp sprak, een ander beeld had bij zichtbaarheid op sociale media. Voor de een ging het over ‘live’ gaan op Insta en voor de ander ging het over Instagrammers die -teveel- selfies plaatsen en de huidige influencer-cultuur. Veel meningen dus. En ook veel aannames. Maar waar het vooral over ging was dit: Niemand zit op mij (en mijn hoofd) te wachten Ik ben toch geen influencer? Ik ben daar te oud/lelijk/dik/dom voor Ik durf het niet Ik weet niet hoe het werkt Mensen (familie/vrienden/buren/collega's) gaan me uitlachen Alles wat hierboven staat is gebaseerd op angst. Dit soort gedachten werken verlammend. En ik weet precies hoe het voelt. Ook ik liet de angst regeren en kwam dus niet verder. Maar genoeg over mij. Laten we bij de basis beginnen: Waarom is zichtbaarheid zo belangrijk? Allereerst: Mensen kopen van mensen, niet van websites. Mensen zijn visueel ingesteld. 30% van ons brein wordt in beslag genomen door onze ogen. En ons brein houdt van gezicht. Een voorbeeld Een baby kijkt al 24 uur na zijn geboorte liever naar gezichten. Die voorkeur wordt sterker als we ouder worden omdat we een schat aan informatie uit gezichten halen. Volgens sommige psychologen geeft een gezicht meer informatie dan gesproken taal. Dus als je een connectie wilt maken met jouw publiek zorg er voor dat ze je gezicht zien. Zo simpel is het. Mensen kopen van mensen Dus als jij (meer) klanten wilt zul je zichtbaar(der) moeten zijn en contact moeten maken met je publiek. Het is volkomen normaal dat je dat eng vindt. Je stapt namelijk uit je comfortzone en dat is spannend. Zichtbaarheid op social media Social media is een tool om een (virtuele) relatie op te bouwen met je publiek en daarmee potentiële klanten. Een relatie opbouwen kost tijd. Ook op social media. Die relatie bouw je het best op als je actief aanwezig bent en jezelf laat zien. Net als bij een gewone vriendschap. Zichtbaarheid betekent niet per se dat je elke dag met je hoofd op Instagram, Facebook of TikTok moet verschijnen. Gênante dansjes doen omdat een ander dat doet is ook niet nodig. Ik heb 7 tips voor je die jou meer online zelfvertrouwen geven: 7 tips voor meer online zelfvertrouwen - overwin je social media angst 1. Zie social media als een kans om verbinding te maken. Om jouw boodschap/visie over te brengen aan een groep die je zonder sociale media nooit zou bereiken. De wereld ligt aan je voeten. 2. Laat perfectionisme los: mensen willen echte mensen zien, incl. imperfecties in een zee van 'perfecte' copycat influencers die de schone schijn ophouden, heeft de wereld behoefte aan ECHTE mensen. Aan jou dus. 3. Kies wat bij jou past: wil jij ongemakkelijke dansjes doen op TikTok? Prima! Past een reel met een voice-over beter bij je? Go for it! Alleen foto's delen? Ook goed. Als je maar in beweging komt. 4. Batch je posts Reserveer 2 - 3 dagen in je agenda Maak voldoende posts voor de komende maanden Plan ze in via Meta Business Suite (of een andere planningstool) En daarna niet meer over nadenken De focus is dan van de post af en kun je weer verder met wat je leuk vindt. 5. Focus op de boodschap die je wilt verspreiden en niet op hoe je eruit ziet/hoe oud je bent. 6. Stop met vergelijken: jij maakt het verschil. Er is niemand zoals jij. En dat is wat het publiek (volgers/klanten) wil zien. Wel zo relaxed en uiteindelijk het meest effectief. Want niemand zit op een kopie van iemand anders te wachten. 7. DOE het: zet die saboterende stem uit en ga aan de slag. Alleen door te doen verdwijnt het ongemak en word je beter in het zichtbaar zijn. Hoe nu verder? Ik weet dat zichtbaar zijn op social media allerlei gevoelens oproept zoals angst, schaamte en stress. Maar dat zijn signalen dat je aan het groeien bent. Die gevoelens verdwijnen zodra je je eerste post mét foto of video (of misschien maak je wel een reel 😊 ) het wereldwijde web in hebt geslingerd. Geloof me. Ook jij kunt dit. Ik hoop echt dat je door deze 7 tips meer online zelfvertrouwen hebt gekregen zodat je jouw zichtbaarheid op sociale media een boost kunt geven. Ken je iemand die deze tips ook kan gebruiken, stuur dit artikel dan door naar hem of haar. En wil je begeleiding in jouw eigen zakelijke social media aanpak: mail me vrijblijvend om te kijken waar ik je mee kan helpen. Wil je de (online) communicatie strategie van je onderneming optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media trainer? Huur mij in. Neem contact op voor meer informatie.

  • Gefeliciteerd! Jij hebt haters

    Bang voor negatieve reacties? Dan is dit artikel voor jou Hoezo, 'gefeliciteerd! Jij hebt haters'? Gefeliciteerd! Jij hebt haters. Wat dacht jij toen je de titel las? Dacht je, 'yay ik heb haters'? Of dacht je, sh.t, ik heb haters. Denk jij bij alles wat je doet (of wilt doen) aan wat anderen ervan vinden? Ik was zo iemand. Bij elk zakelijk idee dat ik had) dacht ik: 'oh, vriendin X vindt vast dat en dat', 'oh dit kan ik niet want ik ben te oud (of te lelijk, te dom of te laat)', 'wie denk ik wel niet wie ik ben om Y te willen doen'. En ga zo maar door. Echt inspirerend en positief, daar knapt een mens van op😉 . Je snapt het al. Ik luisterde naar die gedachten en deed (en probeerde ook) niks nieuws. Gewoon blijven doen wat je altijd deed, Denise. Want stel je voor dat iemand iets van je vindt of dat je iets verkeerd doet. Dat kan écht niet. De angst voor haters, negatieve reacties, uitgelachen worden etc. zorgde er voor dat ik niet verder kwam. Dat ging steeds als volgt: ik wilde iets nieuws proberen (podcast beginnen, ondernemen), solliciteren naar een nieuwe baan o.i.d.) ik had er over nagedacht en ik wist precies wat ik moest doen tegen de tijd ik daadwerkelijk in actie kwam, ging mijn lichaam in een soort lock-down: extreem moe, hoofdpijn, spierpijn en/of hartkloppingen. vervolgens bedacht ik een reden (excuus dus) waarom ik er mee stopte. lichamelijke reacties verdwenen als sneeuw voor de zon. Herkenbaar? Hierdoor zette ik mezelf steeds weer in de pauzestand. Eerst zag ik dat niet. Ik vond mezelf alleen een sukkel die niet verder kwam. Totdat ik het patroon ontdekte. Het bleek de stem van mijn onderbewustzijn, mijn comfortzone, die sprak bij elke nieuwe stap: 'doe maar niet Denise, dit kennen we niet dus dat is gevaarlijk. Stop er maar mee'. Hallo, extreme vermoeidheid, hoofdpijn, spierpijn en hartkloppingen. En opeens was ik er klaar mee. Met mezelf, met die stem en met niet verder komen. En opeens was ik er klaar mee. Met mezelf, met die stem en met niet verder komen. Dan vinden mensen mensen maar wat. Het zij zo. Dus als jij ook bang bent voor haters/negativiteit/mening van anderen waardoor je niet verder komt, lees dan verder: 1. Haters? Nou en? Iedereen die zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt (ondernemers, politici, journalisten en tegenwoordig iedereen die een mening heeft) en ook (online) zichtbaar is, krijgt te maken met haat en negativiteit van anderen. En dat is niet leuk. Het komt hard aan als jij iets doet met de beste intenties en anderen vinden het nodig om met k.t-reacties te komen. Bekijk het eens zo: jij maakt blijkbaar iets los bij mensen. En dat is nou net de bedoeling. Je wilt het verschil maken. Dat er ook mensen zijn die dat niet zo tof vinden: nou en? Niet iedereen hoeft jou leuk te vinden. Jij vind ook niet alles wat anderen doen geweldig toch? En je vind al helemaal niet iedereen leuk (ik in ieder geval niet). 2. Je bent in goed gezelschap Jij valt op. Goed zo! Daar hoort ook negativiteit van anderen bij. Dat is een feit. Gelukkig ben je in goed gezelschap. Want alle groten der aarde hebben te maken met haters. Alle sterren, alle mensen die impact maken, krijgen te maken met haters. Dat hoort er bij. Zelfs genieën als Prince, George Michael, Vincent van Gogh etc. Jij bepaalt zelf of je jezelf klein houdt om haters tevreden te stellen. 3. Zit jij aan het stuur of bepaalt een ander jouw reis? Ik hoop dat jij zelf de koers wilt bepalen van jouw leven. Je bepaalt zelf of je jezelf klein houdt om haters tevreden te stellen of dat je je eigen pad volgt. Een keertje toegeven aan die onzin, tuurlijk, dat kan (iedereen heeft wel eens een zwak moment). Maar op enig moment gaat zich dat toch wreken. Dus doe dat gewoon niet. Geef een ander niet die macht en kies voor je eigen pad. 4. Heb meelij Mensen die goed in hun vel zitten, zullen nooit, maar dan ook nooit een haat-reactie plaatsen. Op een ander staan om daardoor zelf groter te lijken, is iets wat alleen hele gefrustreerde (boze, verdrietige) mensen doen. En dat is heel zielig. Nog erger: elke keer dat ze zo'n sh.t-comment schrijven, vergiftigen ze zichzelf een beetje. En dat is al erg genoeg 😉. Medelijden is hier op zijn plaats, mensen. 5. Voel je vereerd Wauw, iemand besteedt zijn of haar kostbare tijd om negatief over jou te schrijven of te praten. In die tijd had hij/zij veel leukere dingen kunnen doen, maar nee, de keuze is op jou gevallen. Een mooier compliment kun je niet krijgen. Bonus: haters helpen je Je verwacht het niet maar ook haters zorgen voor meer online zichtbaarheid. Elke comment telt mee in het algoritme en het maakt Instagram, Facebook of X niet uit of die positief is of negatief. Hoe meer comments, des te vaker komt jouw bericht voorbij. Gefeliciteerd! Dus... Laat je niet tegenhouden door je angst voor haters/negatieve reacties want: 1. Die angst is jouw comfortzone die je tegen houdt. en 2, Wees blij met haters. Gefeliciteerd, je hebt haters. Ps. wie zegt dat je alle comments moet lezen? ;-) Volg je eigen pad, doe waar jij blij van wordt. Je kunt het, ik geloof in je. ps. heb je een keer een moeilijk moment (en die hebben we allemaal): lees dit artikel weer een keer en daarna voel je je weer stukken beter🤩 ). Disclaimer: ik heb het hier natuurlijk niet over online pesters die een ander structureel kapot maken. Dat gedrag is onacceptabel en mag wat mij betreft zwaar gestraft worden. Wat kan ik voor je doen? Wil je de (online) communicatie strategie van je organisatie optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media trainer? Huur mij in. Neem contact op voor meer informatie.

  • Waarom 'veel volgers' niet automatisch 'veel klanten' betekent

    Je bent ondernemer (of doet social media voor je werkgever 'er even bij' 😉) en je moet 'iets met social media'. En omdat je om je heen hoort dat ondernemer XYZ zoveel volgers heeft ('wauw, geweldig zeg'), denk je al snel dat het alleen daarom draait bij social media. Dat is een foute aanname. Ik zal je zeggen waarom 'veel volgers' niet automatisch ook 'veel klanten' betekent. 1. Veel volgers hebben betekent niet automatisch meer klanten Een veelvoorkomende valkuil is dus een te grote focus op aantallen volgers, likes en shares. De focus moet liggen op de kwaliteit. Het draait niet om het aantal, maar vooral om de waarde van je volgers, de kwaliteit van de reacties en de diepgang van je connecties. Wat wil jij delen? Welke waarde voeg jij toe voor jouw doelgroep? Onthoud dit: wat heb je aan veel volgers als die niet bij je kopen? 2. Sociale Media moeten geen doel op zich zijn Ja, sociale media zijn geweldig. Ze bieden een platform om verbinding te maken met zowel bestaande als potentiële klanten. Om te laten zien wie jij bent en waar je voor staat. Dat is geweldig en biedt onnoemelijk veel kansen. Onthoud dat sociale media slechts één radertje is in het grote geheel van je marketingstrategie Want alles staat in jouw onderneming staat met elkaar in verbinding. Of je nu een fysieke of online ondernemer bent, de online en offline ervaringen met jou als ondernemer moeten naadloos op elkaar aansluiten. Sociale media mogen dan wel een krachtig hulpmiddel zijn, ze zijn geen wondermiddel. Een voorbeeld uit de praktijk Een paar jaar geleden werkte ik met een lokale ondernemer, met een stenen winkel, die bijna geobsedeerd was met het krijgen van volgers & likes op Facebook en Instagram. Ik zorgde destijds voor aansprekende posts en het aantal volgers groeide lekker. Helemaal prima, zou je zeggen. Helaas was deze man niet goed voor zijn personeel, de klachtenafhandeling was dramatisch en klantvriendelijkheid, daar had hij nog nooit van gehoord. Offline en online reputatie waren dus niet in lijn met elkaar. Het gevolg? Zijn online volgers kwamen niet (terug) naar zijn fysieke winkel vanwege het negatieve imago. En sommigen ontvolgden zijn bedrijf zelfs op de socials. Zonde van de tijd en energie die we in de online reputatie hebben geinvesteerd. 3. Het Know-Like-Trust Principe Zoals ik al schreef, het gaat om kwaliteit. Schiet niet meteen in de stress als je de eerste maanden geen gigantische aantallen volgers hebt. Om klanten te krijgen via sociale media, moet je uitgaan van het Know-Like-Trust principe. Over het algemeen gaat het zo: de mensen moeten eerst weten wie je bent, dan gaan ze je leuk of interessant vinden, en pas daarna zullen ze je vertrouwen en bij je kopen. Het opbouwen van dit vertrouwen vergt tijd en moeite maar uiteindelijk pluk je daar de vruchten van. Je bouwt een relatie op en dat kost tijd. Je gaat ook niet meteen trouwen na de eerste date toch? Dit is dus waarom 'veel volgers' niet automatisch 'veel klanten' betekent Sociale media zijn een waardevol onderdeel van je marketingmix, maar ze zijn niet het einddoel. Ze helpen je om verbinding te maken, je merk te tonen en vertrouwen op te bouwen, maar het succes hangt af van de kwaliteit van je relaties, de algehele kwaliteit van je producten of diensten en hoe je, ook offline, met relaties omgaat. Laat je horen Heb je zelf ervaringen met ondernemers die te veel nadruk legden op volgers en likes? Of ben je zelf in die valkuil gestapt? Deel je verhalen met mij op denise@socialsells.nl, Instagram, LinkedIn of Facebook. Ik kijk er naar uit. Wat kan ik voor jou doen? Wil je de (online) communicatie strategie van je organisatie optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media training? Huur mij in. Hier zie je hoe ik je kan helpen of neem contact op voor meer informatie.

  • Van perfect plaatje naar echte connectie: waarom echtheid het verschil maakt op social media

    Op sociale media (en ook daarbuiten) vind ik het leuker om echte mensen te zien/volgen dan mensen die in het perfecte plaatje passen. En ik ben niet de enige. In een wereld waar niks meer echt lijkt te zijn is er steeds meer behoefte aan authenticiteit. Oftewel in eenvoudig Nederlands: Echtheid. Wat mij betreft de basis van alles. Zakelijk en privé. Ook echtheid op social media wordt hoger gewaardeerd dan het perfecte plaatje. Waarom is echtheid cruciaal, vooral in ondernemerschap en op social media? Echtheid als basis Echtheid betekent dat denken en doen in overeenstemming zijn. Een authentiek persoon handelt vanuit zijn of haar eigen drijfveren en is zich bewust van wat hij/zij wil en waarvoor hij/zij staat. Waarom is echtheid op social media zo belangrijk Echtheid is duurzaam en duidelijk. Als je niet echt bent, komt dat uiteindelijk uit. Je ware aard komt altijd naar boven. Waarom dan proberen de schone schijn op te houden? Juist het menselijke, met al zijn imperfecties, voegt waarde toe aan relaties. Ook de zakelijke relaties. Als je je imperfecties/onzekerheden/fouten kunt delen, zullen anderen dat ook sneller doen. En dat zorgt weer voor herkenning en daarna een diepere connectie. Hoe het niet moet Een voorbeeld van gebrek aan echtheid op social media, zag ik laatst op LinkedIn. De partner van een overleden ondernemer (met veel volgers op LinkedIn) deelde een verdrietig bericht. Haar man was, plotseling en op jonge leeftijd, overleden. Onder haar berichten stonden tientallen condoleances en steunbetuigingen. Een goede vriend van het stel schreef in de comments hoe verdrietig hij was en hoe erg hij zijn vriend zou missen. Een mooi en oprecht bericht. Maar nu komt het: onder deze reactie schreef een andere persoon, simpelweg "Dito". Wauw, hoezo kil en ongepast? 😨 Ik was in shock dus ging ik op zoek naar degene die de opmerking plaatste. Het bleek een dame te zijn die zichzelf in haar LinkedIn-bio "een betrokken verbinder op zielsniveau" noemt. Dat matcht dus niet: 'Dito' schrijven en jezelf ondertussen verbinder op zielsniveau (wat dat dan ook mag zijn) noemen. Ben je dan authentiek? Nee dus. Inspirerende voorbeelden van echtheid Gelukkig zijn er, naast alle (online) nepheid, ook genoeg publieke figuren die wél echt zijn (voor zover ik dat kan beoordelen natuurlijk). Zelf ben ik fan van Mel Robbins, Brené Brown en Denise Duffield-Thomas. Zij delen niet alleen hun successen maar ook eerlijk hun valkuilen, fouten en struggles. In Nederland vind ik, Pieter Omtzigt en Caroline van der Plas goede voorbeelden van authenticiteit. What you see is what you get. En ik weet niet hoe het met jou zit maar ik heb eerder de neiging om klant te worden bij iemand die echt en oprecht is, dan bij iemand die dat niet is. Hoe moet het wel? Hou deze simpele richtlijnen altijd in je achterhoofd: Handel consistent: zorg ervoor dat je online en offline gedrag met elkaar in lijn liggen. Bouw aan relaties: luister naar je publiek, stel vragen en zoek verbinding in plaats van simpelweg informatie te zenden. Wees oprecht geïnteresseerd. Wees eerlijk en oprecht: deel je fouten en lessen die je hebt geleerd. Dit maakt je menselijker en boeiender. Bovendien help je daar een ander ook mee. Niemand zit te wachten op iemand die constant de schone schijn ophoudt. Conclusie Niemand zit te wachten op iemand die constant de schone schijn ophoudt. Zelf vind ik dat de meest saaie mensen. Bovendien kan ik me niet identificeren met zo iemand. Want iemand die alleen maar in een soort perfecte Barbie-wereld leeft, zonder vuiltje aan de lucht; geloof me, die bestaan niet. Niet echt. Echtheid, met alle mooie en minder mooie kanten, maakt je niet alleen een interessanter persoon, maar ook een betere ondernemer. Dus wees jezelf, op social media en daarbuiten. Laat zien wie je bent en waar je voor staat. Want echtheid is de sleutel tot duurzame relaties en succesvol ondernemerschap. Wil je de (online) communicatie strategie van je organisatie optimaliseren, heb je een sparringpartner nodig voor je social media aanpak of ben je op zoek naar een social media training. Huur mij in. Hier zie je hoe ik je kan helpen of neem contact op voor meer informatie.

  • Stop hier eens mee!*

    'Dit klopt niet!', 'Er staat een spatie teveel! of 'Prima!' Wat voor gevoel krijg jij bij het lezen van deze tekst? De kans is groot dat je er een negatief gevoel bij krijgt. Die negativiteit wordt veroorzaakt door de uitroepteken aan het einde van de zin. Het gebruik van uitroeptekens is niet meer dan digitaal schreeuwen. En al helemaal in combinatie met TEKST IN HOOFDLETTERS (maar daar hebben we het een andere keer over). Uitroeptekens worden (te) veel gebruikt in geschreven communicatie, vooral in e-mails, op websites en social media. Het is verleidelijk om ze te gebruiken om extra nadruk te leggen op je boodschap of om je emoties kracht bij te zetten. Maar wist je dat het -overmatig- gebruik van uitroeptekens eigenlijk een slecht idee is? Hieronder leg ik uit waarom. 1. Uitroeptekens ogen onprofessioneel Te veel uitroeptekens in je tekst maken je bericht onprofessioneel of zelfs kinderachtig. Het wekt de indruk dat je schreeuwt of dat je niet in staat bent om je boodschap helder en overtuigend over te brengen. Als je bijvoorbeeld in een e-mail aan een collega schrijft: "Hé! Vergeet niet om de presentatie voor morgenochtend af te maken!", komt dat al snel over alsof je boos of gestrest bent. En veroorzaak je onnodige spanning of verwarring tussen jou en je collega. Niet de bedoeling, lijkt me. 2. Het gebruik van uitroeptekens zorgt voor irritatie De kans is groot dat, door uitroeptekens, de toon van je bericht verkeerd wordt geïnterpreteerd. Het kan ervoor zorgen dat je bericht, onbedoeld, agressief overkomt. Een voorbeeld hiervan is: "Dit is niet goed!", waarbij het uitroepteken de toon van het bericht verandert van een neutrale opmerking naar een boze/geïrriteerde opmerking (i.e. digitaal schreeuwen). 3. Je wordt niet meer serieus genomen Het gebruik van uitroeptekens doet afbreuk aan de impact van je bericht. Als je vaak uitroeptekens gebruikt, wordt dat irritant voor de ontvanger. En, belangrijker, de boodschap die je wilt overbrengen wordt niet serieus genomen. Dat geldt dan ook voor jou als de schrijver van die tekst. Tot slot zorgt het overmatig gebruik van uitroeptekens ervoor dat je bericht minder effectief wordt. Als je te veel uitroeptekens gebruikt, verliezen ze hun waarde. In plaats daarvan zorgt het ervoor dat het lijkt alsof je probeert iets te verbergen of dat je je onzeker voelt over je boodschap. Kortom, gebruik uitroeptekens spaarzaam en alleen als ze écht nodig zijn. Neem, in plaats daarvan, de tijd om goed na te denken over hoe je jouw boodschap duidelijk en overtuigend formuleert. Zonder terug te grijpen naar uitroeptekens. Door een heldere en professionele communicatiestijl te hanteren, zorg je er voor dat je boodschap effectiever wordt ontvangen en begrepen. * het uitroepteken in de titel is, uiteraard, met opzet geplaatst. Hé hallo, Wil je eindelijk eens de social media strategie voor je bedrijf aanpakken? Of heb je advies nodig over je online zichtbaarheid? Ik help je graag!

  • Vragen om een review hoe doe je dat?

    Vragen om reviews, doorverwijzingen of recensies, voor velen van ons is dat een lastig onderwerp. ‘Ik wil niet bedelen of drammen’ en ‘ik vind het zo sales-achtig’. Of, ‘ik ben niet zo commercieel’. Dat hoor ik vaak. Maar je wilt wél klanten, toch? Feit: mond-tot-mond reclame werkt nog altijd het best Voor de duidelijkheid: uit onderzoek blijkt dat 92% van de mensen aanbevelingen van vrienden en familie eerder vertrouwd en veel serieuzer nemen dan iedere andere vorm van reclame die ze te zien krijgen. Bingo! Reviews, recensies en ook als jouw klanten op sociale media (positief) over jouw bedrijf of diensten posten: allemaal vormen van mond-tot-mond reclame. Alleen met een groter en sneller bereik. Dus meer impact. Win-win Mond-tot-mond reclame is dus én de meest effectieve reclame die je kunt krijgen én het is gratis. Win-win dus. Hoe kom je -makkelijk- aan reviews? En hoe kom je van dat ‘ik wil niet pushen/drammen/bedelen-gevoel af? Dat is eenvoudig Een voorbeeld: Zeep aan een magneet. Wat? Ja, echt. Zeep aan een magneet. Heb ik laatst gekocht. Omdat ik een post op Instagram zag van iemand die er een had en er blij mee was. Een superhandig ding moet ik zeggen. Maar daar gaat het hier niet om Waar het wél om gaat is dit: Mijn aankoop was leuk verpakt. Er zaten 2 kaartjes bij. En op 1 ervan stond handgeschreven: ‘ Wat leuk dat je een bestelling deed bij de Groene Bloem! Dank je Denise. Mocht je tevreden zijn dan waardeer ik het enorm als je wat reclame wilt maken'. Simpel, duidelijk en bescheiden. Geen gepush, gedram en gebedel. Gewoon een heldere vraag. Ik kreeg daar als klant absoluut geen vervelend gevoel bij. En omdat ik blij was met mijn aankoop én zij mij de vraag stelde heb ik op Google een positieve review achtergelaten. Denk hier eens over na: Positieve reviews (digitale mond-tot-mond reclame) is de snelste en voordeligste manier om aan klanten te komen. Mensen geven, bij een slechte ervaring, eerder een negatieve review af dan bij een goede ervaring een positieve review. Dus zul je om een review moeten vragen. Vragen om een review is niet vervelend voor de klant. Je vraagt alleen maar of ze hun positieve ervaring willen delen met anderen. Een hele gewone vraag eigenlijk. En als ze 'nee' zeggen? Ook prima toch? Dan heb je het in ieder geval gevraagd. Tip: Vind je het lastig om het face-to-face te vragen? Vraag het dan met een persoonlijk geschreven kaartje die je opstuurt of een persoonlijk mailbericht waarin je je klant bedankt voor de aankoop, samenwerking of komst. In diezelfde mail vraag je of hij/zij zijn ervaring wil delen met anderen middels een Google review, Facebook recensie of (nog mooier in een post op social media waarin jouw bedrijf wordt getagd). Hé hallo, Wil je eindelijk eens de social media strategie voor je bedrijf aanpakken? Of heb je advies nodig over je online zichtbaarheid? Ik help je graag!

  • 3 tips om af te rekenen met brain pickers

    Wat is een brain picker? Een brain picker is iemand die andermans kennis verzamelt door hem of haar te ondervragen. Klinkt onschuldig toch? Op zich wel. Totdat de ondervrager jou ondervraagt over het onderwerp waar jij je geld mee verdiend. Dan deel je dus waardevolle informatie waar jouw klanten normaliter voor betalen. Ik hoor je denken : 'Lekker belangrijk Denise, wat is er mis met anderen helpen? En trouwens, ik heb die dingen toch meteen door' Inderdaad, anderen helpen is prima. Maar dat is niet wat ik hier bedoel. Bij brain picking gaat het over wat anders. En heb je het door als het je overkomt? Nou nee. Niet meteen Niet echt en écht NIET Mijn ervaring met een brain picker Toen ik net klaar was met de opleiding Internet Marketing, beheerde ik social media accounts van ondernemers. Eén klant had mijn naam doorgegeven aan een andere ondernemer. Deze man wilde graag met mij in gesprek om te kijken naar de mogelijkheden voor een samenwerking. Ik was nog maar net bezig als ondernemer dus mijn ego en ik waren door het dolle. Eindelijk een openlijk tevreden klant, erkenning en dan ook eens kans op nóg een nieuwe klant. Yes! Mijn dag kon niet meer stuk! Dus, dag en tijdstip afgesproken. Gesprek ging prima. De man vertelt over wat voor ellende hij in de familie heeft en hoe hij in zijn huidige onderneming is geraakt. blablabla enz. En ik, ik luister, en verlies volledig uit het oog waarom we hebben afgesproken. Na drie kwartier vertelt mijn gesprekspartner eíndelijk waar hij tegenaan loopt met zijn onderneming (te weinig klanten, geen online zichtbaarheid etc.). Mijn instant reactie: 'oh ja, ik begrijp het, dat kun je oplossen door XYZ te doen. En dan moet je social media zus en zo aanpakken!' Hij schrijft enthousiast mee en vraagt een offerte aan. Want hij 'ziet een samenwerking zéker zitten'. Wat gebeurde hier? Ik heb -ongemerkt- een volledig adviesgesprek gevoerd, waar ik normaliter €85 per uur voor factureer. En daarna? Ik maakte een offerte. Wat is daar dan mis mee, denk je misschien?. Die vraag brengt mij naar de volgende blunder (ik durf het bijna niet te op schrijven): Want, ik maakte niet alleen een offerte. Ik schreef een volledig adviesrapport. Om maar te laten zien hoe goed ik was. Je snapt hem inmiddels wel. Nooit meer iets van deze man gehoord. En inmiddels had ik al in de gaten dat mijn brein was 'picked', mijn ideeën en visie waren gejat. En ik was er met open ogen ingetuind. Ik voelde me zo ongelooflijk dom! Een paar weken later realiseerde ik me dat dit een hele wijze les was. Hoe voorkom je deze situatie? Het is een valkuil waar je makkelijk instapt, een echte beginnersvalkuil. Je voelt je gezien door zo’n aanvraag en je vergeet om jouw kapitaal te beschermen. In mijn geval was het met iemand die ik -bijna- niet kende. Gevaarlijker wordt het als een vriendin of familielid je iets vraagt over jouw expertise. Bijvoorbeeld dat ik, op een verjaardag met een vriendin die als voedingscoach werkt, begin over dat ik 13 kilo ben aangekomen na het stoppen met roken. En ik stel aan haar de vraag: 'hoe raak ik nou die extra kilo's kwijt? Ik heb alles al geprobeerd'. Dan vraag ik dus gratis advies, in plaats van dat ik naar haar praktijk ga. En daardoor loopt zij omzet mis. Dat kan niet te bedoeling zijn. 3 tips om af te rekenen met Brain Pickers 1. Bewustwording Realiseer je dat jouw kennis, kunde & visie, jouw moneymakers zijn. Dát is jouw business en daar verdien jij je geld mee. Dit geldt dus ook als familie, vrienden bij je komen voor advies. Want onthoud dit: Een stratenmaker die het straatwerk doet bij familie /vrienden/collega's, die doet het ook niet gratis. Die krijgt gewoon betaald. En JIJ verdient het om ook betaald te worden voor jouw kennis en kunde (en niet te vergeten de tijd die je besteedt). Wees je daar steeds van bewust. Elk moment dat jij gratis advies geeft, geef je geld weg. En daarom ben je niet gaan ondernemen toch? 2. Voorbereiding Wees voorbereid op de situatie dat een vriend/familielid jou om advies vraag (het zijn vaak dezelfde mensen, dus zet je Brain Picker-radar alvast maar aan) Bedenk een aantal -beleefde maar wel duidelijke- antwoorden. Bijvoorbeeld deze: 'Wat goed dat je deze vraag stelt. Ik ben gespecialiseerd in ....zelf invullen en heb over dit onderwerp een ... (hier invullen wat je verkoopt) ontwikkeld. Als je daar meer uitleg over wilt maak ik graag een afspraak met je. Je kunt ook alvast naar mijn website/podcast/YouTube kanaal gaan voor meer informatie.' 3. Reminder Als je een 1e (klant)gesprek hebt: schrijf op je intakeformulier of op je schrijfblok NBP of No Brain Picking en omcirkel het. Zo blijf je alert. Herken je dit? Heb jij je ook wel eens laten gebruiken zonder dat je het in de gaten had? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal. Schrijf hieronder je reactie of stuur me een bericht via de contactpagina van deze website. Hé hallo, Wil je eindelijk eens die social media voor je onderneming aanpakken? Of heb je advies nodig over online zichtbaarheid? Huur mij in! Neem contact op voor een afspraak

bottom of page